Kodeks pracy przewiduje następujące umowy o pracę: umowę o pracę na okres próbny, umowę o pracę na czas określony, umowę o pracę na czas nieokreślony, umowę o pracę na czas wykonywania określonej pracy oraz umowę o pracę o zastępstwo.
Czas trwania umowy o pracę na okres próbny
Każda umowa o pracę pomiędzy pracownikiem a pracodawcą może być potwierdzona umową na okres próbny. Umowa ta ma na celu wzajemne poznanie się stron. Okres próbny nie może przekraczać okresu 3 miesięcy. Prawodawca nie wskazał najkrótszego okresu trwania czasu próby, w związku z tym umowa na okres próbny może trwać na przykład 1 dzień, tydzień lub miesiąc. Pracodawca nie może jednak zawierać z tym samym pracownikiem kilku umów o pracę na okres próbny, które łącznie nie przekraczały by okresu 3 miesięcy.
Czas trwania umowy o pracę na czas określony
Umowa na czas określony, jak sama nazwa wskazuje jest umową okresową. Przy czym nie ma w przepisach Kodeksu pracy zapisu, ile może trwać okres trwania takiej umowy. Czy pracodawca może więc zawierać umowy na długie okresy? Nie ponieważ takie działanie byłoby sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
Zobacz także: Na jak długo można zawrzeć umowę o pracę na czas określony
Czas trwania umowy o pracę na czas nieokreślony
Umowa o pracę na czas nieokreślony jest umową bezterminową. Strony umowy o pracę w tym przypadku nie określają z góry terminu, do którego trwał będzie miedzy nimi stosunek pracy.
Czas trwania umowy o pracę na czas wykonywania określonej pracy
Umowa o pracę na czas wykonywania określonej pracy jest umową terminową. Umowa ta jest zawierana w celu świadczenia przez pracownika polegającej na wykonaniu określonego w czasie zadania. Czas trwania tej umowy może zostać podany w przybliżeniu, a nie konkretnie, jest on zależny od czasu wykonania wyraźnie oznaczonej pracy.
Zobacz także: Charakterystyka umowy na czas wykonania określonej pracy
Czas trwania umowy o pracę o zastępstwo
Umowa na zastępstwo zawierana jest w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy. Usprawiedliwiona nieobecność pracownika może być spowodowana chorobą, urlopem bezpłatnym, urlopem wypoczynkowym, urlopem macierzyńskim lub urlopem wychowawczym Pracodawca może zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy na zastępstwo na czas obejmujący okres nieobecności. Maksymalny czas trwania umowy na zastępstwo to czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika.
Podstawa prawna: Kodeks pracy