Kto może być urzędnikiem sądowym?
REKLAMA
REKLAMA
Jaki pracownik może być zatrudniony na stanowisku urzędnika sądowego ?
REKLAMA
Na stanowisku urzędnika sądowego może być zatrudniony pracownik, który odbył staż urzędniczy obejmujący szkolenie teoretyczne i praktyczne oraz zdał egzamin na stanowisko urzędnika sądowego w sądzie administracyjnym z wynikiem pozytywnym. Należy podkreślić, że miejsce i czas odbywania zajęć teoretycznych i praktycznych określa prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego, w którym pracownik jest zatrudniony.
Staż urzędniczy odbywa się zgodnie z programem ustalonym przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Czy pracownik może być zwolniony z odbycia stażu urzędniczego ?
W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracownik może być zwolniony w całości lub w części od odbycia stażu urzędniczego, o ile posiada wymaganą programem stażu wiedzę teoretyczną oraz umiejętność stosowania tej wiedzy w praktyce, a także znajomość metod i techniki pracy kancelaryjnej.
Zobacz również: Jak ubiegać się o pracę w korpusie służby cywilnej?
O zwolnieniu od obowiązku odbycia stażu urzędniczego w całości lub w części rozstrzyga na wniosek pracownika prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Warto zaznaczyć, że Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, skrócić okres pracy zawodowej wymagany od urzędników sądowych lub innych pracowników sądowych do zajęcia danego stanowiska.
Należy także podkreślić, że pracownik wojewódzkiego sądu administracyjnego, który wykonuje zadania związane z organizowaniem zajęć wchodzących w zakres stażu urzędniczego, w okresie wykonywania tych zadań otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 15 % wynagrodzenia zasadniczego miesięcznie.
W przypadku gdy staż urzędniczy odbywa równocześnie więcej niż 12 stażystów, prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego może zwolnić tego pracownika od innych obowiązków służbowych i powierzyć mu jedynie kierowanie stażem, bez dodatkowego wynagrodzenia.
Pracownik zatrudniony w sądzie administracyjnym przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia zajmujący stanowisko, dla którego jest wymagane wykształcenie wyższe, może być, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zatrudniony nadal na tym stanowisku, o ile posiada co najmniej wykształcenie średnie.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 września 2003 r. w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników i innych pracowników sądowych oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, innych urzędników i pracowników sądowych wojewódzkich sądów administracyjnych
Zobacz również serwis: Praca
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat