Wybór rodzaju umowy o pracę
Pracodawca zatrudniając pracownika może skorzystać z jednego z rodzajów umów o pracę. Zależy to od jego oczekiwań oraz aktualnego zapotrzebowania, na pracownika.
Pracodawca może wybrać:
- umowę bezterminową- tzw. umowę na czas nieokreślony
- umowę terminową:
- umowę na czas określony
- umowę na czas wykonywania określonej pracy
- umowę na zastępstwo
Każdą z tych umów może poprzedzić zawarcie umowy na okres próbny, jednak nie dłuższy niż 3 miesiące. Czas próbny jest okresem próby zarówno dla pracodawcy, jaki i pracownika. Pracodawca ma czas aby sprawdzić umiejętności oraz efektywność pracy pracownika. Pracownik może przekonać się, czy wykonywana przez niego praca mu odpowiada.
Zobacz: Czy umowa o pracę w formie ustnej jest ważna?
Zawarcie umowy
Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, w języku polskim. W co najmniej 2 egzemplarzach. Jeden pracodawca daje pracownikowi. Drugi pozostawia u siebie w aktach.
W przypadku braku formy pisemnej pracodawca musi najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika potwierdzić pisemnie najważniejsze ustalenia umowne.
Co musi się znaleźć w umowie o pracę
Każda umowa o pracę musi określać
- strony umowy (pracownika oraz pracodawcę)
- rodzaj umowy o pracę (czy umowa o pracę jest umową: na czas nieokreślony, okres próbny, na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy, na zastępstwo)
- datę zawarcia umowy
- warunki pracy i płacy, w szczególności:
1)rodzaj pracy- może być określony przez podanie nazwy stanowiska, funkcji lub przez oznaczenie zespołu czynności, jakie pracownik będzie wykonywał. Rodzaj pracy jest najczęściej określany przez wskazanie stanowiska pracy - powszechnie stosowanej nazwy zawodu lub też opis rodzaju pracy (np. operator).
2)miejsce wykonywania pracy- może być określone przez podanie adresu pracodawcy lub siedziby firmy pracodawcy.
3)wynagrodzenie za pracę- odpowiadające rodzajowi wykonywanej pracy wraz ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wynagrodzenie powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy oraz umiejętnością, doświadczeniem i kwalifikacjom pracownika. Wynagrodzenie w umowie o pracę z reguły wpisywane jest poprzez podanie określonej sumy. W umowie można przewidzieć, iż pracownikowi będą wypłacane inne świadczenia, wraz ze wskazaniem zasad ich przyznawania. Kwestie wynagrodzeń, premii, dodatków czy nagród należy określić w umowie, jeżeli nie ma u pracodawcy regulaminu wynagradzania.
4)wymiar czasu pracy- oznacza przede wszystkim rozmiar zatrudnienia: cały etat, pół etatu. Pracodawca powinien w umowie o pracę określić wymiar czasu pracy pracownika.
Zobacz: Pomoc prawna
Podstawową normą czasu pracy jest praca:
- 8 godzin dziennie
- przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy
- w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
- tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
W przypadku osób zatrudnianych na część etatu należy odpowiednio obliczyć dla nich liczbę godzin do przepracowania.
5) termin rozpoczęcia pracy- ustalenie terminu nawiązania stosunku pracy. Jeśli nie jest wskazany termin rozpoczęcia pracy przyjmuje się, dzień w którym umowę zawarto.
Jedynie określenie rodzaju pracy jest koniecznym składnikiem warunków pracy jaki musi się znaleźć w umowie o pracę.
Zastrzeżenia i przestrogi
W umowie nie mogą znaleźć się postanowienia przewidujące częściowo lub całkowite nieodpłatność świadczenia. Postanowienia takie są nieważne.
Należy pamiętać, że umowa o pracę nie jest umową cywilnoprawną. Oznacza to, że wszelkie spory wynikłe w trakcie wykonywania pracy będą rozpatrywane przez sąd pracy a nie sąd cywilny.
Zobacz serwis: Pracownik przed sądem