Zarządzanie pokoleniami pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Jakie generacje pracowników mogą funkcjonować w firmie?
Za pokolenie uznaje się możliwą do wyodrębnienia grupę ludzi, których łączy zbliżony czas urodzenia oraz istotne wydarzenia toczące się na krytycznych etapach ich rozwoju. W firmie funkcjonować mogą trzy generacje pracowników:
REKLAMA
- Baby Boomers – zalicza się do nich osoby urodzone po II wojnie światowej do roku 1960. To pokolenie wyżu demograficznego i boomu gospodarczego,
- Pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1961-1980, które dorastały w cieniu kryzysu gospodarczego lat 70. XX wieku,
- Pokolenie Y - to tzw. millenialsi, urodzeni w latach od 1981 do 2000.
Wszystkim im po piętach depcze pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 2000 roku. Powoli zasilają one rynek pracy, najczęściej pełniąc rolę stażystów i praktykantów. Już wkrótce więc również i ich głos będzie na rynku pracy wyraźnie słyszalny.
Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!
Dokonujące się zmiany pokoleniowe nieustannie przekształcają to, w jaki sposób funkcjonują przedsiębiorstwa. Każda z generacji charakteryzuje się bowiem odmiennymi cechami. Poszczególnym pokoleniom przyświecają również inne cele i sposoby ich osiągania. Odmienne jest również podejście do pracy i zaangażowanie w nią. Tym trudniejszym zadaniem wydaje się więc utrzymanie wysokiej motywacji personelu i zapobieganie ewentualnym konfliktom międzygeneracyjnym. Żeby pogodzić różne potrzeby i oczekiwania swoich podwładnych, wpierw należy je poznać.
Pokolenie Baby Boomers
To osoby, które dorastały w okresie politycznych i społeczno-gospodarczych transformacji. Intensywny rozwój gospodarki wolnorynkowej przyniósł pokoleniu Baby Boomers nie tylko zauważalny wzrost poziomu życia, ale i zupełnie nowe zjawiska, takie jak prywatyzacja państwowych zakładów pracy czy też masowe zwolnienia. Nie dziwi zatem fakt, że pracownicy ci cenią sobie przede wszystkim stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Są również mniej ochoczo nastawieni wobec dokonujących się w organizacji przeobrażeń. Czasem trzeba im pomóc w dostosowaniu się do zmian.
Niewątpliwym atutem generacji Baby Boomers jest natomiast wysoki poziom zaangażowania w pracę i oddanie jej. W życiu kierują się dewizą, że bez pracy nie ma kołaczy. Są zdolni do poświęceń, zdyscyplinowani i lojalni wobec pracodawcy. Ciężka praca to dla nich chleb powszedni. Cechuje ich cierpliwość, stabilność zachowania oraz uznanie autorytetów. Nie są jednak tak kreatywni jak młodsze pokolenia, przez co coraz częściej są wypierani z rynku.
Pokolenie X
Za przykładem rodziców pokolenie X poszukiwało stabilizacji, stawiając albo na karierę zawodową i maksymalne zaangażowanie w pracę, albo na życie rodzinne. Przedstawiciele tej generacji szybko jednak zorientowali się, że nie jest to odpowiednia strategia. Praca stała się dla nich ważnym elementem poczucia spełnienia, jednak nie najważniejszym. Pokolenie X dba zarówno o jakość życia zawodowego, jak i prywatnego. Jest również aktywne społecznie.
Osoby reprezentujące tę generację jako pierwsze uznały swoją wartość na rynku pracy. Co więcej, odznaczają się samodzielnością w podejmowaniu decyzji, toteż nie boją się zmienić pracy, jeśli źle się w niej czują lub nie widzą szansy na dalszy rozwój. Zanim jednak przystąpią do nowej organizacji, badają jej zasoby, skrupulatnie oceniając atrakcyjność zatrudnienia.
Pokolenie Y
Millenialsi mają tę cechę wspólną z pokoleniem X, że podobnie jak oni cenią sobie work-life balance. Wzrastali w dobie powszechnej komputeryzacji i rozwoju Internetu, przez co nie mają żadnych trudności z przyswajaniem nowinek technologicznych. Brak im jednak cierpliwości. Szybko się nudzą. Wykazują większą niechęć do długotrwałych zobowiązań, a co za tym idzie częściej zmieniają pracę, o czym świadczy m.in. wysoki odsetek tzw. skoczków w pokoleniu, czyli osób, które nie pracują dłużej niż kilka miesięcy w jednym miejscu. Potrzebują niezależności i stałego dostarczania bodźców rozwojowych. Koncentrują się przede wszystkim na swoich potrzebach, jednak potrafią zaangażować się w pracę, jeśli ta spełnia ich oczekiwania. Szybko się uczą i są na bieżąco z trendami.
Cenią sobie otwartą i szybką komunikację ze światem. W porównaniu z pokoleniem X używają więcej skrótów i aplikacji. Myślą algorytmami oraz piktogramami (obrazkami). Dzięki szybszemu dostępowi do informacji i jej łatwiejszej wymianie, millenialsi czują się pewniej w tym co robią, jednak wykonywanie ciężkich i stresujących zadań przychodzi im z trudnością. To kolejna cecha, która odróżnia ich od pokolenia X czy Baby Boomersów, którzy lepiej radzą sobie w wymagających sytuacjach. Millenialsi są również mniej zdyscyplinowani.
Co wnosi do firmy różnorodność pokoleniowa?
Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu. Pozwala ono sprawniej rozwiązywać napięcia międzygeneracyjne, które zawsze się pojawiają, jeśli w przedsiębiorstwie zatrudnieni są przedstawiciele różnych pokoleń, a tego nie da się uniknąć. Stawianie bowiem na jeden typ pokoleniowy to nieopłacalna strategia, gdyż młodsi pracownicy nie zrobią tego co starsi i na odwrót – starsi nie zrobią tego co młodsi.
Różnorodności generacyjnej nie warto się jednak obawiać. Każda generacja wnosi do organizacji inne umiejętności, postawy i sposoby komunikacji, co pozwala przedsiębiorstwu się rozwijać, szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany czy też lepiej dostosowywać produkty i usługi do zróżnicowanych potrzeb klientów.
Co więcej, dzięki różnorodności pokoleniowej pracownicy mogą uczyć się od siebie wzajemnie. W poprawnej komunikacji prym wiodą Baby Boomersi. To oni powinni być dla młodszych generacji przykładem właściwej postawy wobec firmy i pokory. Millenialsi zaś mogą oswajać starsze pokolenia z nowinkami technologicznymi i wzmacniać ich kreatywność. Zróżnicowanie personelu pod względem wieku sprawia, że pracuje on wydajniej i osiąga lepsze rezultaty. Wszystko za sprawą połączenia doświadczenia, kompetencji i wiedzy z młodzieńczymi wigorem i kreatywnością.
Polecamy serwis: Praca
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat