Kto dokonuje zwrotu kosztów
Starosta na warunkach i w wysokości określonych umową zawartą z pracodawcą, z tym że zwrotowi nie podlegają koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy.
Umowy z pracodawcą, którym jest starosta, zawiera Prezes Zarządu Funduszu. Ponadto zwrot kosztów jednostkom budżetowym następuje na wydzielony rachunek dochodów własnych, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Warunkiem zwrotu kosztów jest ich poniesienie przez jednostkę budżetową ze środków uprzednio zgromadzonych na tym rachunku.
Zobacz portal: Prawnik.pl
Jaki jest warunek zwrotu kosztów
Warunkiem zwrotu kosztów jest uzyskanie, wydanej na wniosek starosty, pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.
Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca jest obowiązany zwrócić Funduszowi za pośrednictwem starosty środki w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej kwoty. Pracodawca dokonuje zwrotu w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną.
Warto jednak zaznaczyć, że pracodawca nie zwraca środków, o których mowa powyżej jeżeli zatrudni w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną inną osobę niepełnosprawną, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub poszukująca pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, przy czym wynikająca z tego powodu przerwa nie jest wliczana do ww. okresu.
Kiedy zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej może zostać przyznany pracodawcy
Jeżeli:
- zobowiązał się do zatrudniania tej osoby przez okres co najmniej 36 miesięcy;
- złożył wniosek o przyznanie refundacji.
Co obejmuje refundacja
- udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna;
- kwotę niepodlegającego odliczeniu: podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, związanych z przedmiotami opodatkowania określonymi w pkt 1.
Gdzie składa się wniosek
Wniosek składa się do:
- do Funduszu - w przypadku wniosków składanych przez starostę;
lub w pozostałych przypadkach
- do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu
Warto zaznaczyć, że starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta:
- informuje pracodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz
- wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (termin, podlega przedłużeniu na wniosek pracodawcy, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie pracodawcy).
W przypadku niezachowania ww. terminu starosta informuje pracodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Starosta pisemnie informuje pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Co w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta sporządza uzasadnienie.
Co w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta informuje pracodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji starosta zawiera umowę z pracodawcą.
Co zawiera umowa starosty z pracodawcą
Umowa zawiera w szczególności:
- zobowiązanie starosty do: wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji, co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez pracodawcę, w czasie obowiązywania umowy;
- zobowiązanie pracodawcy do: poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja, w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy, udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty, umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 1 lit. b, informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian, rozliczenia otrzymanej refundacji w terminie określonym w umowie, zwrotu ( otrzymanej refundacji oraz odsetek od refundacji naliczonych od dnia jej otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania starosty do zapłaty lub ujawnienia naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy), zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji - w formie poręczenia, weksla z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancji bankowej, zastawu na prawach lub rzeczach, blokady rachunku bankowego lub aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Odsetek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. f tiret drugie, nie nalicza się w przypadku, gdy refundacja została wypłacona pracodawcy w wysokości wyższej od należnej z przyczyn niezależnych od pracodawcy.
Umowę zawiera się w formie pisemnej, ponadto zmiana umowy wymaga również formy pisemnej.
Zobacz: Co obejmuje zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy
Jakie dokumenty pracodawca przedstawia staroście
- kopię umowy o pracę zawartej z osobą zatrudnioną na refundowanym stanowisku pracy,
- orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność tej osoby,
- zestawienie poniesionych kosztów podlegających refundacji oraz
- kopie dowodów ich poniesienia w terminie 7 dni od dnia poniesienia ostatniego z tych kosztów.
Zakup wyposażenia objętego refundacją dokumentuje się fakturą, rachunkiem lub dowodem zapłaty. Wytworzenie wyposażenia objętego refundacją dokumentuje się, przedstawiając ocenę techniczną rzeczoznawcy wraz z dokonaną przez niego wyceną, zaś cenę nabycia i koszt wytworzenia wyposażenia objętego refundacją ustala się i dokumentuje zgodnie z przepisami o rachunkowości.
W jakim terminie starosta występuje do PIP z wnioskiem o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy
W terminie 7 dni od dnia doręczenia staroście albo Prezesowi Zarządu Funduszu dokumentów,, starosta występuje do Państwowej Inspekcji Pracy z wnioskiem o wydanie opinii o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.
Refundację przekazuje odpowiednio starosta albo Prezes Zarządu Funduszu na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.
Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy stanowi pomoc de minimis.
Pracodawca korzystający z refundacji jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji pozwalającej na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy.
Zobacz również serwis: Praca
Podstawa prawna:
- Art. 26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społeczne z dnia 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.