Jak przebiega sesja Assessment Center
REKLAMA
REKLAMA
Przebieg sesji Assessment Center
Spotkanie Assessment Center otwierają organizatorzy sesji, najczęściej pracownik odpowiedzialny za rekrutację i selekcję. Przedstawiany jest cel spotkania, oczekiwania wobec kandydatów, harmonogram ćwiczeń i przerw oraz zachęca się uczestników do aktywności oraz optymizmu. Kandydaci najczęściej przedstawią się sobie, wstępnie się poznają i ustalają zasady komunikowania się między sobą. Koordynacja przebiegu Assessment Center to bardzo trudne logistycznie zadanie, gdyż tempo jest duże i różne ćwiczenia przebiegają równolegle.
REKLAMA
Rola obserwatorów
Obserwatorzy - asesorzy to osoby wyznaczone do oceny kompetencji wskazanych im kandydatów, podczas realizowanych przez nich określonych zadań. Dysponują oni takimi samymi kryteriami i kartami do oceny uczestników. Asesorzy, których podczas jednej sesji Assessment Center jest najczęściej od 5 do 8. Oceniają oni różnych kandydatów. Podczas jednego ćwiczenia - jednego kandydata ocenia przynajmniej 2 obserwatorów. Praca asesora polega na obserwowaniu zachowań wyznaczonego mu do oceny kandydata, a następnie zapisywaniu znamiennych zachowań. Na tej podstawie możliwe jest zaklasyfikowanie poszczególnych zachowań ocenianych kompetencji i w końcowym efekcie – ocenianie poszczególnych kompetencji z wykorzystaniem skali.
Asesorami mogą być uprzednio przygotowani pracownicy danej firmy lub zewnętrzni doradcy personalni, wyspecjalizowani w ocenianiu kompetencji oraz biegli w metodzie Assessment Center. Uczestnictwo w zespole oceniającym, w przypadku pracowników danej firmy jest dobrowolne, jednak osoby wchodzące w jego skład muszą się legitymować dłuższym stażem w organizacji, znajomością występujących w niej problemów oraz dobrymi wynikami w swojej dotychczasowej działalności. Wśród kadry oceniającej często znajdują się również psychologowie.
Kryteria oceny
Liczba ocenianych kryteriów/wymiarów wynosi 10 - 52. Do najważniejszych należą m. in.:
- przywództwo,
- organizacja i planowanie,
- podejmowanie decyzji,
- ustne i pisemne umiejętności komunikowania się,
- inicjatywność,
- energiczność,
- zdolności analityczne,
- odporność na stres,
- umiejętność delegowania uprawnień,
- elastyczność zachowania,
- kompetencje w zakresie stosunków międzyludzkich,
- oryginalność,
- kontrolowanie,
- samokierowanie,
- potencjał ogólny.
Do najważniejszych kryteriów możemy zaliczyć umiejętności interpersonalne, dotyczące interakcji, komunikowania się i współdziałania z grupą oraz podejmowania decyzji. Mniejszą wagę przywiązuje się do cech osobowych.. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów sytuacyjnych należą: "koszyk dokumentów" oraz dyskusja grupowa.
Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat