Kiedy pracownik może liczyć na nagrodę?
REKLAMA
REKLAMA
Nagroda dla pracownika
Zgodnie z Kodeksem pracy pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.
REKLAMA
Nagrody przewidziane dla pracownika mają zawsze charakter majątkowy. Mogą być to po prostu pieniądze, ale często spotykaną praktyka jest nagradzanie pracowników nagrodami rzeczowymi.
Wyróżnienie nie ma już charakteru majątkowego. Może polegać m.in. na publicznej pochwale lub otrzymaniu pisemnej pochwały lub dyplomu.
Nagrody pieniężne są przyznawane według uznania pracodawcy. Oznacza to, że są przyznawane fakultatywnie, czyli pracownik nigdy nie będzie mógł domagać się nagrody, gdyż nie ma roszczenia do pracodawcy o jej przyznanie.
Gdy pracodawca przyzna już nagrodę, czyli złoży oświadczenie woli o odpowiedniej treści, pracownik uzyskuje z tą chwilą roszczenie o jej wypłatę.
Zobacz: Porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia
Tryb nagradzania
Przepisy nie nakładają na pracodawcę szczególnej formy przyznawania nagrody lub wyróżnienia dla pracownika. Pracodawca nie musi konsultować decyzji z organizacjami pracowników.
Sytuacja ma się identycznie z informowaniem o nagrodzie lub wyróżnieniu pracownika. Nie ma przeszkody, aby pracodawca przekazał tę wiadomość jedynie jako ustny komunikat. Dokumentowanie przyznania pracownikowi nagrody i wyróżnienia musi się jednak odbyć w formie pisemnej.
Nagroda a premia
Warto zauważyć, że nagroda to nie to samo co premia. Premią jest bowiem zapłata za efekt wykonywanej pracy i ma ona od razu charakter roszczeniowy. O premię można walczyć z pracodawcą przed sądem pracy. Jak było już wskazane wcześniej nagroda ma charakter uznaniowy i nie jest roszczeniowa. Jest to świadczenie nieobowiązkowe.
Warunki przyznania premii są zawarte w przepisach wewnątrzzakładowych pracodawcy lub w umowie o pracę. Są one konkretne i można z łatwością ją sprawdzić. Te cechy premii pozwalają na określenie, w jakich sytuacjach i w jakiej wysokości pracownik nabywa prawo do premii.
Zobacz serwis: Pracodawca
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat