Pracodawca ma obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy zarówno w przypadku rozwiązania umowy o pracę jak i jej wygaśnięcia. Nie ma więc znaczenia czy stosunek pracy został zakończony przez wypowiedzenie, czy upływ czasu na jaki został zawarty.
Wydanie świadectwa pracy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem. Jego otrzymanie nie jest uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Pracodawca nie musi wystawiać pracownikowi świadectwa pracy, tylko w jednym wypadku. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje bezpośrednio kolejną umowę o pracę pracodawca nie musi wydawać świadectwa pracy. Wydaje je tylko na żądanie pracownika.
Zobacz serwis: Kiedy pracodawca może wypowiedzieć umowę pracownikowi w wieku przedemerytalnym?
Świadectwo pracy musi zawierać informacje o:
- okresie wykonywanej pracy,
- rodzaju wykonywanej pracy,
- zajmowanych przez pracownika stanowiskach,
- trybie rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy,
- niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.
W świadectwie ponadto umieszcza się informację o ewentualnym zajęciu wynagrodzenia.
Na żądanie pracownika można w świadectwie pracy podać informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych przez pracownika kwalifikacjach.
Błędy w świadectwie
Każdy z nas ma prawo do popełniania błędów. Błędy zdarzają się również pracodawcą przy wypełnianiu świadectwa. W związku z tym pracownik może wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa. Z takim wnioskiem pracownika może wystąpić w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa.
W przypadku, kiedy pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika, pracownik może zwrócić się do sądu pracy. W ciągu 7 dni, od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy. Pracownik występuje do sądu z żądaniem sprostowania błędnego i nie poprawionego świadectwa.
Ponadto pracownikowi przysługuje żądanie naprawienia szkody wyrządzonej przez pracodawcę w wyniku:
- niewydania w terminie świadectwa pracy.
- Wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
Odszkodowanie jakie przysługuje w związku z tym pracownikowi ma wysokość wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z wyżej wymienionych powodów. Jednak nie może to być czas dłuższy niż 6 tygodni.
Zobacz serwis: Rozwiązanie umowy