Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Roszczenie to obejmuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres przebywania bez pracy z powodu niewydania świadectwa, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
A zatem aby pracownik mógł w ogóle wystąpić do sądu z takim żądaniem, muszą być spełnione łącznie 3 warunku:
- Pracodawca nie wydał lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy
- Pracownik poniósł szkodę
- Występuje związek przyczynowy pomiędzy niewydaniem świadectwem a pozostawaniem bez pracy.
Pracodawca nie odpowiada za szkodę, jeżeli niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy zostało spowodowane przez samego pracownika albo nastąpiło wskutek siły wyższej.
Ciężar wykazania szkody oraz związku przyczynowego spoczywa na pracowniku. odszkodowanie z powodu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy przysługuje pracownikowi tylko wówczas, gdy nie mógł on uzyskać z tego powodu nowej pracy, pomimo podejmowanych w tym kierunku starań, co sam powinien udowodnić.
Podstawa prawna: Art. 99 Kodeksu pracy