REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przebiega sesja Assessment Center

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

REKLAMA

REKLAMA

Sesja Assessment Center selekcyjnego najczęściej trwa jeden dzień, w miejscu łatwo dostępnym dla kandydatów (dogodny dojazd), ale zawsze poza firmą, do której aplikują kandydaci. Wynika to z założenia, aby przebieg sesji Assessment Center w żaden sposób nie kolidował z codziennym funkcjonowaniem firmy.

Przebieg sesji Assessment Center

Spotkanie Assessment Center otwierają organizatorzy sesji, najczęściej pracownik odpowiedzialny za rekrutację i selekcję. Przedstawiany jest cel spotkania, oczekiwania wobec kandydatów, harmonogram ćwiczeń i przerw oraz zachęca się uczestników do aktywności oraz optymizmu. Kandydaci najczęściej przedstawią się sobie, wstępnie się poznają i ustalają zasady komunikowania się między sobą. Koordynacja przebiegu Assessment Center to bardzo trudne logistycznie zadanie, gdyż tempo jest duże i różne ćwiczenia przebiegają równolegle.

REKLAMA

Rola obserwatorów

Obserwatorzy - asesorzy to osoby wyznaczone do oceny kompetencji wskazanych im kandydatów, podczas realizowanych przez nich określonych zadań. Dysponują oni takimi samymi kryteriami i kartami do oceny uczestników. Asesorzy, których podczas jednej sesji Assessment Center jest najczęściej od 5 do 8. Oceniają oni różnych kandydatów. Podczas jednego ćwiczenia - jednego kandydata ocenia przynajmniej 2 obserwatorów. Praca asesora polega na obserwowaniu zachowań wyznaczonego mu do oceny kandydata, a następnie zapisywaniu znamiennych zachowań. Na tej podstawie możliwe jest zaklasyfikowanie poszczególnych zachowań ocenianych kompetencji i w końcowym efekcie – ocenianie poszczególnych kompetencji z wykorzystaniem skali.

Asesorami mogą być uprzednio przygotowani pracownicy danej firmy lub zewnętrzni doradcy personalni, wyspecjalizowani w ocenianiu kompetencji oraz biegli w metodzie Assessment Center. Uczestnictwo w zespole oceniającym, w przypadku pracowników danej firmy jest dobrowolne, jednak osoby wchodzące w jego skład muszą się legitymować dłuższym stażem w organizacji, znajomością występujących w niej problemów oraz dobrymi wynikami w swojej dotychczasowej działalności. Wśród kadry oceniającej często znajdują się również psychologowie.

Kryteria oceny

Liczba ocenianych kryteriów/wymiarów wynosi 10 - 52. Do najważniejszych należą m. in.:

  • przywództwo,
  • organizacja i planowanie,
  • podejmowanie decyzji,
  • ustne i pisemne umiejętności komunikowania się,
  • inicjatywność,
  • energiczność,
  • zdolności analityczne,
  • odporność na stres,
  • umiejętność delegowania uprawnień,
  • elastyczność zachowania,
  • kompetencje w zakresie stosunków międzyludzkich,
  • oryginalność,
  • kontrolowanie,
  • samokierowanie,
  • potencjał ogólny.

Do najważniejszych kryteriów możemy zaliczyć umiejętności interpersonalne, dotyczące interakcji, komunikowania się i współdziałania z grupą oraz podejmowania decyzji. Mniejszą wagę przywiązuje się do cech osobowych.. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów sytuacyjnych należą: "koszyk dokumentów" oraz dyskusja grupowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia: Rozwiązano większość problemów z systemem e-Doręczenia

1 stycznia 2025 r. uruchomiony został system doręczeń elektronicznych, tzw. e-Doręczenia. Ma on zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Niestety, system nie działa prawidłowo.

Koniec z płaceniem za nieobecności. Za brak działania pieniądze się nie należą – tak orzekł sąd. Kto straci na takim podejściu?

Nieobecność oznacza brak działania. Brak działania z kolei oznacza brak kosztów i utraconych korzyści. Wszystko to razem oznacza natomiast, że za ten czas nie należą się diety i nie ma w tym zakresie swobody dokonywania ustaleń.

REKLAMA

Komisja Europejska a (nowa żywność). Proszek z larw może być dodawany do podstawowych produktów. Chityna, witamina d3 i alergeny

Zastosowanie żywieniowe znalazł Tenebrio molitor (mącznik młynarek). Można proszek z larw owada po poddaniu naświetleniu dodawać do szeregu produktów żywnościowych. Najwięcej kontrowersji budzi sprawa chityny. KE badała też kwestię witaminy D3.

450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez zbędnej biurokracji. Nie musisz dokumentować wydatku. Kto może skorzystać?

Wszelkie świadczenie przyznawane pracownikom przez pracodawców pociągają za sobą określone konsekwencje podatkowe i na gruncie ubezpieczeń społecznych. Czy jest szansa na 450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez konieczności dokumentowania wydatku?

REKLAMA