Jak przygotować pracowników do redukcji etatów?
REKLAMA
REKLAMA
W sytuacji, gdy kryzys dosięga wielu gałęzi gospodarki w kraju, duża liczba przedsiębiorców zmuszona jest przeprowadzić redukcję etatów. W takiej sytuacji część pracowników zostaje zwolniona. W interesie pracodawcy leży praca nad nastawieniem psychicznym osób, które pozostały w firmie, aby kontynuowały swoją pracę jeszcze bardziej efektywnie.
REKLAMA
Kluczowe dla pracodawcy jest uświadomienie sobie, jak różne mogą być reakcje i nastawienie pracowników na wprowadzone zmiany, począwszy od entuzjazmu i dumy z tego, że zostali, poprzez niepokój, złość i rozczarowanie, że ich współpracownicy, często koledzy lub przyjaciele, zostali zwolnieni.
Zobacz również: Rozwiązanie umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z winy pracodawcy
Negatywne skutki restrukturyzacji
Pracodawca, po przeprowadzeniu zwolnień, powinien być świadomy, że część pracowników może szukać okazji do tego, by opuścić firmę z obawy przed udziałem w następnych redukcjach etatów. Innym efektem procesu restrukturyzacji mogą być: utrata motywacji, spadek wydajności, ogólny niepokój pracowników. Pozostanie w firmie, która nie znajduje się w najlepszej kondycji finansowej, budzi uzasadnione podejrzenia pracowników o utratę pracy. Bez rozmowy z pracodawcą, negatywne nastroje pracowników mogą się potęgować.
W związku z tym, zadaniem kierownictwa powinno być utrzymanie wysokiego poziomu motywacji wśród pracowników, dopilnowanie, by byli oni skupieni nie tylko na własnych, indywidualnych zadaniach, ale również na celach całego przedsiębiorstwa.
Zadania pracodawcy
Jak to osiągnąć? Cornelia Decher z Decher Learning and Development radzi, aby zaangażować personel w podejmowanie decyzji, natomiast kierownicy, zamiast wydawać polecenia, powinni zacząć słuchać. Efektem będzie podniesienie poziomu zaangażowania oraz motywacji wśród pracowników.
Pracodawca powinien również wykazać się tolerancją w związku z nadmiernym obciążeniem pracą. Pracownicy, którzy zostali, mogą bardzo szybko zniechęcić się ilością pracy i obowiązków, jakie zostały im dodatkowo przydzielone. W związku z tym kadra kierownicza powinna wspierać pracowników, jeśli zajdzie taka potrzeba, pomóc w określeniu priorytetów, pamiętając, że prędzej czy później personel przyzwyczai się do nowej sytuacji i obowiązki będą wykonywane szybciej niż dotychczas.
Dobrze jest pamiętać, że proces restrukturyzacji jest stresujący dla wszystkim zaangażowanych – osób zwolnionych, pracowników, którzy utrzymali zatrudnienie oraz kadry zarządzającej. Próba spojrzenia na sytuację z innej perspektywy ułatwi jej zaakceptowanie, a nawet może pomóc odnaleźć jej pozytywną stronę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat