W 2013 r. wielbiciele długich weekendów nie powinni być zawiedzeni. 1 maja przypada bowiem w środę, natomiast 3 maja w piątek. Najlepszym pomysłem na wykorzystanie weekendu majowego jest naszym zdaniem wzięcie urlopu w dniach: 29 i 30 kwietnia oraz 2 maja, czyli w poniedziałek, wtorek oraz czwartek.
W ten sposób tzw. długi weekend będzie liczył 9 dni – od soboty 27 kwietnia do niedzieli 5 maja.
Zobacz również: Urlop 2013
Polecamy serwis: Urlopy pracownicze
Zanim wybierzemy się do biura podróży
Wątpliwość może stanowić charakter broszur informacyjnych przedstawianych przez biura podróży klientom. Przepisy ustawy o usługach turystycznych zawierają katalog informacji, jakie powinny zawierać takie foldery. Są to:
- cena imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia;
- miejsce pobytu lub trasę imprezy;
- rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu;
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu;
- ilość i rodzaj posiłków;
- program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
- kwota lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny;
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
- podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy;
- ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.
Wymienione informacje muszą być wskazane w sposób dokładny i zrozumiały i – co oczywiste – nie mogą wprowadzać w błąd.
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, to wyżej wymienione informacje (z wyjątkiem podstaw prawnych umowy i konsekwencji prawnych), stają się elementem umowy. Umowa powinna zostać zawarta w formie pisemnej.
Na miejscu
Jeżeli na miejscu okaże się, że stanowiące istotną część programu wycieczki usługi nie są realizowane, organizator wyjazdu ma obowiązek bez dodatkowych opłat wykonać świadczenia zastępcze. W przypadku niższej jakości takich świadczeń mamy prawo żądać obniżenia ceny wyjazdu. Gdy wykonanie świadczeń zastępczych jest niemożliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraził na nie zgody i odstąpił od umowy, organizator turystyki jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami z tego tytułu, zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej lub do innego uzgodnionego miejsca w warunkach nie gorszych niż określone w umowie.
Pamiętajmy również o reklamacji, jaką możemy złożyć po przyjeździe z urlopu w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Odmowa przyjęcia reklamacji przez organizatora wycieczki powinna zostać szczegółowo uzasadniona na piśmie.