Jakie uprawnienia przysługują pracownikowi samorządowemu?
Pracownikowi samorządowemu przysługuje:
- dodatek za wieloletnią pracę,
- nagroda jubileuszowa,
Zobacz również: Dodatki do wynagrodzenia dla pracowników samorządowych
- jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz
- dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- dodatek funkcyjny,
- dodatek specjalny - z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań
- nagroda - za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
Ponadto pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym, że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
Pracownikowi samorządowemu wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom samorządowej sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie Kodeksu pracy.
Warto przy tym przypomnieć, że do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli;
- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
Zobacz również serwis: Prawa pracownika
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.