Członkostwo Polski w Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. nie otwiera w pełni granic do austriackiego rynku pracy. Austria wynegocjowała bowiem siedmioletni okres przejściowy, który w praktyce oznacza, że aby w Austrii legalnie pracować, ciągle trzeba starać się o pozwolenie na prace.
Wobec wszystkich „nowych” państw członkowskich (oprócz Malty i Cypru) zastosowano tzw. regułę „2+3+2”, która ogranicza swobodny przepływ siły roboczej jeszcze przez okres 7 lat. Traktat zjednoczeniowy przewiduje jednak, że osoby, które legalnie pracowały w Austrii w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej posiadały w tym czasie (tj. 1 maja 2004 r.) zezwolenie na pracę na okres przynajmniej 12 miesięcy, otrzymały możliwość swobodnego wejścia na austriacki rynek pracy.
Jak uzyskać zezwolenie na pracę
Istnieją określone przepisy austriackie, które stwarzają możliwość legalnego zatrudnienia w niektórych dziedzinach, po spełnieniu określonych warunków. Pierwszym krokiem uzyskania zezwolenia na prace jest znalezienie pracodawcy, któremu właśnie nasze kwalifikacje będą w miejscu pracy niezbędne. Wniosek o wydanie pozwolenia na pracę (Beschäftigungsbewilligung) zgłasza pracodawca w regionalnym Urzędzie Pośrednictwa Pracy (AMS). Pozwolenie na zatrudnienie zostanie wystawione, jeśli pozwala na to sytuacja na miejscowym rynku pracy. A „pozwala” tylko wtedy, jeśli AMS w ciągu 4 do 5 tygodni nie znajdzie wśród poszukujących pracy odpowiedniego pracownika zastępczego – Austriaka lub w drugiej kolejności obywatela tzw. „starej” Unii. Jeśli nadal nie ma chętnych spełniających kryteria pracodawcy, oferta jest kierowana do obywateli tzw. „nowej” Unii, do których zalicza się Polaków.
Pracodawca ani też pracownik zagraniczny, wobec którego wystąpiono o pozwolenie na prace nie może być winnym wielokrotnego złamania przepisów ustawy o zatrudnieniu cudzoziemców. Ponadto pracodawca nie może zwolnic żadnych zatrudnionych u siebie pracowników w celu zatrudnienia cudzoziemców oraz może zatrudniać cudzoziemców wyłącznie do pracy w swoim zakładzie( nie może wypożyczać pracowników innym stronom).
Wnioski o wydanie zezwolenia są jednolite i można je znaleźć na stronie www.ams.at w dziale dla przedsiębiorców (Service für Unternehmen). Pracodawca może złożyć wniosek osobiście, droga pocztowa lub przez uprawnionego pełnomocnika. W praktyce wnioski zazwyczaj składają potencjalni pracobiorcy, którzy jednocześnie dostarczają wymagane do wniosku dokumenty, takie jak:
- paszport,
- wszystkie poświadczenia zameldowania,
- dokument potwierdzający prawo pobytu,
- przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty potwierdzające kwalifikacje,
- potwierdzenie poprzedniego zatrudnienia w Austrii.
Koszty wydania zezwolenia ponosi pracodawca.
Zezwolenie wydawane jest zwykle na okres do 1 roku (50 tygodni) , po tym czasie może być przedłużone.
Źródło: www.eures.praca.gov.pl