Termin zgodny z planem
Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Natomiast jeżeli zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na nie ustalenie planu urlopów lub u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca nie ustala planu urlopów. W takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem.
Oznacza to, że termin urlopu wypoczynkowego powinien być znany pracownikowi i pracodawcy wcześniej. Jednakże mogą zaistnieć sytuacje, kiedy nastąpi przerwanie urlopu wypoczynkowego. Może mieć to miejsce w razie czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego przez czas do 3 miesięcy lub urlopu macierzyńskiego. Część urlopu nie wykorzystaną z tych powodów pracodawca ma obowiązek udzielić w terminie późniejszym.
Pracownik ma obowiązek zawiadomić pracodawcę o przyczynie przerwania urlopu. Musi w tym celu przedstawić odpowiednie zaświadczenie.
Pan Jacek rozpoczął urlop wypoczynkowy w dniu 20 czerwca i miał z niego korzystać do dnia 5 lipca. W trakcie trwania urlopu Pan Jacek zachorował. Lekarz wystawił mu zaświadczenie od dnia 30 czerwca do dnia 10 lipca. W tej sytuacji część urlopu nie wykorzystana przez Pana Jacka z powodu choroby, powinna być mu udzielona w późniejszym terminie.
Odwołanie z urlopu wypoczynkowego
Do przerwania urlopu wypoczynkowego dojdzie również w sytuacji, kiedy pracodawca odwoła swojego pracownika z urlopu. Pracodawca może to uczynić tylko, gdy obecności pracownika w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.
Zobacz także: Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego
Pracodawca odwołując pracownika z urlopu musi się liczyć z konsekwencjami finansowymi. Musi bowiem pokryć koszty poniesione przez pracownika bezpośrednio związku z odwołaniem go z urlopu. Prawo pracy nie wskazuje dokładnie jakie koszty pracodawca ma obowiązek zwrócić pracownikowi. Nie ma jednak wątpliwości, że chodzi tu o koszty poniesione przez pracownika bezpośrednio. Do kosztów tych bez wątpienia opłatę za wykupione wczasy w hotelu, ośrodku wypoczynkowym oraz koszty dojazdu do miejsca wypoczynku lub podróży powrotnej, czyli bilety kolejowe, lotnicze.
Zobacz także: Zwrot kosztów za odwołanie z urlopu
Podstawa prawna: Art. 166-167 Kodeksu pracy