REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna 2024. Jakie prawa ma pracownik w czasie awarii prądu i Internetu? Czy pracodawca zapłaci?

home office praca zdalna prąd internet szef awaria przestój obowiązki pracownika
Praca zdalna 2024. Jakie prawa ma pracownik w czasie awarii prądu i Internetu? Czy pracodawca zapłaci?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okresowe przerwy w dostawie prądu czy dostępu do internetu są coraz powszechniejszym zjawiskiem i nierozerwalnie wiążą się z gwałtownymi zjawiskami pogodowymi. Jak powinien postąpić pracownik, który w takiej sytuacji czasowo straci możliwość świadczenia pracy zdalnej? Przede wszystkim powinien powiadomić o swojej sytuacji pracodawcę, a następnie zastosować się do wydawanych przez niego poleceń, które mogą obejmować dalsze świadczenie pracy w siedzibie firmy.

Co jest niezbędne do pracy zdalnej

Pomimo zakończenia pandemii COVID-19 wiele grup zawodowych nadal korzysta z możliwości świadczenia pracy w formie zdalnej. Od 7 kwietnia 2023 r ułatwiają to znowelizowane przepisy, które przewidują, że praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 6718 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Warunkiem świadczenia pracy w formie zdalnej jest złożenie przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do jej wykonywania. Co ciekawe, pracodawca nie jest uprawniony do zweryfikowania oświadczenia pracownika, np. poprzez samodzielną ocenę warunków panujących w miejscu, w którym ma być świadczona praca zdalna. Musi w tym zakresie polegać na ocenie dokonanej przez pracownika. Przeprowadzanie w tym zakresie kontroli byłoby niedopuszczalne nie tylko dlatego, że nie ma podstawy prawnej, ale również dlatego, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „warunki lokalowe i techniczne”. W praktyce więc właściwie nie wiadomo jakimi kryteriami należałoby się kierować przy ich ocenie. Jednak zakładając, że pracownik (swoim zdaniem) posiada na co dzień warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej, należy się zastanowić, jaka będzie jego sytuacja, jeśli utraci je przejściowo?

REKLAMA

Brak prądu czy internetu oznacza brak warunków do pracy

Przerwy w dostawie prądu czy internetu mogą się przydarzyć każdemu – niezależnie od tego, czy pracuje w biurze, czy we własnym domu. O ile w przypadku internetu najczęściej da się im tymczasowo zaradzić, np. poprzez udostępnienie interneteu z telefonu komórkowego, o tyle przedłużający się brak prądu może w praktyce okazać się istotnym problemem. Jeśli dochodzi do niego w siedzibie pracodawcy, to mamy do czynienia z tzw. przestojem, czyli sytuacją, gdy pracownik jest gotowy do wykonywania pracy, ale doznaje przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi co do zasady przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określone stawką godzinową lub miesięczną. Jednak jaka jest jego sytuacja, gdy prądu zabraknie podczas pracy zdalnej (lub dojdzie do utraty innych warunków lokalowych lub technicznych)? Niestety przepisy na ten temat milczą. Nie budzi wątpliwości to, że niezależnie od tego, czy utrata warunków technicznych i lokalowych ma charakter krótko czy długotrwały, powinna zostać zgłoszona pracodawcy. To on musi podjąć decyzję, jak pracownik ma dalej postępować – czy oczekiwać na usunięcie awarii, a czas oczekiwania traktować jako przestój, czy też bezzwłocznie stawić się w biurze i tam kontynuować świadczenie pracy. Zgodnie z powszechnie wyrażanymi poglądami, pracodawca ma bowiem w takiej sytuacji prawo polecić pracownikowi kontynuowanie pracy w siedzibie firmy, jeśli tylko istniej taka możliwość, a pracownik ma obowiązek zastosować się do takiego polecenia.

Podstawa prawna
art. 6718, art. 81 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wykaz niedziel handlowych w 2025 r. W lutym i marcu 2025 r. nie ma żadnej. Najbliższa dopiero w połowie kwietnia

Przez cały luty i przez cały marzec 2025 r. nie ma żadnej niedzieli handlowej. Następna dopiero w połowie kwietnia 2025 r.

Neosędziowie - dwa projekty ustaw. Awanse będą anulowane, status młodych sędziów potwierdzony. Część wyroków może być podważona

Dokonane po 2017 r. powołania 1,5 tys. sędziów awansowanych do sądów wyższych szczebli lub wybranych spoza sądownictwa były wadliwe. To główne założenie dwóch projektów przygotowanych i przedłożonych 3 lutego 2025 r. jako rekomendacje dla Ministra Adama Bodnara przez działającą przy resorcie Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury. Według jednej koncepcji sędziowie ci traciliby stanowiska na mocy samej ustawy, według drugiej - na mocy uchwał nowej KRS. Jednocześnie - jak przewidziano - nie zmieni się status 1,7 tys. powołanych w latach 2018-2025 młodych sędziów, zaczynających swoją drogę zawodową. Ich nominacje mają zostać potwierdzone, co uniemożliwi kwestionowanie w przyszłości statusu tej grupy.

Renta wdowia 2025 r. Jak przygotować się do wizyty w ZUS?

Renta wdowia 2025 r. Jak przygotować się do wizyty w ZUS? Jakie dokumenty przygotować? Co należy zrobić przed złożeniem wniosku o rentę wdowią? Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS wpłynęło ponad 298,3 tys. wniosków o rentę wdowią.

Renta rodzinna 2025 - dla kogo, ile wynosi jak uzyskać?

Przyznanie renty rodzinnej uzależnione jest od spełnienia określonych warunków, które dotyczą zarówno osoby zmarłej, jak i członków rodziny ubiegających się o to świadczenie. Kto może uzyskać rentę wdowią? Jak to zrobić?

REKLAMA

Niepełnosprawność niewidoczna. Co oznacza i jaka pomoc? [PRZYKŁADY]

Nie każda niepełnosprawność jest widoczna od razu. Często zdarza się, iż choroby i związane z nimi dolegliwości utrudniają chorym codzienne funkcjonowanie, chociaż nie jest to łatwe do zauważenia przez otoczenie na pierwszy rzut oka. Kiedy mamy do czynienia z niepełnosprawnością ukrytą?

Kto może skorzystać z ulgi na zakup telefonu i koszt abonamentu? Zbliża się czas zeznań podatkowych. Sprawdź, kto skorzysta rozliczając PIT

Zbliża się okres składania rocznych rozliczeń podatkowych, a podatnicy zadają sobie pytanie, z jakich ulg i zwolnień będą mogli skorzystać. W ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć określone wydatki. Kto ma prawo do odliczenia kosztów zakupu telefonu?

USA rozważają nałożenie dodatkowych ceł na import z UE. Co to oznacza dla gospodarki?

Wojna handlowa między USA a UE może przybrać nowy wymiar. Po kilku latach napięć związanych z subwencjami dla producentów samolotów, USA planują nałożyć dodatkowe cła na towary z Unii Europejskiej. Eksperci ostrzegają, że mogą one wpłynąć na ceny, łańcuchy dostaw i relacje handlowe. Czy nowa administracja Trumpa doprowadzi do zaostrzenia konfliktu?

Wniosek o rentę wdowią: jak przygotować się do wizyty w ZUS-ie? Jakie dokumenty wziąć ze sobą?

Wniosek o rentę wdowią można złożyć na specjalnym formularzu o symbolu ERWD. Można to zrobić także w każdej placówce ZUS przeznaczonej do obsługi interesantów. Jeżeli wdowa lub wdowiec będzie potrzebował wsparcia, pracownicy ZUS pomogą mu wypełnić wniosek. Jednak trzeba wiedzieć jak przygotować się do wizyty w ZUS-ie. Jakie informacje trzeba mieć i jakie dokumenty zabrać ze sobą?

REKLAMA

3510,92 zł na rękę. Pierwsze przelewy wpływają już na konta pracowników

Nowy rok przyniósł długo wyczekiwaną podwyżkę płacy minimalnej. Od stycznia 2025 roku wynosi ona 4666 zł brutto, co oznacza 3510,92 zł na rękę dla pracowników zatrudnionych na pełen etat. To jednak nie wszystko – wzrosła również minimalna stawka godzinowa, która wynosi teraz 30,50 zł brutto. Pierwsze wynagrodzenia w nowej wysokości już trafiają na konta!

4054,84 zł – tyle wynosi przeciętne świadczenie kompensacyjne. Wysokość swojego świadczenia można wyliczyć korzystając z kalkulatora ZUS

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w grudniu 2024 r. pobierało 11,8 tys. osób. Przeciętna wysokość tego świadczenia wyniosła 4054,84 zł. Do wyliczenia świadczenia kompensacyjnego ZUS przygotował specjalny kalkulator.

REKLAMA