Czy w związku z trudną sytuacją finansową pracodawca może zrezygnować z zfśs w trakcie roku

Czy w związku z trudną sytuacją finansową pracodawca może zrezygnować z zfśs w trakcie roku. /Fot. Fotolia
Jesteśmy pracodawcą z sektora prywatnego. Od kilku lat jesteśmy zobowiązani do tworzenia zfśs. Obecnie zatrudniamy 42 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Z uwagi na trudną sytuację eko­nomiczną, w jakiej znalazła się nasza firma, oraz częściową utratę płynności finansowej, chcieliby­śmy zrezygnować z funduszu socjalnego. W jaki sposób to zrobić? Czy możemy tego dokonać w trak­cie roku, przed opłaceniem pierwszej części odpisów na zfśs?

Ponieważ zatrudniają Państwo więcej niż 20 pracowników, decyzję o rezygnacji z zfśs mogą Państwo podjąć w trakcie roku. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja z funduszu powinna być poprzedzona uzgodnieniami z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one w firmie nie działają - z przedstawi­cielami załogi. Brak zgody związków zawodowych bądź przedstawiciela pracowników powoduje, że nie będą Państwo mogli wprowadzić postanowień o rezygnacji z zfśs. Rezygnując z zfśs, powinni Państwo zmienić funkcjonujące w firmie zapisy układu zbiorowego pracy bądź regulaminu wynagradzania.

Pracodawcy spoza sfery budżetowej (bo tylko tacy mogą zrezygnować z zfśs), zobowiązani do wyda­nia regulaminu wynagradzania lub ci, u których wprowadzono układ zbiorowy pracy, mają prawo zanie­chać (czasowo bądź bezterminowo) finansowania działalności socjalnej w każdej części roku. Podmioty prywatne nieobjęte układem, dające zatrudnienie mniej niż 20 pracownikom (czyli niezobowiązane do wprowadzania w życie regulaminu wynagradzania), o nietworzeniu funduszu muszą informować swoich pracowników do 31 stycznia danego roku.

Zobacz serwis: Prawa pracownika

W związku z trudną sytuacją finansową podjęli Państwo decyzję o rezygnacji z zfśs. Takiej zmiany nie można jednak wprowadzić w zakładzie z dnia na dzień. Aby skutecznie dokonać rezygnacji, muszą Państwo przeprowa­dzić odpowiednią procedurę, której poszczególne etapy zależą przede wszystkim od liczby zatrudnionych osób oraz rodzaju funkcjonujących w firmie aktów prawa zakładowego. Etapy procedury przedstawia tabela na str. 81.

Przepisy wskazujące metodę szacowania odpisów na działalność socjalną nie regulują sposobu po­stępowania w przypadku rezygnacji z zfśs w trakcie roku. Najwłaściwsze wydaje się tu ustalenie wartości odpisów zgodnie z zasadą proporcjonalności (chodzi o skalkulowanie odpisu w części odpowiadającej okresowi, przez jaki fundusz był utrzymywany). Takie rozwiązanie wynika pośrednio z rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zfśs, wskazu­jącego na sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych, który stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy. Wynika z tego, że przepisy przewidują usta­lanie odpisu niższego niż całoroczny, czyli na niepełny rok kalendarzowy.

Procedura rezygnacji z zfśs przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników w prze­liczeniu na pełne etaty:

Krok 1. Uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one w firmie nie działają - z pra­cownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów. Jeżeli związki zawodowe lub przedstawiciel pracowników nie wyrażą zgody, nie można wprowadzić postanowień o rezygnacji z zfśs. Krok 2. Wprowadzenie odpowiedniego zapisu w układzie zbiorowym pracy (w drodze tzw. protokołów dodatkowych, które zaczynają obowiązywać w terminie w nich wskazanym, jednak nie wcześniej niż z dniem ich rejestracji przez okręgowego inspektora pracy), a jeżeli w firmie nie ma układu - aneksowa- nie regulaminu wynagradzania (aneks wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia go pracow­nikom przez pracodawcę w sposób u niego przyjęty).

Zapis o rezygnacji z funduszu może przybrać formę krótkiej informacji, np.:

Od 1 lutego 2015 r. Eric Sp. z o.o. nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (rezygnacja bezterminowa) lub: Od 1 lutego 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. Eric Sp. z o.o. nie tworzy zakładowego fun­duszu świadczeń socjalnych (rezygnacja terminowa).

Rezygnacja z finansowania działalności socjalnej w trakcie roku wymaga pro­porcjonalnych naliczeń odpisów.

Zakładamy, że pracodawca, o którym mowa w pytaniu, ma stabilną sytuację kadrową i zatrud­niał 1 stycznia 2015 r. 48 osób (42 pełne etaty), w tym 36 osób na pełny etat, 8 pracowników na 1/2 eta­tu, 2 pracowników na 3/4 etatu, 2 pracowników na 1/4 etatu. Wszyscy pracownicy wykonują pracę w normalnych warunkach. Pracodawca zaplanował na początku 2015 r., że przeciętne zatrudnienie w firmie wyniesie:

  • w okresie od stycznia do czerwca: 42 pełne etaty,
  • w okresie od lipca do grudnia: 45 pełnych etatów.

Wyznaczając miesięczne stany zatrudnienia w 2015 r., spółka wykorzystała metodę uproszczoną, pole­gającą na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu każdego miesiąca i podzieleniu ich przez 2.

Na podstawie tych informacji ustalenie średniego stanu zatrudnienia (w etatach) powinno wyglądać na­stępująco:

  • 42 etaty x 6 miesięcy + 45 etatów x 6 miesięcy = 522 etaty;
  • 522 etaty : 12 miesięcy = 43,50 etatu.

Obliczenie wysokości odpisu za 2015 r. wymagało dokonania następujących obliczeń:

43,50 etatu x 1093,93 zł (wysokość odpisu obowiązującego w 2015 r. nie uległa zmianie w stosunku do 2014 r.) = 47 585,96 zł.

Zakładamy, że w wyniku drastycznego pogorszenia się sytuacji ekonomicznej pracodawca w poro­zumieniu z przedstawicielem załogi postanowił zrezygnować z zfśs. W tym celu wprowadził stosow­ny aneks do regulaminu wynagradzania, który zaczął obowiązywać 9 kwietnia 2015 r. Wspomniana zmiana powoduje, że pracodawca musi skorygować odpis, uwzględniając krótszy okres funkcjono­wania zfśs. W związku z tym pracodawca powinien ustalić odpis w wysokości proporcjonalnej, co powoduje konieczność ponownego wyznaczenia przeciętnego zatrudnienia i kwoty odpisów w na­stępujący sposób:

  1. ustalenie średniego stanu zatrudnienia w kwietniu:

42 etaty (stan na 1 kwietnia) + 0 (w ostatnim dniu kwietnia fundusz nie będzie już funkcjonował, stąd liczba pracowników = 0)] : 2 = 21 etatów,

  1. ponowne ustalenie przeciętnego zatrudnienia w ujęciu rocznym (uwzględniając fakt funkcjonowa­nia zfśs do 9 kwietnia):

(42 etaty x 3 miesiące + 21 etatów według średniego stanu z kwietnia) : 12 miesięcy = 12,25 etatu,

  1. proporcjonalne ustalenie odpisu na zfśs (do 9 kwietnia):

12,25 etatu x 1093,93 zł = 13 400,64 zł.

Do końca maja 2015 r. spółka musi przelać na wyodrębnione konto funduszu 75% ww. kwoty, czyli 10 050,48 zł.

W razie rezygnacji z zfśs zgromadzone na nim niewykorzystane środki (aż do ich wyczerpania) muszą Państwo przeznaczyć wyłącznie na działalność socjalną, kierując się postanowieniami zawartymi w regu­laminie gospodarowania zasobami finansowymi zfśs.

Podstawa prawna:

  • art. 3-5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1877
  • § 1 i § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - Dz.U. Nr 43, poz. 349
Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...