Nagroda jest wyróżnieniem. Przyznanie nagrody nie jest obowiązkiem pracodawcy

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
uścisk dłoni handshake hand shake hendszejk porozumienie zgoda konsensus konsens sens nagroda nagradzanie pracownik pracodawca / Nagroda jest wyróżnieniem. Przyznanie nagrody nie jest obowiązkiem pracodawcy / ShutterStock

Nagrody powinny być przyznawane jedynie za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Pracodawca decyduje o jej wysokości na podstawie subiektywnej oceny. Nie ma jednak obowiązku przyznawania nagrody pracownikowi.

Świadczenie przyznawane powszechnie nie jest nagrodą

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie zajęła się kwestią przyznawania nagród dla pracowników urzędu gminy. RIO wskazała, że nagrody powinny być przyznawane jedynie za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, czyli w sytuacji wystąpienia przesłanki wskazanej w art. 36 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.

Prezes RIO w Krakowie Jolanta Nowakowska wskazała, ze świadczenie przyznawane powszechnie nie jest nagrodą, gdyż nie stanowi wyróżnienia, nawet jeżeli nadzwyczajne okoliczności mogą w krótkim przedziale czasu uzasadniać gratyfikację znacznej liczby pracowników.

Prezes zaznaczyła, że powody przyznania nagrody należy wyszczególnić w dokumencie sporządzonym odrębnie dla każdego z wyróżnionych w ten sposób pracowników, zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz § 3 pkt 2 lit. l rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej.

Nagroda jest świadczeniem wyjątkowym

Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu pracy. Stanowi o tym art. 105 Kodeksu pracy.

„Relacja między wynagrodzeniem zasadniczym wypłacanym pracownikowi a nagrodą jest taka, że wynagrodzenie należy się pracownikowi za zwykłe (normalne) wykonywanie obowiązków pracowniczych, czyli w szczególności za sumienne i staranne wykonywanie pracy (art. 100 § 1 k.p.), natomiast nagrody są świadczeniami wyjątkowymi, które mogą być przyznawane za to, co wykracza poza katalog czynności, do których pracownik zobowiązał się, nawiązując stosunek pracy, a więc za to, co przekracza jego (podstawowe) obowiązki. Skoro nagrody mogą być przyznawane pracownikowi tylko za ponadprzeciętne wykonywanie obowiązków służbowych, nie mogą dotyczyć wszystkich czy większości pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy” – wskazała Państwowa Inspekcja Pracy w opracowaniu dotyczącym nagród pracowniczych.

PIP przywołała w tym zakresie wyrok Sądu Najwyższego z 23 maja 2014 r. (sygn. akt II PK 273/13). Sąd orzekł, że o wysokości nagrody decyduje pracodawca na podstawie subiektywnej oceny, co nie oznacza jednak, że powinni ją otrzymać wszyscy pracownicy lub w jednakowej wysokości. Jak wskazał sąd, „ze swej istoty nagroda nie ma więc charakteru egalitarnego”.

Pracodawca nie ma obowiązku przyznawania nagrody

Zdaniem PIP przyznanie nagrody stanowi uprawnienie, a nie obowiązek pracodawcy, ale nie może być przez niego nadużywane np. do dyskryminowania określonych osób lub grup pracowników. Pracodawca w tym zakresie jest ograniczony obowiązkiem stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników pracy oraz przestrzegania podstawowych zasad prawa pracy – równego traktowania pracowników i niedyskryminacji (art. 94 pkt 9, art. 112, art. 113 i 183a–183e Kodeksu pracy).

PIP wyjaśniła też, że nagroda nie jest uzależniona od dopełnienia przez pracownika konkretnego warunku. Jej przyznanie stanowi konsekwencję wzorowego wykonywania zadań.

Przechowywanie dokumentacji dotyczącej nagród

Obowiązkiem pracodawcy jest też właściwe sporządzanie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej dotyczącej przyznanych nagród – przypomina PIP. Kwestię tę reguluje art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy.

„Pracodawca ma obowiązek prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. Stosownie zaś do treści art. 94 pkt 9b k.p. przechowywanie dokumentacji pracowniczej ma się odbywać w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej” – wskazała PIP.

Dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia przechowuje się w części B akt osobowych. Stanowi o tym § 3 pkt 2 lit. l rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej – przypomina PIP.

Prawo
Podwyższenie opłaty za wniesienie prywatnego aktu oskarżenia od lutego 2025 r. 500 zł zryczałtowanej równowartości wydatków
10 sty 2025

Minister Sprawiedliwości chce podnieść wysokość zryczałtowanej równowartości wydatków w sprawach z oskarżenia prywatnego do kwoty 500 zł. Obecnie jest to kwota 300 zł i obowiązuje od 1998 r. Bez uiszczenia tej opłaty nie można skutecznie wnieść do sądu prywatnego aktu oskarżenia. Gotowy jest już projekt rozporządzenia w tej sprawie.

