Więcej czasu w domu nie tylko dla rodziców. MRPiPS wypowiedziało się w tej sprawie. Czy skorzystamy z 36 dni już w 2025 r.?

Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
Małgorzata Masłowska
rozwiń więcej
Więcej czasu w domu nie tylko dla rodziców. MRPiPS wypowiedziało się w tej sprawie. Czy skorzystamy z 36 dni już w 2025 r.? / ShutterStock

36 zamiast 24 dni pracy zdalnej dla każdego. MRPiPS monitoruje sytuację. Czy już w 2025 r. będziemy mogli częściej pracować zdalnie? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale nikt nie musi jej dostać.

36 dni zamiast 24. Zwiększenie limitu okazjonalnej pracy zdalnej

Pod koniec lipca b.r. Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki w rozmowie z PAP przyznał, że przepisy o pracy zdalnej bardzo dobrze się sprawdziły w polskiej rzeczywistości, a sama praca zdalna najczęściej przyjmuje charakter hybrydowy. W jego ocenie, dobrą zmianą byłoby zwiększenie limitu okazjonalnej pracy zdalnej z 24 dni w ciągu roku do 36 dni w ciągu roku.

Napisaliśmy do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o komentarz dotyczący poruszanej przez Staneckiego kwestii związanej ze zwiększeniem limitu okazjonalnej pracy zdalnej z 24 do 36 dni. Spytaliśmy także, czy resort pracuje nad zmianami dotyczącymi zwiększenia limitu pracy zdalnej okazjonalnej. W odpowiedzi uzyskaliśmy informację, że obecnie w MRPiPS nie są prowadzone prace legislacyjne, które miałyby na celu zwiększenie limitu pracy zdalnej okazjonalnej. Zostaliśmy jednak zapewnieni, że resort pracy monitoruje oraz poddaje analizie postulaty i wystąpienia różnych podmiotów w tym zakresie.

Okazjonalna praca zdalna tylko na wniosek

Przypomnijmy, że okazjonalna praca zdalna to szczególny rodzaj pracy zdalnej na wniosek pracownika. Przysługuje każdemu pracownikowi, co należy rozumieć w ten sposób, że każdy pracownik ma prawo o nią wnioskować, jednak nie oznacza to, że pracodawca ma obowiązek każdemu jej udzielić. Jej wymiar nie może przekroczyć w roku kalendarzowym 24 dni. Z uwagi na jej incydentalny charakter i założenie, że ma ona stanowić wyjątek od zasady świadczenia pracy w siedzibie pracodawcy, jest ona obarczona znacznie mniejszą ilością obowiązków formalnych niż praca zdalna całkowita lub częściowa i wiąże się po stronie pracodawcy z mniejszymi kosztami. Jednak co istotne, pracodawca nie ma obowiązku uwzględniania wniosku pracownika i zawsze może on spotkać się z jego odmową, której nie trzeba uzasadniać.
Wymiar 24 dni wskazany przez ustawodawcę to maksymalnym wymiarem, który pozwala na uznanie pracy zdalnej za okazjonalną, a tym samym nie wiąże się dla pracodawcy z obowiązkiem dokonania szczegółowych uzgodnień dotyczących zasad jej wykonywania, zmiany miejsca pracy określonego w umowie, czy też zapewnienia pracownikowi materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do jej wykonywania. Aby stosowanie tych uproszczonych zasad było możliwe, jej maksymalny wymiar określony przez ustawodawcę nie może zostać przekroczony.

Ustawodawca nie wprowadził żadnych szczególnych regulacji dotyczących wymiaru okazjonalnej pracy zdalnej. W szczególności nie przewidział przeliczania go na godziny pracy pracownika (należy udzielać go w dniach) i nie uzależnił od wymiaru czasu pracy. Nie podlega on również proporcjonalnemu obliczaniu w sytuacji przepracowania przez pracownika tylko części roku kalendarzowego. Jednak co bardzo ważne, wymiar ten dotyczy zatrudnienia w roku kalendarzowym u wszystkich pracodawców, a więc będzie podlegał obniżeniu w razie zatrudnienia u kolejnego pracodawcy, jeśli w czasie świadczenia pracy u poprzedniego pracownik korzystał z okazjonalnej pracy zdalnej.

Zwiększenie limitu okazjonalnej pracy zdalnej - poniżej publikujemy odpowiedź MRPiPS na pytanie redakcji INFOR.PL

Szanowna Pani Redaktor, 

informujemy, że 7 kwietnia 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 240) dotyczące pracy zdalnej. Rozwiązania w tym zakresie zastąpiły dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy. 

Obecnie Kodeks pracy stanowi, że praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 6718 Kodeksu pracy). 

Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę jak i już w trakcie zatrudnienia (art. 6719 § 1 Kodeksu pracy). Wymiar uzgodnionej pracy zdalnej ustalany jest stosownie do potrzeb konkretnego pracownika i pracodawcy.

 Jeśli chodzi natomiast o pracę zdalną okazjonalną - uregulowaną w art. 6733 Kodeksu pracy, to należy wskazać, że jest ona udzielana na wniosek pracownika w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym. W tym przypadku pracodawca nie jest związany wnioskiem pracownika. 

W ślad za uzasadnieniem powyższej nowelizacji Kodeksu pracy należy podkreślić szczególny charakter tej formy wykonywania pracy zdalnej tj. incydentalność, a także fakt jej wykonywania wyłącznie ze względu na potrzeby pracownika. 

Zatem przyjęta konstrukcja przepisu wskazuje, że ta forma pracy zdalnej znajduje zastosowanie w okolicznościach uzasadnionych wyłącznie interesem (potrzebą) pracownika. Przy tym należy wskazać, że przepis art. 6733 Kodeksu pracy nie wyklucza możliwości złożenia wniosku dotyczącego okazjonalnej pracy zdalnej przez pracownika, który wykonuje już pracę zdalną częściowo na zasadach ogólnych. Warto mieć także na względzie, że wprowadzenie instytucji pracy zdalnej w obecnie obowiązującej formie zostało poprzedzone nie tylko długotrwałymi uzgodnieniami międzyresortowymi, ale także negocjacjami z partnerami społecznymi. 

Obecnie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie są prowadzone prace legislacyjne, mające na celu zwiększenie limitu pracy zdalnej okazjonalnej. Jednocześnie resort pracy monitoruje oraz poddaje analizie postulaty i wystąpienia różnych podmiotów w tym zakresie.

 

Prawo
Będzie zmiana cen wody: 1 m3 za 1 zł, następne dwa taniej niż dziś - od czwartego drożej. Będzie zachęta do oszczędzania wody
05 sie 2024

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją ustawy o zaopatrzeniu w wodę: pierwszy metr sześcienny ma być za 1 zł, dwa kolejne w niższej cenie, a za czwarty i następne metry sześcienne trzeba będzie zapłacić więcej. Takie informacje przekazał 5 sierpnia 2024 r. wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.

Nie będzie już akcyzy na cydr?
05 sie 2024

Podczas gdy media huczą o dużej podwyżce akcyzy na papierosy, powraca temat zerowej stawki akcyzy na cydry i perry o zawartości alkoholu do 5%. 

Nowe świadectwa ukończenia studiów podyplomowych od 1 października 2024 r.
05 sie 2024

W poniedziałek Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego poinformowało, że szef resortu podpisał nowelizację rozporządzenia rozszerzającą liczbę informacji na dokumentach poświadczających przebieg lub ukończenie studiów podyplomowych. Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych będą zawierały dodatkowe informacje. Zmiany mają wejść w życie od 1 października 2024 r.

Jeszcze przed końcem września 2024 r. pracodawca musi udzielić tych dni wolnych. Jeśli nie, grozi mu 30 000 zł grzywny, a wolne przepadnie
05 sie 2024

Jeszcze przed końcem września 2024 r. pracodawca musi udzielić pracownikom tych dni wolnych. Jeśli nie, grozi mu grzywna do 30 000 zł, a wolne przepadnie. Prawo do urlopu przedawnia się bowiem z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie o niego stało się wymagalne.

Czternasta emerytura 2024: ile do ręki? ZUS: Tabela kwot brutto - netto
05 sie 2024

Czternasta emerytura w pełnej wysokości wyniesie w 2024 roku 1780,96 zł brutto (1493,67 zł netto), czyli tyle, ile wynosi obecnie minimalna emerytura. Całą kwotę "czternastki" dostaną emeryci i renciści osoby, których emerytura lub renta nie przekracza 2 900 zł brutto. W przypadku osób ze świadczeniem głównym między 2900 zł a 4630,96 zł brutto, czternastka zostanie zmniejszona zgodnie z zasadą złotówka za złotówkę. Minimalna wysokość czternastki będzie musiała wynieść co najmniej 50 zł, aby świadczenie przysługiwało - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Kiedy będą pieniądze na rowery elektryczne? Już wiadomo, czy w 2025 roku będziemy mieli szansę na 5000 złotych dopłaty do zakupu
05 sie 2024

Kiedy będą pieniądze na rowery elektryczne? Już wiadomo, czy w 2025 roku będziemy mieli szansę na 5000 złotych dopłaty do zakupu. Zgłoszono ponad 500 uwag do programu. Trzeba czekać na podsumowanie zgłoszeń i dalsze kroki. Jak długo?

Prawo do renty wdowiej. Będą patrzeć na wiek wdowy lub wdowca
05 sie 2024

Renta wdowia ma być dostępna już od 2025 r. Wdowy i wdowcy będą nabywać prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej jednak niż 5 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Co to dokładnie oznacza w praktyce?

Pomoc finansowa dla studentów. 850 złotych brutto miesięcznie przez 10 miesięcy na studia związane z nowymi technologiami
05 sie 2024

Pomoc finansowa dla studentów coraz większa. Można się starać o stypendium w wysokości 850 złotych miesięcznie na 10 miesięcy. Na studia dotyczące nowych technologii. Zostanie wyłonionych co najmniej 8 stypendystów i stworzona lista rezerwowa.

Kanały zgłoszeniowe dla sygnalistów – wymagania wobec aplikacji
05 sie 2024

Zarówno z doświadczeń rynkowych, jak również z badań wynika, że dedykowane aplikacje webowe są najczęściej wybieranym kanałem zgłoszeniowym przez sygnalistów. Jakie wymagania powinny spełniać takie aplikacje?

Minimalne wynagrodzenie za pracę oraz minimalna stawka godzinowa 2025 r.
05 sie 2024

Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie będzie wynosiło 4626 zł, a minimalna stawka godzinowa 30,20 zł. W wykazie prac rządu w ubiegłym tygodniu opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...