REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?

Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?
Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy zdalni i hybrydowi nie mają łatwego życia. Mimo że ich wydajność często jest większa, to są oni pomijani podczas rozdawania zadań oraz awansów i nagród. To oczywiście wpływa na zarówno na samych pracowników, jak i na firmę. Przez takie zachowanie menedżerów morale zespołu spada, a sami pracownicy mogą szukać lepszego traktowania u innych pracodawców – a to oznacza utratę talentów, które można było znacznie lepiej wykorzystać.

Jak praca zdalna wpływa na możliwość awansu?

  • 42 proc. menedżerów stwierdziło, że często zapomina o pracownikach zdalnych podczas rozdawania zadań;
  • 43 proc. pracowników uważa, że jeśli chcą rozwijać swoją karierę,  muszą pracować w biurze;
  • Pomijanie pracowników zdalnych i hybrydowych może skutkować spadkiem morale zespołu,  odchodzeniem z firmy utalentowanych pracowników, a także oskarżeniami o dyskryminację;
  • Pracodawcy i menedżerowie muszą ustalić z pracownikami jasne zasady pracy poza biurem oraz wyposażyć ich w niezbędne do niej narzędzia.

Pandemia wymusiła zmianę trybu pracy i znacznie przyspieszyła proces, który w niektórych branżach, takich  jak IT, rozpoczął się już wcześniej. Mowa tu o pracy zdalnej lub hybrydowej  jako codziennym zjawisku. W wielu firmach takie rozwiązanie ciągle było uważane za coś nieznanego, a nawet abstrakcyjnego. Wielu menedżerów i pracodawców  z branż, w których IT jest mniej rozwinięte  nadal uważa, że pracownik pracujący zdalnie jest mniej efektywny lub  pozostaje poza ich kontrolą, przez co nie wykona swoich  zadań poprawnie.

REKLAMA

Menedżerowie nie potrafią oceniać zdalnych pracowników, a często o nich ... zapominają

– Jak  pokazują badania, jest to głównie problem menedżerów, a nie pracowników. Pandemia COVID-19 wymusiła zmianę trybu pracy i nowa rzeczywistość zastała wszystkich. W wielu przypadkach okazuje się, że wydajność pracowników wcale nie spadła, a nawet wzrosła, tak samo, jak ich motywacja. Teraz musi się to przełożyć na kadrę zarządzającą – komentuje Paweł Niemyt, Product and Business Manager w Altkom Akademi.

W przeprowadzonej wśród menedżerów w 2021 roku ankiecie Society for Human Resource Management, 42 proc. z nich przyznaje się do częstego pomijania pracowników zdalnych podczas rozdawania zadań – nie  umyślnie ani w ramach sankcji, ale dlatego, że po prostu o nich zapomnieli. Może to skutkować  gorszą oceną pracowników zdalnych, mimo  wykonywania przez nich pracy  na równie wysokim poziomie. Pracodawca widzi i czuje energię, zaangażowanie i efekty pracy pracownika w biurze – w przypadku pracownika zdalnego dostrzega natomiast wyłącznie efekt końcowy, co podświadomie wpływa na postrzeganie i wartościowanie różnych grup pracowników.

Inne badanie, przeprowadzone przez meQuilibrium i Executive Networks i zbierające opinie około 1000 pracowników, wykazało, że 32 proc. ankietowanych preferuje hybrydowe środowisko pracy,  przy czym jednocześnie 43 proc. uważa, że  chcąc rozwijać karierę, musi pracować w biurze. Z tego samego badania wynika, że 61 proc. liderów przywiązuje większą wagę do pracy stacjonarnej.

Tylko zmiana myślenia menedżerów i kadry zarządzającej oraz wypracowanie z pracownikami odpowiednich zasad pracy zdalnej na dłuższą metę umożliwi dobre funkcjonowanie – również  w równości szans na awans pracowników zdalnych lub hybrydowych i tych pracujących w biurze. Brak awansu czy nagród to  problem  nie tylko samych pracowników – w dłuższej perspektywie cierpi na tym również firma i morale całego zespołu. – Menedżerowie powinni zorganizować swoją pracę w taki sposób, żeby regularnie spotykać się z pracownikami pracującymi zdalnie oraz rozmawiać z nimi nie tylko o statusie realizowanych zadań ale również o ich samopoczuciu, sukcesach i ewentualnych trudnościach. To zapobiegnie wykluczeniu, zwiększy zaangażowanie oraz pomoże w integracji pracownika z firmą i szefem – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director z Altkom Akademii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy, którzy dobrze wykonują swoją pracę i mimo to są pomijani podczas awansów, będą zniechęceni i z całą pewnością zaczną szukać zatrudnienia w innym miejscu. Utrata takich osób wpłynie na ogólne funkcjonowanie firmy, gdzie ich talenty mogłyby być znacznie lepiej i szerzej wykorzystane.

Jak przygotować pracowników do pracy zdalnej?

Zmiana trybu pracy i podejścia do miejsca wykonywania pracy powoduje, że  poziom wykonania  zadań i zaangażowanie pracownika można równie dobrze oceniać po realizacji zakładanych KPI, czy też gotowości do kontaktu (telefon, wideo, mail) w godzinach ustalonych z przełożonym. – Dobrym rozwiązaniem jest tryb pracy hybrydowej, który  stosujemy w Altkom Akademii; trzy dni pracujemy się w biurze, a  dwa zdalnie mówi Paweł Niemyt.

– Efektywność pracownika wcale nie musi spaść w momencie przejścia na tryb pracy zdalnej; pod warunkiem zastosowania odpowiednich narzędzi do monitowania postępów jego pracy. To wymaga przestawienia do takiego trybu nie tylko samych pracowników, ale także kadry zarządzającej – mówi Paweł Niemyt. Oprócz ustalenia jasnych zasad pracy zdalnej tj. dostępności w określonych godzinach lub terminów wykonywanych zadań, pracodawca powinien zapewnić pracownikowi niezbędne narzędzia i oprogramowanie do wykonywania obowiązków, np.:

  • sprzęt (kamera) i oprogramowania do wideokonferencji (Microsoft Teams, Zoom);
  • wymiany dokumentów i pracy równolegle na jednym pliku (Office 365, Google);
  • narzędzia do monitorowania terminów realizacji zadań (JIRA);

Praca zdalna posiada wiele korzyści, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Mówimy tu o np. mniejszym koszcie wynajmu przestrzeni biurowych czy niższych  opłatach za media, ale to nie znaczy, że wszystko powinno być przerzucone na pracownikapodkreśla Paweł Niemyt. – Zapewnienie sprzętu i oprogramowania do takiej pracy to absolutne minimum. Wiele firm też dofinansowuje pracownika, jeżeli chodzi np. o prąd, czy Internet – dodaje.

Wprowadzenie takich rozwiązań zaowocuje korzyściami na wielu płaszczyznach. Pracownik i pracodawca mogą zaoszczędzić pieniądze, ale również zwiększyć poziom  s wzajemnego zaufania, co przekłada się na lepsze relacje w firmie oraz zwiększoną motywację pracownika do bardziej efektywnej pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych: koniec grudnia 2024 r. [ranking] Średnio ok. 4-5 proc. ale zdarza się i 8 proc.

5,53% - tyle wynosi aktualnie (koniec grudnia 2024 r.) średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych – wynika z danych zebranych przez HREIT. To nieznacznie mniej niż miesiąc temu. Nadal można dostać nawet 8% na lokacie. Czy wiosną 2025 roku spadną stopy procentowe NBP a razem z nimi oprocentowanie depozytów bankowych?

Czy MOPS wypłaci kilka zasiłków jednocześnie? [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z ostatnich wyroków podkreślił, iż pomoc społeczna zależy nie tylko od potrzeb osoby ubiegającej się o świadczenie, ale także od aktualnej sytuacji finansowej ośrodka pomocy społecznej. 

Nowy obowiązek: Czujniki dymu i czadu w mieszkaniach, wynajmowanych domach, pokojach oraz miejscach noclegowych. Przepisy weszły już w życie

Od 23 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy nakładające obowiązek posiadania czujki dymu i czadu w pomieszczeniach i lokalach mieszkalnych. Obowiązkowe czujki dymu to reakcja na tragiczne statystyki dotyczące pożarów i zatruć.

REKLAMA

Kto dostanie rentę z tytułu niezdolności do pracy w drodze wyjątku?

Dla osób, które nie spełniają wymaganych warunków do uzyskania renty przepisy przewidują specjalny tryb ubiegania się o świadczenie. Wprawdzie decyzja Prezesa ZUS ma charakter uznaniowy, jednak jej granice są restrykcyjnie określone przez przepisy.

Absurd renty wdowiej: Świadczenia nie otrzyma wdowa, która została „porzucona” przez męża dla innej kobiety (nawet jeżeli formalnie się nie rozwiedli)

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Okazuje się, że nie będzie ono jednak przysługiwało wdowom (i odpowiednio – wdowcom), którzy w dniu śmierci współmałżonka – nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej. Przy czym owa wspólność małżeńska, to nie to samo co ustawowa wspólność majątkowa między małżonkami.

ZUS: wdowy i wdowcy już teraz powinni sprawdzić, czy mają prawo do renty wdowiej. 1 stycznia 2025 r. rusza przyjmowanie wniosków

ZUS przypomina, że od nowego roku ruszy przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią. Osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym małżonku oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego będą mogły łączyć te świadczenia od 1 lipca 2025 roku, o ile spełniają określone kryteria.

Wolna Wigilia w 2025 r.? Prezydent Andrzej Duda zabrał głos

Prezydent Andrzej Duda w poniedziałek 23 grudnia 2024 r. był gościem RMF 24. W trakcie rozmowy został zapytany o ustawę wprowadzającą dodatkowy dzień wolny od pracy - Wigilię. Co z wolną Wigilią w 2025 r.?

REKLAMA

Równy wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn w Polsce. Profesor z SGH: to absolutna konieczność; minimum 65 lat. Większość państw Europy to zrozumiała

Jaki wpływ zmiany demograficzne wywrą na życie Polaków, wyjaśniała w rozmowie z Polską Agencją Prasową dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak. Jej zdaniem zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn to absolutna konieczność. A rozwój sztucznej inteligencji i praca cudzoziemców mogą pomóc w utrzymaniu stabilnego rynku pracy.

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Zdaniem resortu cyfryzacji, CIE nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Jest projekt ustawy. Czy brak CIE zmieni stan bieżący w zakresie informacji emerytalnej?

REKLAMA