Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć

profil kobiety i mężczyzny, Fotolia
Polityka na rzecz równouprawnienia i przeciwdziałania dyskryminacji z powodu płci, przedłożona przez pełnomocnika rządu ds. równego traktowania była tematem informacji przedłożonej przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 6 września 2011 roku.

Polski rząd dostrzega konieczność prowadzenia działań zmierzających do realizacji polityki na rzecz równości płci i przeciwdziałania dyskryminacji. Jest to bowiem istotny czynnik zapewniający zrównoważony rozwój społeczny oraz sprawiedliwy dostęp do dóbr i usług dla wszystkich obywateli. To także podstawa dobrego rządzenia, gwarantująca wszystkim udział w podejmowaniu ważnych decyzji.

W informacji szczegółowo przedstawiono sytuację kobiet w kontekście równouprawnienia i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć. Scharakteryzowano sytuację kobiet na rynku pracy, omówiono zagadnienia związane z ich zdrowiem, edukacją, a także przemocą w rodzinie oraz udziałem w życiu politycznym. Przedstawiono najważniejsze działania podejmowane przez resorty i inne instytucje centralne na rzecz realizacji polityki równouprawnienia i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć. Zaprezentowano projekty współfinansowane ze środków unijnych. Najważniejsze dokonania dotyczą zmian legislacyjnych. Istotne były także działania na rzecz promowania i upowszechniania problematyki równego traktowania.

Zobacz: Walka z dyskryminacją w reklamie

Z informacji wynika, że trwają prace nad stworzeniem „Krajowego programu działań na rzecz równego traktowania”. Obowiązek przygotowania takiego dokumentu wynika z ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania. W programie zostaną określone cele i priorytety działań na rzecz równego traktowania dotyczące w szczególności: podnoszenia świadomości społecznej w zakresie równego traktowania, w tym na temat przyczyn i skutków naruszenia zasady równego traktowania; przeciwdziałania naruszeniom tej zasady; współpracy z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie równego traktowania. Pełnomocnik rządu ds. równego traktowania będzie przedstawiał roczne raporty z wykonania z wykonania tego programu.

Ponadto, dzięki działaniom realizowanym przez pełnomocnika, zawartym w projekcie „Równe traktowanie standardem dobrego rządzenia” przeprowadzona zostanie analiza potrzeb instytucji centralnych dotyczących wdrażania polityki przeciwdziałania dyskryminacji np. ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość.

Jednocześnie realizacja takich działań jak utworzenie sieci koordynatorów równego traktowania we wszystkich resortach oraz wdrożenie programu – zapewni utworzenie w administracji rządowej stałego, spójnego i efektywnego systemu przeciwdziałania dyskryminacji. Pełnomocnik zamierza także realizować projekt „Media równych szans” w ramach Programu Ogólnego PROGRESS (Priorytet 4 „Zasada Niedyskryminacji”). Chodzi o wprowadzenie perspektywy równościowej do dyskursu społecznego przez działania edukacyjno-promocyjne.

Mimo realizacji wielu programów i projektów konieczne jest dalsze zwiększanie wysiłków w celu zapewnienia równych szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Należy dążyć do zapewnienia kobietom z terenów wiejskich możliwości korzystania z polityki równości płci. Mimo działań mających na celu otwarcie rynków pracy na osoby wychowujące dzieci (elastyczny czas pracy), nadal konieczne są działania skierowane do przedsiębiorców i pracodawców ukazujące pozytywne strony tych form zatrudnienia. Niezbędne jest dalsze podejmowanie działań w celu przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi czy molestowaniu seksualnemu w pracy.

Zobacz: Przeciwdziałanie dyskryminacji

Nadal należy kontynuować promocję urlopów ojcowskich i wychowawczych wykorzystywanych przez ojców. Chodzi nie tylko o to o zachęcanie ojców do spędzania czasu z własnymi dziećmi (aktywne ojcostwo), ale także przekonywanie pracodawców do rozpowszechniania przepisów określających prawa ojca-pracownika.

AS/Źródło: KPRM

Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...