MOPS: Zasiłek specjalny dla osób tracących pracę. Wczoraj 4000 zł netto, a dziś zasiłek
10 sty 2025

Niewiele osób wie, że MOPSy i OPSy mają narzędzia do wypłaty zasiłku dla osoby, która wczoraj była dobrze sytuowana (w znaczeniu np. dobrej pracy), ale nagle utraciła dochody i znalazła się na tzw. zakręcie. Są specjalne przepisy i zasiłki dla „osób tracących nagle dochód” (w znaczeniu źródło dochodu).

Renta socjalna a znaczny stopień niepełnosprawności. Czy będzie zmiana przepisów?
10 sty 2025

Aktualnie samo posiadanie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności nie uprawnia jeszcze do otrzymana renty socjalnej. Czy przepisy się zmienią? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na interpelację poselską w tej sprawie.

Nagroda jest wyróżnieniem. Przyznanie nagrody nie jest obowiązkiem pracodawcy
10 sty 2025

Nagrody powinny być przyznawane jedynie za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Pracodawca decyduje o jej wysokości na podstawie subiektywnej oceny. Nie ma jednak obowiązku przyznawania nagrody pracownikowi.

Ponad 3220 zł, a następnie wyrównanie? Jakie świadczenie urlopowe w 2025 roku
10 sty 2025

Świadczenie urlopowe może być wypłacane przez pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy nie tworzą zfśs i zatrudniają poniżej 50 pracowników. W jakiej wysokości przysługuje świadczenie urlopowe w styczniu 2025 r.?

273 zł miesięcznie świadczenia ratowniczego dla emerytów. Prawo do niego rozszerzono od 1 stycznia 2025 roku. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić
10 sty 2025

Wielu seniorów, oprócz podstawowego świadczenia emerytalnego, ma szansę również na otrzymanie do niego szeregu dodatków. Jednym z nich jest świadczenie ratownicze, do którego prawo rozszerzono od 1 stycznia 2025 rok

Darmowe bilety i parkowanie dla wszystkich krwiodawców. Jako symboliczny wyraz uznania i zachęta dla kolejnych osób
10 sty 2025

Honorowi dawcy krwi w Lublinie mogą już liczyć na wsparcie w postaci darmowego parkowania i przejazdów komunikacją miejską. Czy miasto pójdzie o krok dalej i wprowadzi dodatkowe benefity? Radna Kamila Florek zgłosiła interpelację, proponując nowe rozwiązania dla tych, którzy dzielą się bezcennym darem życia.

Od 1 stycznia 2025 r. 6 246,13 zł świadczenia honorowego. Będzie coroczna waloryzacja. Kiedy świadczenie jest przyznane z urzędu, a w jakim przypadku należy złożyć wniosek?
10 sty 2025

Od 1 stycznia 2025 r. 6 246,13 zł świadczenia honorowego. Będzie coroczna waloryzacja. Kiedy świadczenie jest przyznane z urzędu, a w jakim przypadku należy złożyć wniosek? Z danych przesłanych przez ZUS wynika, że świadczenie honorowe pobiera ponad 3,5 tys. osób.

Jawność i równość wynagrodzeń w kodeksie pracy. Nowelizacja jeszcze w 2025 r. Projekt wymaga uzupełnień
10 sty 2025

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy z 5 grudnia 2024 r. (który został już skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu) stanowi próbę implementacji dyrektywy UE 2023/970 dotyczącej przejrzystości wynagrodzeń do polskiego porządku prawnego. Projekt ma na celu wprowadzenie istotnych zmian w zakresie jawności wynagrodzeń i przeciwdziałania dyskryminacji płacowej określonych w dyrektywie. Jakie zmiany znajdziemy w tym projekcie? Czy zawarte w tej nowelizacji zasady jawności i równości wynagrodzeń spełnią pokładane w nich nadzieje? Kiedy zmiany przepisów wejdą w życie?

Rzecznik MŚP: Agent ubezpieczeniowy nie może pozorować działalności w celu uzyskania zasiłków
10 sty 2025

Agent ubezpieczeniowy wykonujący działalność agencyjną jest przedsiębiorcą, a pośrednictwo ubezpieczeniowe jest działalnością gospodarczą. Czy działalność firmy może być pozorowana w celu uzyskania wysokich zasiłków?

pokaż więcej
Proszę czekać...