REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?

Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?
Praca zdalna a awans pracownika. Czy pracując zdalnie trudniej awansować?

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy zdalni i hybrydowi nie mają łatwego życia. Mimo że ich wydajność często jest większa, to są oni pomijani podczas rozdawania zadań oraz awansów i nagród. To oczywiście wpływa na zarówno na samych pracowników, jak i na firmę. Przez takie zachowanie menedżerów morale zespołu spada, a sami pracownicy mogą szukać lepszego traktowania u innych pracodawców – a to oznacza utratę talentów, które można było znacznie lepiej wykorzystać.

Jak praca zdalna wpływa na możliwość awansu?

  • 42 proc. menedżerów stwierdziło, że często zapomina o pracownikach zdalnych podczas rozdawania zadań;
  • 43 proc. pracowników uważa, że jeśli chcą rozwijać swoją karierę,  muszą pracować w biurze;
  • Pomijanie pracowników zdalnych i hybrydowych może skutkować spadkiem morale zespołu,  odchodzeniem z firmy utalentowanych pracowników, a także oskarżeniami o dyskryminację;
  • Pracodawcy i menedżerowie muszą ustalić z pracownikami jasne zasady pracy poza biurem oraz wyposażyć ich w niezbędne do niej narzędzia.

Pandemia wymusiła zmianę trybu pracy i znacznie przyspieszyła proces, który w niektórych branżach, takich  jak IT, rozpoczął się już wcześniej. Mowa tu o pracy zdalnej lub hybrydowej  jako codziennym zjawisku. W wielu firmach takie rozwiązanie ciągle było uważane za coś nieznanego, a nawet abstrakcyjnego. Wielu menedżerów i pracodawców  z branż, w których IT jest mniej rozwinięte  nadal uważa, że pracownik pracujący zdalnie jest mniej efektywny lub  pozostaje poza ich kontrolą, przez co nie wykona swoich  zadań poprawnie.

REKLAMA

Menedżerowie nie potrafią oceniać zdalnych pracowników, a często o nich ... zapominają

– Jak  pokazują badania, jest to głównie problem menedżerów, a nie pracowników. Pandemia COVID-19 wymusiła zmianę trybu pracy i nowa rzeczywistość zastała wszystkich. W wielu przypadkach okazuje się, że wydajność pracowników wcale nie spadła, a nawet wzrosła, tak samo, jak ich motywacja. Teraz musi się to przełożyć na kadrę zarządzającą – komentuje Paweł Niemyt, Product and Business Manager w Altkom Akademi.

W przeprowadzonej wśród menedżerów w 2021 roku ankiecie Society for Human Resource Management, 42 proc. z nich przyznaje się do częstego pomijania pracowników zdalnych podczas rozdawania zadań – nie  umyślnie ani w ramach sankcji, ale dlatego, że po prostu o nich zapomnieli. Może to skutkować  gorszą oceną pracowników zdalnych, mimo  wykonywania przez nich pracy  na równie wysokim poziomie. Pracodawca widzi i czuje energię, zaangażowanie i efekty pracy pracownika w biurze – w przypadku pracownika zdalnego dostrzega natomiast wyłącznie efekt końcowy, co podświadomie wpływa na postrzeganie i wartościowanie różnych grup pracowników.

Inne badanie, przeprowadzone przez meQuilibrium i Executive Networks i zbierające opinie około 1000 pracowników, wykazało, że 32 proc. ankietowanych preferuje hybrydowe środowisko pracy,  przy czym jednocześnie 43 proc. uważa, że  chcąc rozwijać karierę, musi pracować w biurze. Z tego samego badania wynika, że 61 proc. liderów przywiązuje większą wagę do pracy stacjonarnej.

Tylko zmiana myślenia menedżerów i kadry zarządzającej oraz wypracowanie z pracownikami odpowiednich zasad pracy zdalnej na dłuższą metę umożliwi dobre funkcjonowanie – również  w równości szans na awans pracowników zdalnych lub hybrydowych i tych pracujących w biurze. Brak awansu czy nagród to  problem  nie tylko samych pracowników – w dłuższej perspektywie cierpi na tym również firma i morale całego zespołu. – Menedżerowie powinni zorganizować swoją pracę w taki sposób, żeby regularnie spotykać się z pracownikami pracującymi zdalnie oraz rozmawiać z nimi nie tylko o statusie realizowanych zadań ale również o ich samopoczuciu, sukcesach i ewentualnych trudnościach. To zapobiegnie wykluczeniu, zwiększy zaangażowanie oraz pomoże w integracji pracownika z firmą i szefem – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director z Altkom Akademii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy, którzy dobrze wykonują swoją pracę i mimo to są pomijani podczas awansów, będą zniechęceni i z całą pewnością zaczną szukać zatrudnienia w innym miejscu. Utrata takich osób wpłynie na ogólne funkcjonowanie firmy, gdzie ich talenty mogłyby być znacznie lepiej i szerzej wykorzystane.

Jak przygotować pracowników do pracy zdalnej?

Zmiana trybu pracy i podejścia do miejsca wykonywania pracy powoduje, że  poziom wykonania  zadań i zaangażowanie pracownika można równie dobrze oceniać po realizacji zakładanych KPI, czy też gotowości do kontaktu (telefon, wideo, mail) w godzinach ustalonych z przełożonym. – Dobrym rozwiązaniem jest tryb pracy hybrydowej, który  stosujemy w Altkom Akademii; trzy dni pracujemy się w biurze, a  dwa zdalnie mówi Paweł Niemyt.

– Efektywność pracownika wcale nie musi spaść w momencie przejścia na tryb pracy zdalnej; pod warunkiem zastosowania odpowiednich narzędzi do monitowania postępów jego pracy. To wymaga przestawienia do takiego trybu nie tylko samych pracowników, ale także kadry zarządzającej – mówi Paweł Niemyt. Oprócz ustalenia jasnych zasad pracy zdalnej tj. dostępności w określonych godzinach lub terminów wykonywanych zadań, pracodawca powinien zapewnić pracownikowi niezbędne narzędzia i oprogramowanie do wykonywania obowiązków, np.:

  • sprzęt (kamera) i oprogramowania do wideokonferencji (Microsoft Teams, Zoom);
  • wymiany dokumentów i pracy równolegle na jednym pliku (Office 365, Google);
  • narzędzia do monitorowania terminów realizacji zadań (JIRA);

Praca zdalna posiada wiele korzyści, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Mówimy tu o np. mniejszym koszcie wynajmu przestrzeni biurowych czy niższych  opłatach za media, ale to nie znaczy, że wszystko powinno być przerzucone na pracownikapodkreśla Paweł Niemyt. – Zapewnienie sprzętu i oprogramowania do takiej pracy to absolutne minimum. Wiele firm też dofinansowuje pracownika, jeżeli chodzi np. o prąd, czy Internet – dodaje.

Wprowadzenie takich rozwiązań zaowocuje korzyściami na wielu płaszczyznach. Pracownik i pracodawca mogą zaoszczędzić pieniądze, ale również zwiększyć poziom  s wzajemnego zaufania, co przekłada się na lepsze relacje w firmie oraz zwiększoną motywację pracownika do bardziej efektywnej pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo trudny QUIZ z geografii. Pytamy o mało znane miejsca. Polegniesz już na 3. pytaniu?
W tym quizie zadajemy Wam pytania dotyczące geografii. Pytamy o miejsca mało znane, które znają tylko prawdziwi znawcy i koneserzy tej dziedziny nauki. Odpowiesz na wszystkie pytania? Nawet, jeśli czegoś nie wiesz, spróbuj. Zawsze można się przecież czegoś dowiedzieć.
Sejm: Ochrona praw zwierząt a ingerencja w gospodarkę narodową

Sejm: Ochrona praw zwierząt a ingerencja w gospodarkę narodową. W piątek 22 listopada 2024 r. odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Nowy obowiązek: Tysiące firm w Polsce złoży raport ESG za 2024 r. Sejm znowelizował przepisy

21 listopada Sejm przyjął nowelizację ustawy dot. obowiązków sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obowiązek złożenia raportu ESG za 2024 r. obejmie ponad 3 tysiące firm w Polsce. W kolejnych latach regulacje obejmą szerszą grupę – w 2026 r. także małe i średnie przedsiębiorstwa notowane na rynkach regulowanych.

Tylko do 30 listopada 2024 r. można składać wnioski o dodatkowe wsparcie na uczniów do 24 roku życia 150 lub 300 zł. Jest jeden wyjątek

Zakład Ubezpieczeń Społecznych do 30 listopada 2024 r. przyjmuje wnioski o świadczenie z programu "Dobry start" (150 lub 300 zł). Jest jednak jeden wyjątek, w którym wniosek o dodatkowe pieniądze można złożyć później. Jaki?

REKLAMA

PIP: Problemy z wykorzystaniem laptopa w pracy przez osoby niepełnosprawne. Skorzystaj z medycyny pracy

Problem polega na tym, że przepisy regulują zasady organizacji stanowiska pracy, gdy pracownik pracuje na laptopie. Wtedy na takim stanowisku muszą się znaleźć np. dodatkowy monitor, dodatkowa klawiatura, podstawka. Ale w przypadku osób niepełnosprawnych jest możliwość, że taka organizacja miejsca pracy nie będzie odpowiadała stopniu i rodzajowi niepełnosprawności, z którymi boryka się pracownik. Co wtedy?

Obowiązek instalacji czujki dymu i czujki czadu w mieszkaniach i budynkach. Nowe przepisy MSWiA już podpisane

Podczas konferencji w Akademii Pożarniczej w Warszawie 22 listopada 2024 r. (to Europejski Dzień Czujki Dymu) minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak przekazał, że dzień wcześniej podpisał rozporządzenie, które wprowadza nowe obowiązki odnośnie stosowania czujek pożarowych (czujek dymu i czujek czadu). Chodzi o rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzony zostanie obowiązek montażu w mieszkaniach przynajmniej jednej czujki dymu a także czujki czadu w pomieszczeniach, gdzie odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego.

QUIZ. Dopasuj bohatera do polskiego serialu. Wynik 20/20 to rewelacja
Wszyscy kochamy polskie seriale. Zarówno te kultowe z PRL-u i lat 90., jak i nowe produkcje, zdobywające dzięki platformom streamingowym uznanie na całym świecie. Ale czy zawsze potrafimy skojarzyć postać z konkretnym tytułem? Rozwiąż nasz nowy quiz i przetestuj swoją wiedzę w tym temacie.
Dofinansowanie zimowego wypoczynku dla seniorów. Emeryci i renciści mogą otrzymać nawet 3307 zł

Ferie zimowe zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi – wzmożona aktywność turystyczna. Na zimowy wypoczynek – z dofinansowaniem od byłego pracodawcy lub ze środków PFRON, mogą liczyć również seniorzy. Jakie warunki muszą spełnić i jakie kwoty mogą otrzymać?

REKLAMA

Wielki QUIZ z dramatów sądowych. Mniej niż 15/20 to wyrok w zawieszeniu
Dramaty sądowe niezmiennie należą do jednego z najbardziej cenionych podgatunków filmowych. Akcja ograniczona głównie do jednego pomieszczenia, pojedynki na słowa, kwieciste monologi, oczekiwanie w napięciu na końcowy werdykt - widzowie to uwielbiają. Ty też? Przetestuj swoją wiedzę w naszym quizie. Proszę wstać, sąd idzie!
QUIZ z wiedzy ogólnej. Odpowiesz na wszystkie pytania? Na ostatnie na pewno znasz odpowiedź
W tym quizie zadajemy pytania z różnych dziedzin. Będzie trochę tych z geografii i nauki a także kultury. Niektóre to mała zagwozdka. Obiecujemy, że łatwo nie będzie. Sprawdźcie czy odpowiecie na wszystkie.

REKLAMA