REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres cyfrowy pracowników. Gdy technologia bierze górę nad psychiką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
stres cyfrowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres cyfrowy pracowników – jak zadbać o pracowników? Zjawisko stresu cyfrowego występuje podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii. Jak sobie radzić ze stresem cyfrowym? Co mówią regulacje prawne? 
rozwiń >

Brak work-life balance

Zmiany w środowisku pracy, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich lat i świadczenie pracy w systemie zdalnym (10 proc. wszystkich pracowników stanowią pracownicy zdalni), co wiąże się z częstszym wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych – odbiły się na psychicznym samopoczuciu pracowników. Wielu z nich zmaga się z takimi objawami, jak: poczucie konieczności bycia „stale w pracy”, „zawsze dostępnego i w ciągłej gotowości”. Skutki takiej sytuacji mogą mieć negatywny wpływ na pracownika, powodując m.in. poczucie przeciążenia informacyjnego, przytłoczenia, zaburzenia równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Jak pokazuje poniższa tabela źle było już przez wybuchem pandemii COVID-19. Obecnie problem się rozszerza. 

REKLAMA

Odczuwanie negatywnych emocji przez pracowników w 2020r. State of the Global Workplace: 2021 Report. Gallup 2021

 

Odczuwanie negatywnych emocji przez pracowników w 2020r. State of the Global Workplace: 2021 Report. Gallup 2021

Inne

Na stres cyfrowy skarżą się nie tylko pracownicy pracujący z domu, ale także ci wszyscy, którzy na co dzień mają do czynienia z użytkowaniem urządzeń cyfrowych. 

Poziom odczuwania stresu cyfrowego zależy od takich czynników, jak: wiek, płeć, wykształcenie. Pracownicy starsi, mężczyźni, a także osoby posiadające niższy poziom wykształcenia są częściej podatni na skutki stresu cyfrowego. 

Czym jest stres cyfrowy

Ten rodzaj stresu definiowany jest, jako brak umiejętności do radzenia sobie z technologiami komputerowymi. Stres cyfrowy wywołuje natłok i przeciążenie informacyjne, którego efektem może być uczucie braku równowagi. Wyróżnia się kilka czynników powodujących stres cyfrowy: 

  • przeciążenie technologiczne (m.in. ze względu na wykonywanie zadań przez dłuższy czas i w dużej intensywności);
  • zaburzenia równowagi pomiędzy pracą a życiem po pracy (zwłaszcza u pracujących zdalnie); 
  • niepewność technologiczna, jak i brak poczucia bezpieczeństwa technologicznego (powodem mogą być ciągłe zmiany); 
  • brak dostatecznych umiejętności komputerowych.

Stres cyfrowy negatywnym skutkiem pracy zdalnej?

Epidemia COVID-19 całkowicie zmieniła rolę i znaczenie pracy zdalnej. Przed epidemią praca zdalna nie była powszechna. Kojarzono ją z tzw. home office bądź telepracą. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2023 roku praca zdalna znalazła swoje unormowanie w Kodeksie pracy – weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy powszechnie znana pod nazwą pracy zdalnej – na stałe wprowadziła to rozwiązanie znane z pandemii COVID-19. Według nowych przepisów, od 7 kwietnia br. praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo zdalnie. Miejsce jej wykonywania ma być wskazane przez pracownika, ale każdorazowo uzgodnione z pracodawcą – może to być adres zamieszkania pracownika.

Praca z domu, choć dająca nowe możliwości pracownikowi, przyczyniła się też niestety do rozwoju stresu cyfrowego wśród pracowników. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest: 

  • nienormowany czas pracy; 
  • brak kontroli; 
  • brak kontaktu bezpośredniego ze współpracownikami;
  • brak równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Problem stresu cyfrowego jest widoczny

W 2021 roku Centralny Instytut Ochrony Pracy przeprowadził kampanię pod nazwą „Stres cyfrowy”. Projekt miał za zadanie podnieść poziom wiedzy i świadomości z zakresu negatywnych skutków stresu, jakie wynikają z braku równowagi cyfrowej, a także sposobach radzenia sobie z nim.

Aby przeciwdziałać brakowi równowagi cyfrowej wśród pracowników zdalnych, Parlament Europejski w styczniu 2021 roku wydał rezolucję, w której znalazły się wskazówki i wytyczne zwracające uwagę na problem, jakim jest stres cyfrowy wśród pracowników oraz prawo do możliwości bycia offline. 

 

Prawo pracownika do bycia offline 

W rezolucji Parlamentu Europejskiego z 21 stycznia 2021 roku zawarto zalecenia dla Komisji w kwestii prawa do bycia offline, czytamy: „Nadmierne korzystanie z urządzeń technologicznych może nasilić takie zjawiska jak izolacja, uzależnienie od technologii, brak snu, wyczerpanie emocjonalne, niepokój i wypalenie zawodowe; mając na uwadze, że według WHO ponad 300 milionów osób na świecie cierpi na depresję oraz typowe zaburzenia psychiczne związane z pracą i że co roku u 38,2 % proc. ludności UE stwierdza się zaburzenia psychiczne (…) środki podjęte w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 zmieniły nasz sposób pracy i pokazały znaczenie rozwiązań cyfrowych, w tym stosowania systemu pracy zdalnej przez przedsiębiorstwa, osoby prowadzące działalność na własny rachunek i organy administracji publicznej w całej Unii; mając na uwadze, że według Eurofoundu ponad jedna trzecia pracowników Unii rozpoczęła w czasie lockdownu pracę z domu w porównaniu z 5% osób, które zazwyczaj pracowały w ten sposób, oraz że odnotowano znaczny wzrost wykorzystania narzędzi cyfrowych do celów zawodowych; mając na uwadze, że według Eurofoundu 27% osób pracujących z domu potwierdziło pracę w czasie wolnym, aby podołać obciążeniu pracą; mając na uwadze, że w czasie kryzysu związanego z COVID-19 wzrosła liczba osób pracujących zdalnie i z domu oraz że prawdopodobnie utrzyma się ona na wyższym poziomie niż przed tym kryzysem, a nawet jeszcze bardziej wzrośnie [...] wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, by pracownicy, którzy powołują się na prawo do bycia offline, byli chronieni przed wiktymizacją i innymi negatywnymi konsekwencjami oraz by istniały mechanizmy rozpatrywania skarg lub naruszeń prawa do bycia offline”.

Bycie offline ma zagwarantować pracownikom możliwość odpoczynku (nie będą musieli odbierać wiadomości, odpisywać na maile, odbierać telefonów poza godzinami pracy). Jak przyznaje wielu pracowników, obecnie zatarła się granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – są dostępni w pracy przez całą dobę. W konsekwencji mają gorszą wydajność w pracy, co wywołuje wypalenie zawodowe i bywa przyczyną depresji.

Konsekwencje stresu cyfrowego

Stres cyfrowy nie pozostaje bez wpływu nie tylko na wydajność w pracy, ale i na organizm pracownika. Do głównych następstw należą: 

  • brak motywacji do pracy; 
  • izolacja, liczne absencje;
  • brak satysfakcji z pracy;
  • gorsza wydajność w pracy;
  • słaba koncentracja, zaburzenia pamięci;
  • zmęczenie pracą;
  • lęki, pogorszenie stanu zdrowia.

Jak zminimalizować stres cyfrowy

W opinii ekspertów, to po stronie pracodawców leży odpowiedzialność za swoich pracowników w temacie ograniczenia im stresu cyfrowego. Bez wątpienia pracownikom może pomóc: 

  • wyznaczenie ściśle określonych godzin pracy;
  • prawo do bycia offline;
  • udział w warsztatach dotyczących równowagi;
  • wsparcie pracowników-rodziców;
  • pakiety i karnety, których rolą jest poprawa samopoczucia i pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. 

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie bezrefleksyjnego użytkowania urządzeń mobilnych i propagowaniu zdrowej równowagi między życiem cyfrowym a realnym. Specjaliści przekonują, że na początek warto nie używać telefonu przed snem.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najemca nie płaci za czynsz, niszczy mieszkanie. Jakie prawa ma wynajmujący Jak eksmitować nierzetelnego lokatora? MRiT rozważy zmianę przepisów

W odpowiedzi na interpelację poselską, minister rozwoju i technologii poinformował, że w przypadku podjęcia prac legislacyjnych nad zmianami w ustawie o ochronie praw lokatorów, rozważy zmianę procedury wypowiadania umowy najmu z powodu zalegania z opłatami z tytułu czynszu i opłat niezależnych od właściciela oraz niszczenia lokalu przez lokatora.

Ceny OC i AC w 2025 roku. W których miastach i województwach najdrożej, a gdzie najtaniej? Co wpływa na wysokość składek kierowców?

Multiagencja ubezpieczeniowa CUK Ubezpieczenia opublikowała 8 kwietnia 2025 r. raport dotyczący cen ubezpieczeń AC i OC dla kierowców. Raport dotyczy I kwartału 2025 r. ale zawiera też prognozy na dalszą część roku.

Zapewnienia syntetyczne mogą ułatwić negocjacje: Jak działają?

Zapewnienia sprzedających będące swoistym parasolem ochronnym dla kupującego są jednym z kluczowych elementów dokumentacji transakcyjnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że zapewnienia są obecnie standardem na rynku M&A i rzadko miewa się w dzisiejszych czasach do czynienia z transakcją, w toku której sprzedający nie składają kupującemu zapewnień.

Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek stały z MOPS w 2025 r. [PRZYKŁAD]

Zasiłek stały i zasiłek pielęgnacyjny to ważne formy wsparcia m.in. osób starszych i niepełnosprawnych. Komu przysługują te świadczenia? Czy można je łączyć? Co zmieniło się w 2025 r.? Oto ważne informacje i prosty przykład!

REKLAMA

Wybory prezydenckie 2025. System e-Wybory już działa. Jak dopisać się online do spisu wyborców będąc za granicą

Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało 10 kwietnia 2025 r., że system e-Wybory w wyborach prezydenckich jest już otwarty. To usługa elektroniczna na stronie https://ewybory.msz.gov.pl, dzięki której wyborcy za granicą mogą zgłosić się do spisu wyborców sporządzanych przez konsulów bez wychodzenia z domu.

Pilot rządowych samolotów: teraz przed każdym lotem HEAD samolot podlega drobiazgowej weryfikacji. Komisja bada sprawność każdego detalu "nawet gniazdka, zasilacza przy fotelu"

Procedury lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu zostały zweryfikowane i napisane na nowo - powiedział w rozmowie z PAP pilot lotów HEAD z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego mjr Wojciech Filipowiak. Lekcję z katastrofy 10 kwietnia 2010 roku przepracowaliśmy; bezpieczeństwo przede wszystkim - podkreślił.

Nowy wiek emerytalny 55 lat dla jednej grupy? Ważny dokument jest już w Senacie

Represjonowani w PRL chcą emerytury od 55. roku życia. Do Senatu trafił ważny dokument, który może otworzyć nowy rozdział w historii polskiego systemu emerytalnego. Nie chodzi tu jednak o ogólną reformę, lecz o sprawiedliwość społeczną wobec ludzi, którzy poświęcili swoje życie dla wolnej Polski – a dziś zmagają się z konsekwencjami swoich wyborów.

Emerycie i rencisto nie daj się wkręcić! Oszustwo "na pracownika ZUS-u" - na czym polega

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od oszustów do osób, które nawet nie pobierają jeszcze żadnego świadczenia. Podczas odebranych połączeń osoby podszywające się pod pracowników Zakładu proponują umówienie się na spotkanie oferując pomoc przy przeliczeniu kapitału początkowego.

REKLAMA

ZUS: wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe – rok składkowy 2025/2026

Na PUE/eZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił indywidualne zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026. Otrzymali je płatnicy składek, którzy złożyli informację ZUS IWA za lata 2022, 2023 i 2024 - poinformował 10 kwietnia 2025 r. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego.

PFRON: Osoba niepełnosprawna bez dodatku do prądu 600 zł. Przez jeden wymóg. Stopień znaczny i hospicjum nie pomogą

Do redakcji wpływają listy od osób niepełnosprawnych, które spełniają prawie wszystkie warunki otrzymania dodatku do prądu 100 zł od PFRON (kumulatywnie 600 zł). Niemożność (obiektywna) spełnienia jednak tylko jednego warunku powoduje definitywny brak prawa do tego dodatku. Nie ma znaczenia znaczny stopień niepełnosprawności, stałe orzeczenie, poważny stan zdrowia, zaświadczenia od lekarza ze szpitala. Dodatku do prądu przyznawanego przez PFRON nie otrzyma osoba niepełnosprawna (nawet ze stopniem znacznym, nawet podlegające leczeniu hospicyjnemu), jeżeli nie korzysta z terapii tlenowej prowadzonej przez jedną z przychodni akceptowanych przez PFRON. "Zwykły" lekarz, "zwykła" przychodnia nie wystarczą.

REKLAMA