Pracodawca może skontrolować trzeźwość pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Prawo wyraźnie stanowi, że zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładów pracy.
REKLAMA
Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Podejrzenie spożycia alkoholu musi być uzasadnione, ponadto okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości. Takie same uprawnienia przysługują także organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy oraz organowi uprawnionemu do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy.
Na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej, a także na żądanie pracownika, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. Zabieg pobrania krwi wykonuje fachowy pracownik służby zdrowia. Badania stanu trzeźwości w tym przypadku dotyczy pracowników nie dopuszczonych do pracy z powodu uzasadnionego podejrzenia, że stawili się do pracy po spożyciu alkoholu albo spożywali alkohol w czasie pracy. Badania stanu trzeźwości może obejmować badanie wydychanego powietrza, badanie krwi lub badanie moczu.
Zobacz także dział: Pracodawca
Nietrzeźwy pracownik
Co dalej może się stać z pracownikiem który jest nietrzeźwy? Pracownicy w stanie nietrzeźwości, którzy swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia w zakładzie pracy, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób, mogą zostać doprowadzone do izby wytrzeźwień, zakładu opieki zdrowotnej lub innej właściwej placówki albo do miejsca zamieszkania lub pobytu. Natomiast w razie braku izby wytrzeźwień osoby takie mogą być doprowadzone do jednostki Policji. Pracownicy doprowadzeni do izby wytrzeźwień lub jednostki Policji pozostają tam aż do wytrzeźwienia, nie dłużej niż 24 godziny.
Jakie konsekwencje pracownicze wiążą się z nietrzeźwością pracownika czasie pracy. Stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy jest naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, w związku z tym pracodawca może rozwiązać z takim pracownikiem umowę bez wypowiedzenia. Jeśli pracodawca nie chce mimo wszystko zwolnić pracownika może ukarać go karą upomnienia, nagany lub karą pieniężną.
Zobacz także dział: Pracownik
Podstawa prawna: Kodeks pracy
Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm)
Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. 2011 nr 106 poz. 622)
Rozporządzeni z 6 maja 1983 r. w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w organizmie (Dz.U. nr 25, poz. 117)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat