Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika
REKLAMA
REKLAMA
Telepraca jest dość nietypową formą zatrudnienia. Zgodnie z przepisami prawnymi polega ona na regularnie wykonywanej pracy poza zakładem pracy, przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W myśl przepisów prawa pracy telepracownikiem jest osoba wykonująca pracę w warunkach wyżej określonych i przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przy wykonywaniu pracy strony uzgadniają miejsce pracy, które jest najbardziej dogodne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.
REKLAMA
Zobacz także: Umowa o pracę na okres próbny - zmiany 2015
Obowiązki telepracodawcy
Niezależnie jednak od charakteru czy stosunku pracy, w przypadku występowania relacji pracodawca-pracownik, na pracodawcę nałożone są pewne obowiązki względem jego podwładnego, w tym przypadku względem telepracownika. Dopuszczalne jest wykorzystanie przez pracownika własnego sprzętu, ale informacja ta powinna zostać zawarta w umowie, razem z wysokością i sposobem wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego. Do niewątpliwych obowiązków pracodawcy należą:
- dostarczenie telepracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, zapewniającego przede wszystkim odpowiednie standardy jakości zgodne z BHP.
- ubezpieczenie sprzętu, na jakim pracuje telepracownik oraz pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu; To pracodawca w całości pokrywa koszty związane ze sprzętem, jak i jego ubezpieczeniem, a nie telepracownik.
- zapewnienie telepracownikowi pomocy technicznej i niezbędnego szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Ponadto pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia telepracownikom szkolenia z zakresu bhp oraz przedstawić analizę zagrożeń związanych z tego rodzaju pracą. To pracodawca określa zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi oraz przeprowadza, w miarę potrzeb, instruktaż i szkolenie w tym zakresie.
- umożliwienie telepracownikowi, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
- bezwzględny zakaz dyskryminacji telepracownika oraz zakaz traktowania go mniej korzystnie niż innych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy, zwłaszcza w kwestiach dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania czy dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (uwzględniając oczywiście odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy).
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Telepraca - umowa
Istotnym faktem jest to, że w odrębnej umowie pracodawca i telepracownik mogę uzgodnić m.in.:
- zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika, spełniającego odpowiednie standardy jakości zgodne z BHP (w tym przypadku, telepracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny - przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe);
- zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy czy sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.
Kontrola telepracownika
Ponadto, pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy, a jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika, pracodawca ma prawo przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy, w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu, a także jego instalacji czy też zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca dostosowuje sposób przeprowadzania kontroli do miejsca wykonywania pracy i charakteru pracy. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
Zobacz także: Grant na telepracę – co warto wiedzieć
Wszystkie kontrolne czynności pracodawcy, mogą być przez niego wykonane za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną na piśmie, bądź też po uzgodnieniu telefonicznym czy mailowym.
Istotnym faktem jest to, iż w przypadku wykonywania przez telepracownika pracy w domu pracodawca nie ma obowiązku dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy, nie posiada obowiązków zapewnienia pomieszczeń pracy odpowiednich do rodzaju wykonywanej pracy, ich ewentualnego remontowania, przebudowy i sprzątania oraz jest zwolniony z obowiązku zapewnienia telepracownikowi odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych.
Polecamy serwis: Prawo pracy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat