REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków

Subskrybuj nas na Youtube
Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków
Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i holistyczne podejście do kwestii tzw. dobrostanu (well‑being) pracowników odgrywa coraz większą rolę przy szukaniu nowego miejsca zatrudnienia, lub podjęcia decyzji o pozostaniu w obecnej pracy.

Well-being pracowników staje się czynnikiem decydującym o jakości wykonywanych obowiązków służbowych

Już kilka lat temu eksperci zwracali uwagę, na szereg nowych chorób, które są efektem pracy biurowej i mogą w niedalekiej przyszłości stać się główną grupą schorzeń zawodowych XXI wieku. Siedzący tryb życia, stres, nieznaczna aktywność fizyczna – sprawiają, że oprócz pogorszenia sprawności spada też poziom samopoczucia, czy umiejętność koncentracji. Współczesne modele i sposoby pracy rzadko sprzyjają zachowaniu dobrego samopoczucia, czy kondycji zdrowia psychicznego. Niestety kultura organizacyjna oraz sposób aranżacji przestrzeni w siedzibie firmy często nie uwzględnia większości biologicznych uwarunkowań człowieka. Dlatego tak ważne staje się poznanie rzeczywistych potrzeb i oczekiwań wszystkich typów osobowości osób zatrudnionych, aby ułatwić im funkcjonowanie, a także sprawną współpracę z pozostałymi członkami zespołów.

REKLAMA

Pracownik biurowy, zdalny czy władca szos?

Chcąc ułatwić ten proces, firma Poly opracowała raport „The Evolution of Work & the Journey Forward”, w którym rozróżniono 6 głównych grup zatrudnionych. Każda z nich odznacza się indywidualnym stylem współpracy, dzięki czemu pracodawcy mogą zwrócić większą uwagę na poprawę jakości środowiska pracy, w tym m.in. układ biurek czy sprzętów, a także ich ergonomię. Duże znaczenie ma również odpowiednie wyposażenie pracowników w technologię i rozwiązania, które będą mogli wydajnie wykorzystywać podczas pracy z wybranej przez siebie lokalizacji, czego oczekuje aż 76% pracowników biorących udział w badaniu. Wprowadzenie pewnych zwyczajów jako standardy współpracy spowoduje, że zatrudnieni, bez względu na archetyp osobowości poczują się docenieni i wysłuchani. Takie podejście może sprawić, że jednocześnie pracownik biurowy (office collaborator), zdalny (remote collaborator) czy władca szos (road warrior) będzie bardziej skuteczny i skoncentrowany na powierzonych zadaniach i obowiązkach służbowych.

Well-being ważnym czynnikiem przy poszukiwaniu pracy

Kwestia zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i holistyczne podejście do kwestii tzw. dobrostanu (well‑being) pracowników odgrywa coraz większą rolę przy szukaniu nowego miejsca zatrudnienia, lub podjęcia decyzji o pozostaniu w obecnej pracy. To oczywiste, że jeden przyjęty styl nie sprawdzi się dla wszystkich archetypów. Z jednej strony biuro ponownie staje się atrakcyjne jako docelowe miejsce wykonywania zadań służbowych, a mimo to praca z różnych lokalizacji (więcej niż jednej) odnotowała wyższe zainteresowanie niż kiedykolwiek wcześniej – z 56% w 2020 roku do aż 64% w 2022, wynika z wewnętrznych analiz firmy Poly. Miejsce pracy powinno nieustannie ewoluować właśnie po to, by sprostać zmieniającym się wymaganiom pracowników – uwzględniając możliwie jak najwięcej aspektów w tym: oczekiwania typów osobowości, przyzwyczajenia, czy upodobania zatrudnionych – czy to dotyczących modelu współpracy (zdalny, stacjonarny czy hybrydowy), czy technologicznych.

Dbanie o dobrą kondycję i stan psychiczny pracowników wymaga kompleksowego podejścia ze strony pracodawcy oraz firmy. Oprócz większej swobody i elastyczności działań zawodowych, zapewnienie zaplecza technologicznego powinno znajdować się na równi z gwarancją zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W końcu wydajna praca to nie tylko „odhaczenie” powierzonych obowiązków, ale także elementy warunkujące zadowolenie pracownika, takie jak rozwój, spełnienie oraz relacje społeczne i poczucie przynależności do organizacji – które muszą zacząć znaczyć więcej dla samej organizacji.

Autor: Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA