Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Aktualna treść: Czas na wydanie świadectwa pracy przez pracodawcę
REKLAMA
Bezzwłoczne wydanie świadectwo pracy
Przepisy kodeksu pracy stanowią, że w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Przy czym wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Polecamy: Świadectwo pracy od A do Z
Na wydanie świadectwa pracy nie ma wpływu tryb i powody, z jakich następuje ustanie stosunku pracy.
W przypadku, jeśli wydanie świadectwa pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej przez pracownika do odbioru świadectwa, jest nie możliwe, świadectwo należy wysłać za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób. Pracodawca ma na to 7 dni, od dnia ustania stosunku pracy.
W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z pracownikiem, z którym następnie pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę, bezpośrednio po ustaniu poprzedniej, wydaje pracownikowi świadectwo pracy, tylko gdy zażąda tego pracownik. Pracownik powinien zgłosić swoje żądanie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje ustanie stosunku pracy.
Co się dzieje, kiedy pracodawca nie dotrzyma obowiązującego go terminu do wydania świadectwa pracy? W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, z powodu niewydanie świadectwa pracy, jednak nie dłużej niż za 6 tygodni.
Ile czasu na sprostowanie świadectwa pracy
Pracownik ma prawo wystąpić do swojego pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy, w przypadku, kiedy świadectwo pracy nie zawiera wszystkich informacji, które powinny być w nim umieszczone. Ponadto o sprostowanie świadectwa pracy może wystąpić pracownik, który uważa, że świadectwo zawiera informacje błędne lub niekompletne. Pracownik ma na to 7 dni, od dnia otrzymania świadectwa pracy.
Pracodawca, wciągu 7 dni ma czas na zajęcie stanowiska. Albo wyda pracownikowi nowe świadectwo pracy, które uwzględnia jego żądania albo zawiadomi pracownika, że nie uwzględnia jego uwag. W ostatnim przypadku, pracownik ma prawo w ciągu 7 dni, od dnia zawiadomienia go o odmowie sprostowania świadectwa pracy, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.
Podstawa prawna:
Art. 97 Kodeksu pracy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 282 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat