REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika dla sądu

REKLAMA

W sytuacji gdy pracodawca i zwolniony pracownik spotykają się w sądzie pracy, często wymagane jest dostarczenie zaświadczenia o średnim miesięcznym wynagrodzeniu pracownika liczonym jak ekwiwalent za urlop. Pracodawcy niejednokrotnie mają problem z jego wystawieniem.
Średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop wysokością odpowiada podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop. Oblicza się je zgodnie z regułami określonymi w par. 14-17 rozporządzenia z 8 stycznia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop – uchwała SN z 9 maja 2000 r. (III ZP 12/00, OSNP z 2000 r. nr 22, poz. 806).

Czego się nie wlicza

Ustala się je z wyłączeniem:
• jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,
• wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
• gratyfikacji (nagród) jubileuszowych,
• wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
• ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
• dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,
• wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,
• nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,
• odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,
• wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy.

Samo wynagrodzenie

Mechanizm obliczania średniego miesięcznego wynagrodzenia pracownika zależy od tego, jakie składniki wynagrodzenia przysługiwały mu w trakcie zatrudnienia.
Najprostszy jest w sytuacji, gdy pracownik wynagradzany był w stałej stawce miesięcznej i nie otrzymywał żadnych dodatkowych elementów pensji. W takim przypadku składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości należy uwzględnić w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu rozwiązania umowy o pracę.
Nie ma przy tym żadnego znaczenia fakt, że np. w miesiącu poprzedzającym miesiąc rozwiązania umowy o pracę składniki te przysługiwały pracownikowi w innej wysokości (przykład 1).

Wynagrodzenie zmienne

Jeżeli pracownik otrzymywał wynagrodzenie zmienne, określone stawką godzinową, prowizyjną lub akordową, lub gdy otrzymywał o­n inne ruchome składniki wynagrodzenia, wówczas sposób ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop przedstawia się odmiennie.
Składniki wynagrodzenia przysługujące mu za okresy nie dłuższe niż jeden miesiąc, występujące w zmiennej wysokości, uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu tych 3 miesięcy (przykład 2).
Nieco inaczej przedstawia się ustalenie średniego miesięcznego wynagrodzenia, w sytuacji gdy pracownik otrzymywał zarówno wynagrodzenie ustalone w stałej stawce miesięcznej, jak i wynagrodzenie zmienne. W takiej sytuacji należy zsumować element stały pensji z przeciętnym wynagrodzeniem z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (przykład 3).
Zmienne składniki wynagrodzenia należy uwzględnić w średniej wysokości wypłaconej (a nie należnej) pracownikowi w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (przykład 4).
Jeżeli pracownikowi przysługiwały premie kwartalne albo półroczne, wówczas należy uwzględnić tylko te składniki, które zostały mu wypłacone przez 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu w średniej wysokości z tego okresu.

3 KROKI
Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop
Umowę o pracę rozwiązano 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie składało się z płacy zasadniczej 1850,00 zł miesięcznie oraz premii kwartalnych. Podczas 12 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy pracownik otrzymał premie: 700,00 zł, 650,00 zł, 720,00 zł, 690,00 zł.
1 Sumujemy premie kwartalne, otrzymane przez pracownika w okresie 12 miesięcy:
700,00 zł + 650,00 zł + 720,00 zł + 690,00 zł = 2760,00 zł.
2 Ustalamy średnią wysokość premii z tego okresu:
2760,00 zł : 12 miesięcy = 230,00 zł.
3 Sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
1850,00 zł + 230,00 zł = 2080,00 zł.

PRZYKŁAD 1
30 kwietnia 2006 roku została rozwiązana z pracownikiem umowa o pracę. Z dniem 1 kwietnia 2006 roku na mocy porozumienia stron uległa zmniejszeniu płaca zasadnicza pracownika z kwoty 3000 zł na kwotę 2000 zł.
Ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy pracownik miał prawo do wynagrodzenia w wysokości 2000 zł, stanowi o­no podstawę obliczenia ekwiwalentu za urlop, a tym samym jest kwotą średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop.

PRZYKŁAD 2

Pracownik otrzymywał wynagrodzenie określone stawką godzinową 15,00 zł, a umowa o pracę uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku.
Do ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy tu przyjąć wynagrodzenie uzyskane przez pracownika w marcu, lutym i styczniu 2006 roku.
Wynagrodzenie pracownika uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy:
• marzec 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 184 godziny = 2760,00 zł,
• luty 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 160 godzin = 2400,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 176 godzin = 2640,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy wynagrodzenia z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę: 2760,00 zł + 2400,00 zł + 2640,00 zł = 7800,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy: 7800,00 zł: 3 = 2600,00 zł.
Zatem średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2600,00 zł.

PRZYKŁAD 3

Umowa pracownika uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006r. W trakcie zatrudnienia przysługiwało mu stałe wynagrodzenie miesięczne w kwocie 2300,00 zł, a oprócz tego zmienna premia miesięczna.
W okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, otrzymał o­n następujące premie:
• marzec 2006 roku – 400,00 zł,
• luty 2006 roku – 350,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 380,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy premie z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę:
400,00 zł + 350,00 zł + 380,00 zł = 1130,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy:
1130,00 zł : 3 = 376,67 zł,
• sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
2300,00 zł + 376,67 zł = 2676,67 zł.
Średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2676,67 zł.

PRZYKŁAD 4

Umowa o pracę z pracownikiem uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie tego pracownika płacone było z dołu 10 dnia każdego miesiąca.
W celu ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone:
• w marcu 2006 roku za luty 2006 roku,
• w lutym 2006 roku za styczeń 2006 roku,
• w styczniu 2006 roku za grudzień 2005 roku.

Podstawa prawna
• Par. 14-17 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Dorota Twardo
Specjalista ds. kadr i płac, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

REKLAMA

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło INFOR co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

REKLAMA

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Cena prądu dla gospodarstw domowych w 2025 r. Do kiedy zamrożona cena maksymalna?

W 2025 roku ceny energii elektrycznej ponownie zostały zamrożone, co zostało oficjalnie potwierdzone przez rząd. Nowe regulacje mają na celu ochronę budżetów rodzinnych przed gwałtownymi wzrostami cen, które mogłyby wywołać poważne obciążenia finansowe.

REKLAMA