REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Weryfikacja szczepień przez pracodawcę nadal niepewna

Agata Majewska
Radca prawny
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Weryfikacja szczepień przez pracodawcę nadal niepewna
Weryfikacja szczepień przez pracodawcę nadal niepewna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja szczepień przez pracodawcę obecnie budzi wiele wątpliwości. Wprawdzie pojawiają się zapowiedzi uregulowania tej kwestii, jednak zmianie ulega informacja o podstawie prawnej.

Weryfikacja szczepień pracowników nadal niepewna

Zapowiedzi uregulowania kontroli szczepień w zespole pracowników, jak również na poziomie rekrutacji, pojawiają się w naszym kraju od kilku miesięcy. Jednakże coraz częściej zmianie ulega informacja na temat podstawy prawnej w oparciu, o jaką mieliby działać pracodawcy.

REKLAMA

Planowany kształt przepisów

Według ostatnich informacji Ministerstwa Zdrowia, przepisy dotyczące kontroli zaszczepienia wśród zatrudnionych są na etapie dopracowywania na szczeblu resortowym.

Jak podaje Ministerstwo Zdrowia, na podstawie projektowanych regulacji pracodawca miałby prawo zapytać pracownika, czy jest zaszczepiony lub czy przyszedł zarażenie Covid-1 i czy posiada aktualny wynik testu diagnostycznego i na tej podstawie podjąć ewentualną decyzję o jego przeniesieniu do wykonywania innych obowiązków w celu minimalizacji ryzyka zachorowania na Covid-19. Polegać to miałoby m.in. na skierowaniu takiej osoby/takich osób do prac, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem. Wynagrodzenie na skutek takiego przeniesienia miałoby być adekwatne do rodzaju wykonywanej pracy. W razie braku warunków do przeszeregowania, pracodawca miałby możliwość skierowania niezaszczepionego pracownika na urlop bezpłatny. Brak jest aktualnie informacji na temat możliwego maksymalnego czasu takiego przeniesienia lub urlopu bezpłatnego.

Potwierdzenie zaszczepienia następować miałoby poprzez okazanie certyfikatu zaszczepienia. Odmowa mogłaby zostać uznana za równoznaczną z brakiem zaszczepienia i możliwością podjęcia odpowiednich kroków przez przełożonych. Jednocześnie, Ministerstwo zastrzega, że nie może to stanowić narzędzia do rozwiązania umowy o pracę z uwagi na niezaszczepienie.

Dodatkowo również, zapowiadane przepisy pozwalać mają na weryfikację zaszczepienia już na etapie rekrutacji w trakcie wyboru kandydatów do zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczepienie jako wyłączenie z ograniczeń

Projektodawcy planują, aby przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie objętym czasowym ograniczeniem w jej prowadzeniu na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi wyłączeni – zostali spod tych restrykcji wyjęci. Chodzi o sytuację, w której działalność gospodarcza będzie wykonywana na rzecz osób zaszczepionych przeciwko COVID-19, ozdrowieńców legitymujących się wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 lub osób posiadających ważny negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.

Aktualne uprawnienia pracodawców

Kwestia tego, czy w aktualnym stanie prawnym pracodawcy mają narzędzia do zgodnego z przepisami weryfikowania zaszczepienia wśród zatrudnionych budzi wiele wątpliwości.

Z jednej strony brak konkretnego przepisu mówiącego wprost, że pracodawca może żądać od pracownika informacji na temat zaszczepienia i przedsięwziąć określone kroki w razie odmowy jej udzielania bądź braku zaszczepienia.

Z drugiej zaś, wskazuje się na szereg obowiązków pracodawców wynikających z przepisów ogólnych, które pozwalać mają na podejmowanie określonych działań w odniesieniu do stanu zaszczepienia wśród zespołu.  Wynikać mogą one zarówno z przepisów Kodeksu Pracy, Ogólnego Rozporządzenia o ochronie Danych (RODO), jak i regulacji dotyczących zwalczania chorób zakaźnych.

Dodatkowo pojawiają się głosy upatrujące legitymizacji aktywnego działania pracodawców w wytycznych i rekomendacjach Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.

Należy jednak mieć na uwadze, że do szczepień przeciwko Covid-19 pracodawca nie może podejść analogicznie jak do obowiązkowych w niektórych zawodach lub na stanowiskach pracy szczepień. Nadal nie zostały one wpisane na listę szczepień obowiązkowych, a co za tym idzie, nie mogą być egzekwowane jako warunek dopuszczenia do pracy bez uwzględnienia wszystkich okoliczności danego przypadku.

Aktualnie więc po stronie pracodawców pozostaje ryzyko weryfikacji stanu zaszczepienia wśród zespołu i ewentualnych skutków jej prowadzenia lub zaniechania. Podejmując decyzję w tym zakresie, pracodawca powinien kierować się przede wszystkim takimi okolicznościami, jak rodzaj prowadzonej działalności i warunki świadczenia pracy, panujące u niego ryzyko zakażenia Sars-Cov-2 i wpływ takiego stanu na ciągłość prowadzonej działalności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek migracyjny: Czy Polska go zapłaci? 20 tys. euro za każdą nieprzyjętą osobę

Pakt migracyjny Unii Europejskiej, który wejdzie w życie w 2026 roku, nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjmowania migrantów lub płacenia tzw. „podatku migracyjnego” w wysokości 20 tys. euro za każdą nieprzyjętą osobę. Polska, pomimo apeli Brukseli, konsekwentnie odmawia implementacji tych przepisów, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i politycznych. Jakie będą efekty tego stanowiska?

Nie każda wdowa z rentą rodzinną dostanie rentę wdowią. Dlaczego? ZUS: tak jest w przepisach

Renta wdowia to możliwość pobierania dwóch świadczeń jednocześnie, przykładowo emerytury oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku. Korzystniejsze świadczenie ZUS wypłaci od lipca 2025 r. pełnej wysokości, a drugie w wymiarze 15 proc. Okazuje się jednak, że nie każda wdowa i każdy wdowiec, którym ZUS wydał decyzję o przyznaniu renty rodzinnej „załapie się” na dobrodziejstwo wynikające z renty wdowiej.

Testament notarialny: Dlaczego to najlepszy wybór, jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja wola zostanie spełniona?

Testament notarialny to jedna z najpewniejszych form wyrażenia swojej ostatniej woli. Dzięki sporządzeniu go przed notariuszem masz gwarancję, że dokument będzie zgodny z prawem, nie zostanie podważony, a Twoje decyzje dotyczące majątku zostaną zrealizowane bez problemów. Dowiedz się, dlaczego warto postawić na tę bezpieczną opcję i jakie korzyści niesie ze sobą testament sporządzony w obecności notariusza.

Najnowsze sondaże wyborcze 2025 [ZESTAWIENIE]

Najnowsze sondaże wyborcze z marca 2025 analizuje socjolog z UJ prof. Jarosław Flis. Jakie są tendencje dla każdego z kandydatów na Prezydenta RP w 2025 r.? Oto zestawienie ostatnich sondaży CBOS, IBRiS, IPSOS, United Surveys, Pollster, Opinia24, SW Research. Jakie są uśrednione wyniki pierwszych 9 kandydatów na Prezydenta Polski?

REKLAMA

Jeden prawomocny i 14 nieprawomocnych wyroków. Spory z ZUS o ponowne przeliczenie emerytury, wyrównania i odsetki

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Przeliczenie emerytur, wyrównania, odsetki z ZUS na rzecz emerytów. Jakie są realia w sądach okręgowych i apelacyjnych.

Sąd: Ponowne przeliczanie emerytur dotyczy ostatnich 12 lat. Naruszanie Konstytucji od 2013 r.

W 2005 r. przeszłam na wcześniejszą emeryturę w wieku 55 lat. W 2010 r gdy skończyłam 60 lat co prawda miałam jakieś przeliczenie na którym zyskałam brutto 249,88. Następnie w 2016r znów miałam przeliczenie i to zyskałam 78,53 brutto. W obecnej chwili mam 75 lat. Czy mogę ubiegać się o ponowne przeliczenie na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2024 r.

W najbliższy weekend zmieniamy czas na letni, ale czy to ma sens? Eksperci są jednomyślni

Wniosek dotyczący zniesienia zmiany czasu dwa razy w roku w Unii Europejskiej przestał być procedowany w 2020 roku z powodu wybuchu pandemii Covid-19. Od tego czasu mija już 5 lat. Czy nadszedł czas na wznowienie prac nad likwidacją obowiązkowej zmiany czasu w marcu i październiku każdego roku? Czy to nadal ma sens? Poprosiliśmy o wypowiedź przedstawicieli różnych środowisk i ekspertów kilku dziedzin. Co z nich wynika?

Czasowe ograniczenie prawa do azylu jest działa. Co to oznacza?

Polska wprowadza czasowe ograniczenie prawa do składania wniosków o ochronę międzynarodową na granicy z Białorusią. Rząd argumentuje, że to konieczne dla bezpieczeństwa kraju, ale decyzja budzi kontrowersje. Co oznacza nowe rozporządzenie, jakie są jego skutki i jak wpłynie na sytuację na granicy? Oto szczegóły.

REKLAMA

Apel do premiera: Dwóch pułkowników. Jeden z emeryturą do 11 tysięcy 135 zł 73 gr. Drugi 5 tysięcy 177 zł 37 gr netto

Trzech senatorów skierowało pismo do premiera D. Tuska z apelem w sprawie emerytur mundurowych. Chodzi o problem składek ZUS za okres pracy cywilnej byłych wojskowych, która w praktyce nie wpływa na wysokość emerytury mundurowej. Mundurowi oczekują albo doliczania tych składek w większym wymiarze do emerytury wojskowej albo drugiej emerytury cywilnej.

Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

REKLAMA