Jakie są obowiązki pracodawcy wobec telepracownika
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca ma obowiązek:
REKLAMA
- dostarczania telepracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy na odległość,
- ubezpieczyć sprzęt, na którym pracuje pracodawca,
- pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacja i konserwacja sprzętu,
- zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną oraz niezbędne szkolenia,
- wypełniać obowiązki bhp z wyjątkami: nie będzie musiał dbać o higieniczny i bezpieczny stan pomieszczeń.
Możliwe jest wykonywanie przez telepracownika pracy na swoim sprzęcie. W takim przypadku pracodawca partycypuje w kosztach jego ubezpieczenia, a pracownikowi wypłaca się ekwiwalent pieniężny.
Pracodawca nie może jednak proponować telepracownikom gorszych warunków pracy niż innym osobom zatrudnionym w firmie.
Kontrola telepracownika
Pracodawca będzie mógł dokonywać kontroli telepracownika w miejscu wykonywania telepracy. Jednak przed dokonaniem takiej kontroli będzie musiał uzyskać wcześniejszą pisemną zgodę pracownika. Kontrola będzie miał ograniczony zasięg. Pracodawca będzie mógł skontrolować:
- wykonywanie przez telepracownika telepracy,
- przeprowadzić inwentaryzacje, konserwacje serwisu lub naprawy sprzętu oraz jego instalacje,
- przestrzeganie przez telepracownika zasad bhp.
Przy dokonywaniu kontroli pracodawca nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny. Nie może także utrudniać domownikom korzystania z pomieszczeń domowych. W przypadku jeśli pracodawca podczas kontroli naruszy dobro osobiste pracownika, może on skierować sprawę na drogę sądową. Pracownik może domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat