Czy przesunięcie urlopu może nastąpić na wniosek pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Przepisy Kodeksu pracy przewidują sytuację kiedy zarówno pracownik jak i pracodawca mogą przesunąć termin urlopu. Zgodnie z art. 164 § 1 Kodeksu pracy przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami. Ustawodawca nie określił jakie mogą to być ważne przyczyny, należy jednak przyjąć, że musi być to szczególna osobista lub rodzinna sytuacja pracownika.
REKLAMA
Należy przy tym zaznaczyć, że to od pracodawcy zależy czy wyrazi zgodę na przesunięcie terminu urlopu, bowiem wniosek o przesunięcie urlopu nie jest dla pracodawcy wiążący. Inaczej sytuacja przedstawia się gdy zachodzą okoliczności wymienione w art. 165 Kodeksu pracy.
W myśl powołanego przepisu jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w szczególności z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego, pracodawca jest obowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy.
Reasumując; pracodawca może ale nie musi wyrazić zgodę na przesunięcie terminu urlopu chyba, że zachodzą okoliczności wymienione w art. 165 Kodeksu pracy.
Podstawa prawna:
Art. 164, 165 Kodeksu pracy
Zadaj pytanie: Forum prawników
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat