Aby rozpocząć poszukiwania pracy, należy dobrze zaplanować swoją strategię działania. Im mniej będziemy wiedzieli o tym, jak się do tego przygotować, tym mniej skuteczne będą nasze starania.
W pierwszej kolejności należy zapoznać się z możliwościami jakie daje nasze wykształcenie formalne i dodatkowe umiejętności oraz sprecyzować miejsce i stanowisko, o jakie chcielibyśmy aplikować. Następnie należy zrobić sobie bazę miejsc, gdzie moglibyśmy złożyć swoje dokumenty aplikacyjne.
Na bieżąco należy śledzić ogłoszenia w prasie, w telewizji lokalnej, w radio, w Internecie, w urzędach pracy. Są to podstawowe źródła informacji dotyczące ofert pracy. Ale należy mieć oczy szeroko otwarte, ponieważ wiele ogłoszeń znajduje się w miejscach, w których się ich nie spodziewamy. Szukając w Internecie, najczęściej odwiedzamy portale z ogłoszeniami, gdzie są różne oferty pracy z różnych części kraju. Często jednak omijamy oficjalne strony instytucji czy firmy, w której chcielibyśmy pracować. O często jest tam zakładka ”praca”, „pracuj z nami” itp. Warto na bieżąco zapoznawać się ze wszystkimi zmianami na tych stronach, ponieważ dynamicznie rozwijającym się firmom zależy na jak najlepszym i jak najszybszym znalezieniu odpowiedniego pracownika, dlatego ogłoszenia mogą pojawiać się w różnym tempie – czasem raz miesiącu, innym razem dwa w ciągu tygodnia. Czasem ogłoszenie o prace można przypadkowo znaleźć w sklepie, w konkretnej firmie, na różnych plakatach w centrum miasta, na tablicach ogłoszeń w różnych miejscach. Dlatego warto dokładnie obserwować miejsca, w których się znajdujemy, ponieważ może to być źródło informacji na temat potencjalnie interesującej nas pracy.
Zobacz: Korzyści z grupowego poradnictwa zawodowego
Jeśli jesteśmy osoba bezrobotną, często jesteśmy w różnych częściach miasta w porze, gdzie osoby pracujące być nie mogą. Dlatego to jest dodatkowy atut w poszukiwaniu pracy. Warto mieć ze sobą dokumenty aplikacyjne, aby w razie potrzeby móc natychmiast zostawić je w konkretnym miejscu. Każda osoba bezrobotna powinna mieć taki nawyk, aby zabierać ze sobą wszędzie dokumenty. Nawet, jeśli nie zostawimy ich potencjalnemu pracodawcy, to może okazać się, że spotkamy znajomego, u którego w firmie właśnie rozpoczyna się rekrutacja. Nie ma wówczas problemu, aby przekazać znajomemu CV, które dostarczy pracodawcy. W poszukiwaniu pracy często liczy się odpowiednio szybka reakcja i często już nie ma czasu, aby wracać do domu po stosowne dokumenty.
Zobacz: Pomoc prawna
Aby móc rozsyłać i roznosić swoje dokumenty aplikacyjne, należy dostatecznie dobrze je przygotować. Obecnie jest bardzo dużo gotowych szablonów, na podstawie których można skonstruować profesjonalne dokumenty, ale i tak osoby poszukujące zatrudnienia często popełniają błędy przy ich tworzeniu. Dlatego optymalnym wyjściem jest skonsultowanie CV ze specjalistą. Taka usługa jest bezpłatna, a pomoc przy naniesieniu poprawek może okazać się nieoceniona w skutkach.
Kolejnym elementem skutecznego poszukiwania zatrudnienia jest tworzenie sieci kontaktów. Jeśli nasi bliscy, przyjaciele, znajomi wiedzą, że poszukujemy pracy na konkretnym stanowisku, to łatwiej będzie im nam pomóc. Często się bowiem zdarza, że słyszymy o wolnych miejscach pracy, ale nie jesteśmy nimi zainteresowani z różnych powodów, np. posiadamy stałe zatrudnienie, nie jest to praca zgodna z naszym wykształceniem, nie posiadamy wymaganych umiejętności itd. Dlatego warto mówić wszystkim, którzy mogą nam pomóc, jakiej pracy szukamy, co potrafimy robić, jakie mamy doświadczenie. „Poczta pantoflowa” jest najbardziej skuteczną formą przekazu od wieków, dlatego tej drogi także nie należy sobie zamykać.
Należy również dokładnie notować potrzebne telefony, osobę do kontaktu w danej firmie, terminy rozmów kwalifikacyjnych, informacje kiedy i dokąd wysyłaliśmy dokumenty aplikacyjne. Jeśli intensywnie szukamy pracy, wówczas wysyłamy i roznosimy duże ilości naszych dokumentów. Czasem zapominamy, jakie były wymagania na dane stanowisko w firmie, której przedstawiciel właśnie zaprosił nas na rozmowę. Bardzo łatwo się pogubić w takich przypadkach, zapomnieć o terminach, ustaleniach itd. Dlatego niezwykle ważna jest dobra organizacja pracy.
Zobacz serwis: Rekrutacja
Jak widać czasem nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele możemy podjąć działań, aby nasze poszukiwania pracy okazały się bardziej skuteczne. Często postępujemy bardzo schematycznie, nie zastanawiając się jaki to może mieć skutek, jak możemy dane działanie ulepszyć. A czasem naprawdę wystarczy wykazać się odrobiną kreatywności, a okaże się, że ktoś to zauważy i doceni.