Skierowanie do pracy za granicę
Skierowanie pracownika do pracy za granicę niesie za sobą zmianę miejsca wykonywania pracy. Ponieważ miejsce wykonywania pracy jest istotnym składnikiem umowy o pracę powinna nastąpić zmiana treści umowy. Oznacza to, że nie wystarczy jednostronne polecenie pracodawcy. Warto przy tym wiedzieć, że skierowanie do pracy za granicę nie jest tożsame z wysłaniem pracownika w podróż służbową.
Dodatkowe elementy umowy
W przypadku gdy polski pracodawca kieruje pracownika do pracy w państwie niebędącym członkiem UE, a okres skierowania przekracza 1 miesiąc, powinien w umowie o pracę oprócz składników właściwych każdej umowie o pracę określić również:
1. czas wykonywanie pracy za granicą oraz
2. walutę, w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy za granicą.
Jeśli pracodawca deleguje za granicę pracowników już wcześniej zatrudnionych nie ma potrzeby zawierania nowej umowy o pracę. Wystarczająca będzie modyfikacja umowy wcześniej zawartej, czyli porozumienie zmieniające lub wypowiedzenie zmieniające. Przedmiot zmiany musi obejmować wskazane powyżej dodatkowe elementy umowy, tj. czas pracy i walutę.
Zobacz również: Oddelegowanie do pracy za granicę w krajach UE
Informacje dla pracownika
Przed skierowaniem pracownika do pracy pracodawca powinien dodatkowo poinformować pracownika o:
1. świadczeniach przysługujących z tytułu skierowania do pracy poza granicami kraju, obejmujących zwrot kosztów przejazdu oraz zapewnienie zakwaterowania,
2. warunkach powrotu pracownika do kraju.
Informacje te powinny być udzielone na piśmie. Obowiązek ten można również wypełnić przez wskazanie pracownikowi odpowiednich, konkretnych przepisów prawa pracy. Właściwe dokumenty należy przekazać każdemu pracownikowi indywidualnie jeszcze przed jego wyjazdem. Trzeba pamiętać, że tylko wówczas obowiązek informowania pracowników zostanie zrealizowany skutecznie i zagwarantuje osobie zatrudnionej pełną wiedzę o warunkach wykonywania pracy za granicą.
Niepoinformowanie pracownika delegowanego do kraju leżącego poza UE o warunkach zatrudnienia w czasie delegacji, nie doprowadzi do nieważności czynności prawnej delegowania, ale może spowodować trudności dowodowe co do warunków zatrudnienia pracownika.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.1998.21.94)
Zobacz również serwis: Praca za granicą