REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie dyscyplinarne pracownika służby cywilnej

Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika służby cywilnej./ Fot. Fotolia
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika służby cywilnej./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja pracowników służby cywilnej została uregulowana w sposób specyficzny. Ustawa nie zawiera rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z tytułu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Brak takiego uregulowania zwykle skutkowałby odesłaniem do właściwych przepisów kodeksu pracy, jednak w tym przypadku tak się nie dzieje.

Służba cywilna

Służba cywilna została ustanowiona w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Ustawa o służbie cywilnej określa zasady dostępu do tej służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju.

REKLAMA

Pracownicy korpusu

Do korpusu służby cywilnej należą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w:

1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
2) urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
3) urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej.
4) komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej,
5) Biurze Nasiennictwa Leśnego,
6) jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej.
Oprócz urzędów korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni lekarze weterynarii oraz ich zastępcy.

Podstawowe obowiązki

Podstawowymi obowiązkami członków służby cywilnej są w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) ochrona interesów państwa oraz prawa człowieka i obywatela;
3) racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi;
4) rzetelne i bezstronne, sprawne i terminowe wykonywanie powierzonych zadań;
5) dochowywanie tajemnicy ustawowo chronionej;
6) rozwijanie wiedzy zawodowej;
7) godne zachowywanie się w służbie oraz poza nią.

Zobacz również: Do jakich świadczeń ma prawo pracownik - urzędnik państwowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych. To także jeden z podstawowych obowiązków pracowniczych.

Brak regulacji rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z tytułu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych

Sytuacja pracowników służby cywilnej została uregulowana w sposób specyficzny. Należy zwrócić uwagę na to, że ustawa nie zawiera rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z tytułu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Brak takiego uregulowania zwykle skutkowałby odesłaniem do właściwych przepisów kodeksu pracy, jednak w tym przypadku tak się nie dzieje.

Zgodnie z art. 113 ustawy członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej. Należy przyjąć, że uregulowanie sytuacji służby cywilnej w osobnym akcie prawnym wyłącza stosowanie sankcji za naruszenie obowiązków pracowniczych przewidzianą w Kodeksie pracy.

Kara wydalenia z pracy w postępowaniu dyscyplinarnym

W 2008 r. w sprawie tej głos zabrał Sąd Najwyższy. Zakończenie stosunku pracy z pracownikiem służby cywilnej z powodu zawinionego naruszenia przez niego obowiązków członka korpusu służby cy¬wilnej może nastąpić tylko przez orzeczenie w postępowaniu dyscyplinarnym kary wydalenia z pracy w urzędzie (Wyrok SN z dnia 4 marca 2008 r., sygn. II PK 177/07).
Sąd Najwyższy uznał, że skoro jedną z kar dyscyplinarnych stosowanych wobec pracownika służby cywilnej jest wydalenie z pracy w urzędzie, co w konsekwencji prowadzi do wygaśnięcia stosunku pracy to rozwiązanie umowy z powodu naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych może nastąpić tylko na podstawie dyscyplinarnego wydalenia z pracy. Nie powinno się dokonywać tego w wyniku wypowiedzenia.

Polecamy serwis: Rozwiązanie umowy


Niedopuszczalność swobodnego uznania dyrektora generalnego

Sąd Najwyższy równocześnie podkreślił, że nie można dopuścić w tym zakresie swobodnego uznania dyrektora generalnego. Doprowadziłoby to do pogorszenia sytuacji pracownika służby cywilnej w stosunku do urzędnika służby cywilnej. Jest to podyktowane stosowaniem w stosunku do urzędnika wyłącznie przepisów ustawy, a więc nie można byłoby stosować art. 52 Kodeksu pracy traktującego o rozwiązaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Utrata wymagań kandydackich

W 2011 r. orzecznictwo dopuściło możliwość stosowania przepisów Kodeksu pracy w przypadku utraty przez pracownika służby cywilnej wymagań kandydackich/selekcyjnych zamieszczonych w art. 4 ustawy. Według Sądu Najwyższego utrata przez członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego na podstawie umowy o pracę przymiotów określonych w rygorach selekcyjnych wymaga rozwiązania stosunku pracy, do którego należy stosować przepisy Kodeksu pracy (Wyrok SN z dnia 15 marca 2011 r., sygn. I PK 192/10).

W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 5 ustawy;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy;
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią.

Zobacz również: Kiedy urzędnik zostanie skazany za nadużycie władzy?

W takich przypadkach Sąd Najwyższy dopuścił możliwość zastosowania przepisów Kodeksu pracy o rozwiązaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia.

Podejmowanym przez Sąd Najwyższy problemem było popełnienie umyślnego przestępstwa lub umyślnego przestępstwa skarbowego. Skazanie za takie czyny zabronione wyklucza objęcie i piastowanie stanowiska w służbie cywilnej. W związku z tym należy zastosować tryb z Kodeksu pracy.

Utrata warunków selekcyjnych stanowi jedyny prawnie dopuszczalny wyjątek stosowania przepisów Kodeksu pracy o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia w przypadku ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Zasadą jest stosowanie przepisów ustawy o służbie cywilnej w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej.

Warto wspomnieć, że w przypadku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem do członków korpusu służby cywilnej nie będących urzędnikami służby cywilnej stosuje się przepisy Kodeksu pracy (Wyrok SN z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. I PK 36/10).

Polecamy serwis: Praca

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 201, poz. 1183)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2012 r., poz. 1110)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA