Charakterystyka instrumentów Assessment Center
REKLAMA
REKLAMA
1. Koszyczek dokumentów (Poczta przychodząca, In-basket)
Ćwiczenie polega na tym, że kandydat otrzymuje kilkanaście rożnych dokumentów i korespondencji, reklam, nie zawsze ze sobą powiązanych. Zadaniem kandydata jest:
REKLAMA
- podjęcie decyzji,
- ustalenie kolejności realizacji zadań
- wyrażenie zdania w omawianych sprawach w postaci wypowiedzi słownych, notatki lub pisma, które kieruje do odpowiednich adresatów.
Niektóre dokumenty mogą być niejednoznaczne i wymagające skrupulatności oraz wyobraźni podczas analizy. Są to tzw. „rozpraszacze” - materiał wygląda na ważniejszy niż jest w rzeczywistości. Celem ćwiczenia jest ocena zdolności analitycznych kandydatów. Zbadanie umiejętności ustalania priorytetów zadań, komunikacji, natychmiastowej reakcji na ważne sprawy i przekazania mniej ważnych zadań. Oceniana jest także umiejętność zarządzania czasem oraz organizacja pracy. Kandydat w zadaniu pełni zwykle rolę pracownika nowego w firmie lub awansowanego na nowe stanowisko i musi uporać się z problemami, które pozostawił jego poprzednik.
2. Dyskusja grupowa
Bez przydziału ról.
Całemu zespołowi zostaje zadany temat - problem do rozwiązania. Podane są do niego zasady i założenia brzegowe. Następnie obserwuje się wyodrębniające się struktury grupy w trakcie dyskusji. Zadanie wykonuje cały zespół. Celem jest ocena pracy w zespole, umiejętności przywódczych, inicjatywy i zaangażowania, twórczego podejścia do problemu oraz zdolności przekonywania.
Zobacz: Kompetencje społeczne podstawą potencjału zawodowego
Z przydziałem ról.
Wybrani z grupy uczestnicy mają przypisane role. Po wypracowaniu rozwiązania uczestnicy muszą wybrać osobę, która zaprezentuje wynik dyskusji asesorom. Zadanie ma na celu sprawdzenie poziomu umiejętności komunikowania się kandydatów, ich orientacji na zadania/osoby, umiejętności przekonywania do swoich racji, obrony własnego stanowiska, stylu decyzyjnego danej osoby, a także chęci poszukiwania kompromisu i aktywności w dyskusji.
3. Odgrywanie roli
Uczestnik proszony jest o odegranie roli zawodowej: menedżera, prezesa, handlowca czy specjalisty w rzeczywistych sytuacjach, takich jak negocjacje handlowe, symulacja sprzedaży, kontakt z klientami albo pracownikami. Celem jest ocena umiejętności interpersonalnych, komunikatywności, umiejętności negocjacyjnych, umiejętności przekonywania, a także asertywności i empatii.
Można wyróżnić trzy rodzaje takich symulacji.
- Pracowników fizycznych - przełożony (kandydat) rozmawia ze swoim podwładnym, który sprawia jakieś kłopoty – np. spóźnia się do pracy, zostawia nieporządek na miejscu pracy itp.
- Pracowników umysłowych (rozmowa z podwładnym) - rozmowa z podwładnym, który np. nie chce iść na urlop, nie przestrzega ściśle jakiejś firmowej procedury itp.
- Pracowników umysłowych (rozmowa z partnerem) - szef pewnego Działu jest proszony o mediację w konflikcie między przełożonymi innych Działów.
Zobacz: Porada prawna
4. Studium przypadku
Uczestnikowi przydziela się problem do rozwiązania. Z reguły jest to problem związany z działalnością firmy lub problem, który wystąpił w firmie w przeszłości. Otrzymuje się informacje dotyczące hipotetycznej sytuacji dotyczącej firmy lub działu. Indywidualnie lub we współpracy z pozostałymi uczestnikami, należy ocenić. W określonym czasie uczestnik musi się zastanowić się nad problemem i przedstawić jego rozwiązanie. Ćwiczenie sprawdza wiedzę z danego zakresu i umiejętność jej praktycznego wykorzystania. Oceniana jest zarówno forma, jak i treść prezentacji. Celem jest ocena umiejętności porządkowania i przedstawiania informacji, logika wywodu, autoprezentacja podczas wystąpień publicznych, a także komunikatywność, pewność siebie i odporność na stres. Pod uwagę może być wzięta również dyscyplina czasowa.
5. Testy i kwestionariusze osobowości
Za pomocą standardowych metod testowych badane są m. in. inteligencja, poziom wiedzy ogólnej, introwersja — ekstrawersja — neurotyzm, wartości interpersonalne itp.
6. Indywidualna rozmowa kwalifikacyjna
Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń przewidzianych w ramach, z każdym z kandydatów przeprowadzana jest indywidualna rozmowa. Celem jej jest uzupełnienie wiadomości zdobytych na temat kandydata podczas sesji ćwiczeniowej. W czasie takiej rozmowy można zagłębić merytoryczne aspekty dotychczasowego doświadczenia kandydata oraz przyszłej potencjalnej pracy.
Zobacz serwis: Praca
Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat