Test Renault Clio Intens 1.5 dCi 110 KM

Łukasz Kuźmiuk
rozwiń więcej
Test Renault Clio Intense 1.5 dCi 110 KM / fot. Łukasz Kuźmiuk / Łukasz Kuźmiuk
Obecna generacja Renault Clio jest obecna na rynku od 5 lat. Upływ czasu nie ominie żadnego auta, dlatego francuski mieszczuch niedawno został odświeżony. Przeprowadziliśmy test Test Renault Clio w wersji Intens i sprawdziliśmy jak wypada na tle rywali.

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Infor.pl

Renault Clio – wygląd

Pomimo upływu czasu obecna generacja Renault Clio wciąż wygląda atrakcyjnie. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że czas wyjątkowo łagodnie obchodzi się z francuskim autem. Facelifting odświeżył karoserię, aczkolwiek ingerencje stylistów w dotychczasowy design nie były poważne – przestylizowano trochę zderzaki, na liście dodatków pojawiły się ładnie wyglądające i dobrze świecące przednie reflektory w technologii LED, uatrakcyjniono tylne lampy, a w katalogu zagościły nowe wzory felg. Testowany przeze mnie egzemplarz był wyposażony w opcjonalne 17-calowe koła, czerwony lakier Atacama oraz opcjonalną naklejkę na dachu. Tak skonfigurowane auto prezentuje się elegancko, a intensywny odcień nadwozia pozytywnie wyróżnia się na polskich drogach.

Renault Clio – wnętrze

Niestety w środku Renault Clio po faceliftingu widać upływ czasu. Konsola centralna prezentuje się trochę za staro i aż prosi się o zastąpienie jej nowszym elementem. Bardzo przyjemnymi dodatkami są czerwone elementy deski rozdzielczej, boczków drzwi i okolic dźwigni zmiany biegów – kolorowe dodatki zdecydowanie wprowadzają więcej życia do kabiny pasażerskiej. Moim zdaniem warto się na nie skusić podczas konfigurowania własnego Clio. Tworzywa sztuczne są twarde, a czarny lakier wokół ekranu systemu multimedialnego szybko się brudzi i palcuje. Projektantom udało się wygospodarować kilka miejsc na drobne przedmioty, dzięki czemu nie ma większego problemu ze schowaniem portfela lub telefonu.

Przestrzeni dla pasażerów zasiadających na przednich fotelach jest wystarczająco dużo, a same fotele pod względem wygody prezentują przyzwoity poziom. Nawet wysokie osoby powinny znaleźć optymalną dla siebie pozycję za kierownicą, zaś siedzisko można opuścić dosyć nisko, co docenią osoby lubiące wyczuwać zachowania auta. Kierownica dobrze leży w dłoni i ma wystarczająco gruby wieniec. Podróżni zasiadający na tylnej kanapie nie będą zachwyceni – po ustawieniu fotela kierowcy pod swój wzrost (188 cm) nawet nie próbowałem wcisnąć się do tyłu. Renault Clio to samochód zbudowany z myślą o dwójce dorosłych z dziećmi. Bagażnik ma 300 litrów pojemności i jest głęboki. Ciekawostka – koło dojazdowe jest ukryte pod autem. W razie złapania „kapcia” należy je wysunąć mechanizmem ukrytym pod wykładziną kufra.

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Zastrzeżenia mam do rozmieszczenia przycisków odpowiedzialnych za sterowanie niektórymi funkcjami samochodu.

Włącznik tempomatu i ogranicznika prędkości umieszczono obok dźwigni hamulca ręcznego, podobnie jak przycisk od trybu „Eco”. System multimedialny R-Link z nawigacją TomTom jest mało intuicyjny i wymaga poświęcenia mu uwagi, prędkość jego działania mogłaby być szybsza, a samej grafice przydałoby się odświeżenie. Jakość dźwięku systemu audio nie powala – głośniki mają problemy z głośnym odtwarzaniem muzyki.  

Renault Clio – wyposażenie

Na polskim rynku Renault Clio występuje obecnie w pięciu wersjach wyposażenia. Są to: Life, Alize, Limited, Limited Plus i Intens. Bazowy wariant, Life, zawiera m.in. ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania, system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist), ESP z kontrolą trakcji, 15-calowe felgi stalowe, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumnę kierowniczą regulowaną w dwóch płaszczyznach, system kontroli ciśnienia w oponach i przednie szyby sterowane elektrycznie. Bogatsze odmiany mogą zawierać takie dodatki, jak np. przyciemniane tylne szyby, 16-calowe alufelgi, kierownicę obszytą skórą, światła przeciwmgłowe, system multimedialny z dotykowym 7-calowym wyświetlaczem i klimatyzację manualną. Testowany przeze mnie egzemplarz był w najbogatszej wersji Intens, wyróżniającej się m.in. czarną tapicerką z elementami skóry ekologicznej, tylnymi czujnikami parkowania, LED-owymi przednimi reflektorami, tylnymi szybami regulowanymi elektrycznie oraz kartą Renault Hands Free. Ponadto auto zostało wzbogacone o dodatki opcjonalne: 17-calowe koła z lekkich stopów, kamerę cofania z asystentem parkowania, klimatyzację automatyczną oraz system multimedialny R-Link z nawigacją TomTom.


Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio – silnik i prowadzenie

Gama jednostek napędowych dostępnych w odświeżonym Renault Clio, pomijając warianty R.S., składa się z trzech propozycji: wolnossącego silnika benzynowego 1.2 l (73 KM), turbodoładowanych „benzyniaków” 0.9 TCe (90KM) i 1.2 l TCe (118 KM), oraz trzech półtoralitrowych turbodiesli 1.5 l dCi w trzech wariantach (75 KM, 90 KM i 110 KM). W zależności od konfiguracji motory mogą być połączone z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, natomiast dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna z najmocniejszą jednostką benzynową (pomijam odmiany R.S.). We wszystkich przypadkach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Testowany przeze mnie egzemplarz Renault Clio został wyposażony w najmocniejszego turbodiesla, połączonego z 6-biegową skrzynią manualną. Jednostka ta rozwija 110 KM (przy 4000 obr./min) i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 1750 obr./min). To dobry wybór dla osób lubiących motory wysokoprężne lub często wyjeżdżających w długie trasy. Silnik ma dużo momentu obrotowego, dzięki czemu sprawnie rozpędza miejskiego hatchbacka, a poza miastem umożliwia sprawne wyprzedzanie innych pojazdów. W mieście ten silnik też radzi sobie dobrze, aczkolwiek dynamiczniejsze przyspieszanie wiąże się z częstym zmienianiem biegów. Clio rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,4 s, a jego prędkość maksymalna to 190 km/h. Na plus należy zapisać zużycie paliwa – po dystansie 600 km po mieście w różnych warunkach (w tym także w korkach) komputer pokładowy wskazywał spalanie na poziomie około 6 litrów na 100 km. To oznacza, że na jednym baku jesteśmy w stanie przejechać po mieście około 700-750 km. Szkoda, że odgłos pracy silnika nie jest lepiej wyciszony, jednak trudno oczekiwać od prostego miejskiego auta standardów klasy premium. Skrzynia biegów działa wystarczająco precyzyjnie, a skoki lewarka mają odpowiednią długość. Na trasie przydaje się „szóstka”, która pozwala obniżyć zużycie paliwa i hałas w kabinie pasażerskiej.

Przejdźmy do prowadzenia. Zawieszenie Renault Clio zostało zestrojone naprawdę dobrze. Francuzi postawili na kompromis pomiędzy komfortem a sportową nutą, dzięki czemu mały hatchback prowadzi się bardzo przyjemnie, a jednocześnie nie sprawia, że pasażerowie skaczą po kabinie jak worki z ziemniakami. Clio zachowuje się przewidywalnie, daje sporo radości z jazdy, zaś układ kierowniczy jest precyzyjny. Wszystko to sprawia, że odświeżonym Renault aż chce się jeździć po zakrętach. Można powiedzieć, że Renault Clio prowadzi się równie dobrze jak wygląda. Szkoda tylko, że kierowcy nie umożliwiono wyłączenia systemu ESP, co nieco ogranicza zabawę. Inżynierowie znad Sekwany mogliby postarać się lepiej wygłuszyć kabinę pasażerską, ponieważ odgłosy pracy podwozia na większych nierównościach są wyraźnie słyszalne.

Doradzałbym ostrożność z doborem felg – zbyt duże obręcze z niskoprofilowymi oponami przeciętnie sprawują się na naszych drogach i łatwo złapać kapcia.

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio 1.5 dCi - dane techniczne

Silnik  1461 cm3, turbodiesel R4
Moc maksymalna 110 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa
Napęd Na przednią oś
Zbiornik paliwa 45 l

Katalogowe zużycie paliwa

(miasto/ trasa/ średnie)

3,8 l/3,3 l/3,5 l
Długość 4062 mm
Szerokość 1732 mm (bez lusterek)
Wysokość 1448 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna b.d.
Pojemność bagażnika 300 l

Renault Clio

Łukasz Kuźmiuk

Renault Clio – podsumowanie

Przeprowadzony w zeszłym roku facelifting Renault Clio pozytywnie wpłynął na wygląd zewnętrzny francuskiego hatchbacka. Auto prezentuje się młodziej i nowocześniej, dzięki czemu na tle rywali nie wygląda na przestarzałe. Szkoda, że wnętrze nie doczekało się poważniejszych zmian, ponieważ widać po nim upływ czasu. Kabina pasażerska pomieści dwójkę dorosłych z dziećmi, aczkolwiek w sytuacji awaryjnej na tylnej kanapie da się przewieźć dorosłych o przeciętnym wzroście. Mieszczuch znad Sekwany prowadzi się bardzo przyjemnie i oferuje dobry kompromis pomiędzy komfortem podróży a sportową nutką, zaś 110-konny turbodiesel gwarantuje przyzwoitą dynamikę jazdy w połączeniu z niewielkim zużyciem paliwa. Zastrzeżenia mam do tworzyw użytych do wykończenia wnętrza (są przeraźliwie twarde), natomiast wyciszenie komory silnika mogłoby być nieco lepsze. Francuzi powinni już szykować się do wprowadzenia na rynek kolejnej generacji swojego słynnego modelu, ponieważ na rynku pojawiły się najnowsze wcielenia m.in. Nissana Micry, Volkswagena Polo i Seata Ibizy.

Polecamy test: Nowy Nissan Micra

Renault Clio - cennik

Ceny Renault Clio po faceliftingu startują od 42 400 zł za egzemplarz w wersji Life, z wolnossącym 73-konnym silnikiem benzynowym. Za francuskiego hatchbacka w najbogatszej odmianie Intens ze 110-konnym silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi, czyli tak jak miało to miejsce w testowanym Clio, trzeba zapłacić minimum 69 900 zł. Opisywane przeze mnie Renault było jednak droższe ze względu na dodatki opcjonalne - samochód skonfigurowany jak na zdjęciach to wydatek rzędu 83 900 zł.

Silnik/Wersja Life Alize Limited Limited Plus Intens
1.2 16V (73 KM) M5 42 400 zł 46 400 zł 48 900 zł 48 500 zł* -
0.9 TCe  (90 KM) M5 47 900 zł 50 400 zł - - -
0.9 TCe  (90 KM) M5 Start/Stop - 50 900 zł 53 400 zł 53 000 zł* 58 900 zł
1.2 TCe (118 KM) M6 Start/Stop - 53 900 zł 56 400 zł 55 600 zł* -
1.2 TCe (118 KM) EDC A6 Start/Stop - - 62 900 zł 62 100 zł* 68 400 zł
1.5 dCi (75 KM) M5 Start/Stop - 55 900 zł - - -
1.5 dCi (90 KM) M5 Start/Stop - 58 900 zł 61 400 zł 61 000 zł* -
1.5 dCi (110 KM) M6 Start/Stop - - - - 69 900 zł

*Cena promocyjna wersji z wyposażeniem dodatkowym, zawiera już rabat w wysokości 5000 zł 

Prawo
Policjanci: Każdy policjant z dodatkiem do mieszkania. Nie tylko na wynajmowane. 5342,88 zł to renta wdowia
14 lis 2024

W piątek rozmowy MSWiA o polepszeniu sytuacji w Policji. Policjanci w mediach społecznościowych wyrażali obawy, że niestety rozmowy nie będą dotyczyły podwyżek płac. Wdowy "mundurowe" także otrzymają rentę wdowią. 

UdSC: Status uchodźcy daje prawa zbliżone do tych co mają polscy obywatele, a czasem - identyczne. Pieniądze na utrzymanie, dostęp do usług medycznych, zasiłki, edukacja
14 lis 2024

Cudzoziemcy, którzy starają się w Polsce o ochronę międzynarodową mają prawo do pewnych świadczeń - m.in. opieki medycznej. Natomiast po uzyskaniu statusu uchodźcy, przysługują im uprawnienia zbliżone do tych, które mają obywatele Polski - wyjaśnia Rzecznik Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jakub Dudziak. Mają również możliwość uzyskania pomocy w ramach indywidualnego programu integracji.

Kiedy będzie ogłoszony kandydat PiS na prezydenta RP? Jest już jasne, że przed tą datą
14 lis 2024

Jarosław Kaczyński, zapytany o termin ogłoszenia kandydata PiS na prezydenta, poprosił o cierpliwość. "Platforma Obywatelska mówi o 7 grudnia. My chcemy być wcześniej, ale proszę nas nie poganiać" – stwierdził. Dopytywany o wyniki wewnętrznych badań partii, które mogłyby wskazać potencjalnego kandydata, zapewnił, że są one prowadzone na bieżąco.

800 plus - zmiany w 2024 roku i weryfikacja uprawnień obywateli Ukrainy. Postępowanie wyjaśniające przed ZUS - czego wymagają sądy
14 lis 2024

Obowiązująca od 1 lipca 2024 r. zmiana ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, wprowadziła w szczególności wymóg, aby dziecko obywatela Ukrainy, na które ubiega się on o świadczenie wychowawcze (800 plus) realizowało obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny albo obowiązek nauki. Tymczasem niedługo po jej wejściu w życie, pojawiły się wątpliwości co do zasad, na podstawie których ZUS ma przeprowadzać weryfikację legalności pobytu obywateli Ukrainy w Polsce. Wojewódzkie Sądy Administracyjne wytknęły w swoich wyrokach decyzjom ZUS wstrzymującym wypłaty 800 plus brak wszechstronnego zbadania konkretnych spraw.

ZUS: Suma świadczeń przekazanych przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi przekroczyła 120 mln zł. Jakie są warunki uzyskania świadczenia interwencyjnego?
14 lis 2024

Od 5 października 2024 r. przedsiębiorcy mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. ZUS informuje, że już ponad 120 mln zł trafiło do przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi.

Darowizna w pierwszej linii: Jaki jest limit kwoty, do której nie trzeba nic zgłaszać urzędowi skarbowemu?
15 lis 2024

Darowizna pieniężna w pierwszej linii, czyli w ramach najbliższej rodziny, nie zawsze musi być zgłaszana do urzędu skarbowego. Dopiero po przekroczeniu kwoty limitu, zarezerwowanej dla pierwszej grupy podatkowej, taki obowiązek się pojawia. Zgłoszenie pozwala na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego od darowizn.

Rejestrowane związki partnerskie: jakie zmiany przepisów dla osób żyjących w związkach nieformalnych (konkubinatach)
14 lis 2024

W dniu 18 października 2024 na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się dwa projekty ustawy tj. projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich oraz projekt ustawy wprowadzającej ustawę o rejestrowanych związkach partnerskich. Oba te projekty są obecnie na etapie opiniowania, uwagi do nich mogą być złożone do dnia 17 listopada br. O ile pierwszy z projektów jest stosunkowo niewielki objętościowo, gdyż zawiera tylko 34 artykuły, o tyle drugi z nich zawiera ich już 251 i wprowadzać ma zmiany w bardzo wielu obowiązujących aktach prawnych. 

Opłaty za czynności adwokackie wzrosną o 100 proc.
14 lis 2024

Wzrosną stawki za udzieloną pomoc prawną przez adwokata "z wyboru". Trwają prace nad projektem nowelizacji rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości. Nowelizacja zakłada wzrost minimalnych stawek o 100 proc. w 11 kategoriach spraw.

Niefortunna zmiana prawa. RPO: skazani powinni sami stawiać się w zakładzie karnym w wyznaczonym terminie, a dopiero w drodze wyjątku być doprowadzani
14 lis 2024

Jest apel o zmianę prawa karnego wykonawczego. Według Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO), skazani powinni samodzielnie stawiać się w zakładzie karnym w wyznaczonym terminie, a dopiero w drodze wyjątku być doprowadzani na wezwanie sądu.

Rewolucja w składkach zdrowotnych. Przedsiębiorcy będą mogli sporo zaoszczędzić. W 2025 r. – składka zdrowotna od 75% płacy minimalnej, a nie od dochodu, a w 2026 r. – obniżenie składki z 9 do 4,5%
15 lis 2024

W ostatnim czasie, sporo „dzieje się” w temacie składek zdrowotnych opłacanych przez przedsiębiorców. Na pierwsze czytanie w Sejmie oczekuje rządowy projekt ustawy, zakładający zniesienie obowiązku płacenia przez przedsiębiorców składki na ubezpieczenie zdrowotne od zbycia środków trwałych. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada natomiast kolejne zmiany w wysokości składki – ulgę dla mikroprzedsiębiorców jeszcze w 2025 r. i obniżenie wysokości składki w 2026 r., którym mieliby zostać objęci również średni przedsiębiorcy. 

pokaż więcej
Proszę czekać...