REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna 2024. Jakie prawa ma pracownik w czasie awarii prądu i Internetu? Czy pracodawca zapłaci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
home office praca zdalna prąd internet szef awaria przestój obowiązki pracownika
Praca zdalna 2024. Jakie prawa ma pracownik w czasie awarii prądu i Internetu? Czy pracodawca zapłaci?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okresowe przerwy w dostawie prądu czy dostępu do internetu są coraz powszechniejszym zjawiskiem i nierozerwalnie wiążą się z gwałtownymi zjawiskami pogodowymi. Jak powinien postąpić pracownik, który w takiej sytuacji czasowo straci możliwość świadczenia pracy zdalnej? Przede wszystkim powinien powiadomić o swojej sytuacji pracodawcę, a następnie zastosować się do wydawanych przez niego poleceń, które mogą obejmować dalsze świadczenie pracy w siedzibie firmy.

Co jest niezbędne do pracy zdalnej

Pomimo zakończenia pandemii COVID-19 wiele grup zawodowych nadal korzysta z możliwości świadczenia pracy w formie zdalnej. Od 7 kwietnia 2023 r ułatwiają to znowelizowane przepisy, które przewidują, że praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 6718 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Warunkiem świadczenia pracy w formie zdalnej jest złożenie przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do jej wykonywania. Co ciekawe, pracodawca nie jest uprawniony do zweryfikowania oświadczenia pracownika, np. poprzez samodzielną ocenę warunków panujących w miejscu, w którym ma być świadczona praca zdalna. Musi w tym zakresie polegać na ocenie dokonanej przez pracownika. Przeprowadzanie w tym zakresie kontroli byłoby niedopuszczalne nie tylko dlatego, że nie ma podstawy prawnej, ale również dlatego, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „warunki lokalowe i techniczne”. W praktyce więc właściwie nie wiadomo jakimi kryteriami należałoby się kierować przy ich ocenie. Jednak zakładając, że pracownik (swoim zdaniem) posiada na co dzień warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej, należy się zastanowić, jaka będzie jego sytuacja, jeśli utraci je przejściowo?

REKLAMA

Brak prądu czy internetu oznacza brak warunków do pracy

Przerwy w dostawie prądu czy internetu mogą się przydarzyć każdemu – niezależnie od tego, czy pracuje w biurze, czy we własnym domu. O ile w przypadku internetu najczęściej da się im tymczasowo zaradzić, np. poprzez udostępnienie interneteu z telefonu komórkowego, o tyle przedłużający się brak prądu może w praktyce okazać się istotnym problemem. Jeśli dochodzi do niego w siedzibie pracodawcy, to mamy do czynienia z tzw. przestojem, czyli sytuacją, gdy pracownik jest gotowy do wykonywania pracy, ale doznaje przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi co do zasady przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określone stawką godzinową lub miesięczną. Jednak jaka jest jego sytuacja, gdy prądu zabraknie podczas pracy zdalnej (lub dojdzie do utraty innych warunków lokalowych lub technicznych)? Niestety przepisy na ten temat milczą. Nie budzi wątpliwości to, że niezależnie od tego, czy utrata warunków technicznych i lokalowych ma charakter krótko czy długotrwały, powinna zostać zgłoszona pracodawcy. To on musi podjąć decyzję, jak pracownik ma dalej postępować – czy oczekiwać na usunięcie awarii, a czas oczekiwania traktować jako przestój, czy też bezzwłocznie stawić się w biurze i tam kontynuować świadczenie pracy. Zgodnie z powszechnie wyrażanymi poglądami, pracodawca ma bowiem w takiej sytuacji prawo polecić pracownikowi kontynuowanie pracy w siedzibie firmy, jeśli tylko istniej taka możliwość, a pracownik ma obowiązek zastosować się do takiego polecenia.

Podstawa prawna
art. 6718, art. 81 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najemca nie płaci za czynsz, niszczy mieszkanie. Jakie prawa ma wynajmujący Jak eksmitować nierzetelnego lokatora? MRiT rozważy zmianę przepisów

W odpowiedzi na interpelację poselską, minister rozwoju i technologii poinformował, że w przypadku podjęcia prac legislacyjnych nad zmianami w ustawie o ochronie praw lokatorów, rozważy zmianę procedury wypowiadania umowy najmu z powodu zalegania z opłatami z tytułu czynszu i opłat niezależnych od właściciela oraz niszczenia lokalu przez lokatora.

Ceny OC i AC w 2025 roku. W których miastach i województwach najdrożej, a gdzie najtaniej? Co wpływa na wysokość składek kierowców?

Multiagencja ubezpieczeniowa CUK Ubezpieczenia opublikowała 8 kwietnia 2025 r. raport dotyczący cen ubezpieczeń AC i OC dla kierowców. Raport dotyczy I kwartału 2025 r. ale zawiera też prognozy na dalszą część roku.

Darowizny kościelne: Kto i jak może z nich skorzystać w rocznym PIT?

Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, że przekazując darowiznę na cele kultu religijnego, mogą obniżyć swój podatek dochodowy. Sprawdź, kto może skorzystać z ulgi, jakie są limity, jak ją prawidłowo rozliczyć i jak udokumentować darowiznę, by nie mieć problemów z fiskusem.

Zapewnienia syntetyczne mogą ułatwić negocjacje: Jak działają?

Zapewnienia sprzedających będące swoistym parasolem ochronnym dla kupującego są jednym z kluczowych elementów dokumentacji transakcyjnej. Można zaryzykować stwierdzenie, że zapewnienia są obecnie standardem na rynku M&A i rzadko miewa się w dzisiejszych czasach do czynienia z transakcją, w toku której sprzedający nie składają kupującemu zapewnień.

REKLAMA

Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek stały z MOPS w 2025 r. [PRZYKŁAD]

Zasiłek stały i zasiłek pielęgnacyjny to ważne formy wsparcia m.in. osób starszych i niepełnosprawnych. Komu przysługują te świadczenia? Czy można je łączyć? Co zmieniło się w 2025 r.? Oto ważne informacje i prosty przykład!

Wybory prezydenckie 2025. System e-Wybory już działa. Jak dopisać się online do spisu wyborców będąc za granicą

Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało 10 kwietnia 2025 r., że system e-Wybory w wyborach prezydenckich jest już otwarty. To usługa elektroniczna na stronie https://ewybory.msz.gov.pl, dzięki której wyborcy za granicą mogą zgłosić się do spisu wyborców sporządzanych przez konsulów bez wychodzenia z domu.

Pilot rządowych samolotów: teraz przed każdym lotem HEAD samolot podlega drobiazgowej weryfikacji. Komisja bada sprawność każdego detalu "nawet gniazdka, zasilacza przy fotelu"

Procedury lotów prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu zostały zweryfikowane i napisane na nowo - powiedział w rozmowie z PAP pilot lotów HEAD z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego mjr Wojciech Filipowiak. Lekcję z katastrofy 10 kwietnia 2010 roku przepracowaliśmy; bezpieczeństwo przede wszystkim - podkreślił.

Nowy wiek emerytalny 55 lat dla jednej grupy? Ważny dokument jest już w Senacie

Represjonowani w PRL chcą emerytury od 55. roku życia. Do Senatu trafił ważny dokument, który może otworzyć nowy rozdział w historii polskiego systemu emerytalnego. Nie chodzi tu jednak o ogólną reformę, lecz o sprawiedliwość społeczną wobec ludzi, którzy poświęcili swoje życie dla wolnej Polski – a dziś zmagają się z konsekwencjami swoich wyborów.

REKLAMA

Emerycie i rencisto nie daj się wkręcić! Oszustwo "na pracownika ZUS-u" - na czym polega

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od oszustów do osób, które nawet nie pobierają jeszcze żadnego świadczenia. Podczas odebranych połączeń osoby podszywające się pod pracowników Zakładu proponują umówienie się na spotkanie oferując pomoc przy przeliczeniu kapitału początkowego.

ZUS: wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe – rok składkowy 2025/2026

Na PUE/eZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił indywidualne zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026. Otrzymali je płatnicy składek, którzy złożyli informację ZUS IWA za lata 2022, 2023 i 2024 - poinformował 10 kwietnia 2025 r. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego.

REKLAMA