REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje potrzebne w szybko zmieniającym się środowisku pracy

Katarzyna Lorenc
ekspertka BCC ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy
Magdalena Smolarska
Magdalena Smolarska
Kompetencje potrzebne w szybko zmieniającym się środowisku pracy. Zdolność adaptowania się, samoświadomość, inteligencja emocjonalna, metamyślenie, zarządzanie informacją, współpraca, odwaga, regeneracja.  / fot. Shutterstock
Kompetencje potrzebne w szybko zmieniającym się środowisku pracy. Zdolność adaptowania się, samoświadomość, inteligencja emocjonalna, metamyślenie, zarządzanie informacją, współpraca, odwaga, regeneracja. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko pracy ewoluuje bardzo dynamicznie - następuje zmiana organizacji pracy oraz stylu zarządzania, technologii w rekrutacji i wdrożeniach. Dział HR uświadamia sobie, że przed nim nowe wyzwania, np. dbałość o markę pracodawcy. Jak możemy się przygotować na kolejne 10 lat? Czy to możliwe? Jakie kompetencje rozwijać już dziś, żeby wyjść naprzeciw przyszłości? W przededniu kolejnej rewolucji technologicznej i zagrożeń ekologicznych oraz społecznych warto zadać sobie pytanie, za rozwój jakich kompetencji będziemy odpowiedzialni w naszych przedsiębiorstwach?

Czyli jakie kompetencje są potrzebne w szybko zmieniającym się środowisku pracy?

Szacuje się, że już około 2020 r. na światowym rynku będzie pracować nawet 100 mln robotów. Każdy z nich zastąpi pracę ośmiu pracowników. Jak donoszą raporty światowych uczelni i instytucji, w ciągu kolejnych 20 lat rozwój robotyki może sprawić, że zniknie około 700 zawodów. Równocześnie wiemy, że w związku z transformacją technologiczną będą powstawać nowe zawody, jak np. trener sztucznej inteligencji, doradca czasu wolnego oraz setki innych, których nie potrafimy nawet nazwać. W cenie będą również określone kompetencje.

REKLAMA

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata.

Zdolność adaptowania się

  • Nazywaj zmiany, które dostrzegasz w bliższym i dalszym otoczeniu.
  • Koryguj swoje zachowania, by zachować skuteczność w działaniu.
  • Twórz rozwiązania, które pomogą organizacji korzystać na zmianach.

W zawodach, które pozostaną, ponad 80 proc. ulegnie istotnym zmianom w organizacji pracy. Dlatego główną kompetencją będzie uczenie się. Nie będzie ono jednak rozumiane jako przyswajanie wiedzy zawartej w podręczniku, ale jako zdolności adaptowania się i łączenia wiedzy z wielu źródeł, eksperymentowania i tworzenia rozwiązań, które pozwolą osiągać lepsze efekty lub efektywniej zaspokajać popyt.

Autokorekta i korzystanie z zewnętrznej informacji zwrotnej nabiorą jeszcze większego znaczenia. Coraz częściej powiedzenie sobie: "nie wiem", będzie początkiem procesu uczenia się. Kto może wiedzieć? Na jakiej wiedzy możemy bazować? Co się sprawdza? Co się nie sprawdza? Jak będą zmieniać się warunki? Modyfikowanie własnych zachowań oraz sposobu myślenia tak, aby nadążyć za rzeczywistością i ją wyprzedzać, będą kluczem do przyszłości. Analiza otoczenia, obserwacja wyników, zmiana zachowań, czyli adaptacja pod każdą postacią będzie niezbędną kompetencją.

Samoświadomość

  • Obserwuj siebie: swoje myśli i odczucia.
  • Wyrażaj swoją misję i motywację do działania.
  • Wybieraj zadania i formy ich realizacji, bazując na swoich mocnych stronach.
  • Podejmuj rozważne decyzje rozwojowe.

Samoświadomość możemy w skrócie nazwać poznaniem siebie "tu i teraz". To nie jest tylko modne psychologiczne stwierdzenie, ale potężne narzędzie, które może stanowić o naszym sukcesie w danej roli, ponieważ zmusza nas ono do odpowiedzi na pytanie, czy rzeczywiście wiemy, kim jesteśmy, co robimy i w jakim celu? Świadomość jest też tym, co odróżnia nas od maszyn i robotów. Dlatego doskonalenie tego wyróżnika ludzkości powinniśmy postawić sobie jako główny cel rozwojowy. Zajrzenie w głąb siebie możemy rozpatrywać w dwóch wymiarach - zarówno osobistym, jak i zawodowym. W kontekście zawodowym powinniśmy umieć szczerze odpowiedzieć sobie na pytania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Co jest moją mocną stroną?
  • W czym osiągam najlepsze rezultaty?
  • Uczenie się czego przychodzi mi łatwo?
  • Czym jest dla mnie praca?
  • Jak łączy się z moimi wartościami i osobistą misją?
  • Jak sprawiać, by praca stawała się dla mnie bardziej satysfakcjonująca i użyteczna?

Te odpowiedzi to pierwszy krok do tego, aby przejąć kontrolę nad swoim życiem zawodowym, postawić cele do osiągnięcia i działania, sprawdzania i korygowania zarówno działań, jak i celów. Często później się okazuje, że zdobywając te upragnione, wymarzone stanowiska wcale nie jesteśmy po pierwsze, na nie gotowi (emocjonalnie, mentalnie), często brakuje pomysłu na to, co z tym dalej zrobić. Inspirujące stwierdzenie Steva Jobsa: "Wasz czas jest ograniczony, więc nie marnujcie go, żyjąc cudzym życiem. Nie wpadajcie w pułapkę dogmatów, żyjąc poglądami innych ludzi. Nie pozwólcie, żeby hałas cudzych opinii zagłuszył wasz własny wewnętrzny głos. I najważniejsze - miejcie odwagę kierować się sercem i intuicją" brzmi, co prawda, prosto i na swój sposób znajomo, ale prawda jest taka, że im wcześniej odpowiemy sobie na to pytanie, tym z większą satysfakcją będziemy angażować się w naszą pracę, w rozwój, osiąganie kolejnych stanowisk, a efekty na pewno nas zaskoczą, ponieważ staniemy się autentyczni.

Samoświadomość to klucz do sukcesu, który mamy już w rękach, teraz trzeba go użyć do otwarcia naszego prawdziwego "ja". Samoświadomość w połączeniu z odwagą pozwolą każdej osobie dawać unikalny wkład w rozwiązywanie problemów. Bez samoświadomości ludzie zwykle powtarzają utarte przekonania, szukają odpowiedzi na zewnątrz, a nie wewnątrz, a ich kreatywność jest ograniczona do analizy i syntezy zewnętrznych danych.

Inteligencja emocjonalna

  • Reaguj na emocje wyrażane przez innych werbalnie i pozawerbalnie.
  • Wyrażaj swoje emocje i opinie w sposób akceptowany społecznie.
  • Informuj o swoich potrzebach i oczekiwaniach.
  • Utrzymuj efektywność działania mimo presji.

Pojęcie często słyszane w ujęciu zawodowym, ale często w kontekście takim, że np. ktoś nie ma inteligencji emocjonalnej. Jak to można prosto ubrać w prostą definicję? Takim prostym określeniem byłaby po prostu zdolność do zrozumienia i zarządzania własnymi emocjami. Tutaj jednak należy podkreślić, że nie chodzi o to, aby zakładać maskę i nie pokazywać żadnych emocji (co wykluczałoby się z koncepcją samoświadomości), ale o umiejętność dopuszczania ich do siebie, nazywania, rozumienia przyczyn ich pojawienia się i korzystanie z informacji płynącej z emocji m.in. poprzez ich umiejętne i społecznie akceptowalne wyrażanie.

Doskonalenie się dzięki korzystaniu z emocji to kolejna kompetencja, która pozwoli nam zachować empatię, relacje w zautomatyzowanym świecie, której nie zrobią za nas maszyny. Sukces przyszłego lidera będzie nie tylko zależał od jego wiedzy eksperckiej czy samego intelektu, ale właśnie od umiejętności zarządzania emocjami swoimi i wsparcia w tym zespołu. Według amerykańskich badaczy wysokość inteligencji emocjonalnej w 75 proc. jest prognostykiem skutecznego działania i sukcesu zawodowego. Zbyt często obserwujemy w naszych organizacjach liderów, którzy nie panują nad swoimi emocjami, a wyrażając je w nieadekwatny sposób, obniżają motywację pracowników. Świat będzie nam fundował wzrost tempa życia, a to oznacza wzrost presji czasu, stałe oczekiwania lepszych rezultatów, wciąż pojawiające się nowe problemy i wyzwania, które będą systematycznie testować naszą umiejętność emocjonalnego reagowania na rzeczywistość.

MetaMyślenie

  • Ujawniaj założenia, które stoją za wypowiedzią czy rozwiązaniem.
  • Określaj możliwości i ryzyka przyjęcia danego punktu widzenia.
  • Wskazuj alternatywne sposoby myślenia.
  • Wybieraj najbardziej efektywne podejście do zagadnienia.

W świecie, w którym większość rzeczy przestaje być oczywistych, wszelkie automatyczne myślenie, posługiwanie się stereotypami, schematami czy typologiami będzie wątpliwą bazą. Dlatego będziemy potrzebowali wykształcić umiejętność metamyślenia, czyli świadomego wybierania sposobu przetwarzania bodźców. Myślenie krytyczne, które z uwagą sprawdza założenia, na których opiera się nasza wiedza, stanie się zdrową podstawą. Wybór metody myślenia: analizy, syntezy czy podejścia systemowego - pozwoli nam dobrać adekwatny sposób realizacji zadania, którym chcemy się zająć. Bardzo często rozwiązane już problemy będziemy rozwiązywać na nowo, z nowym podejściem i skutkiem, gdyż stare rozwiązania przestaną działać z uwagi na błyskawiczne zmiany, a także szybsze niż dotąd zachowania adaptacyjne osób i podmiotów gospodarczych.

Zarządzanie informacją

  • Selekcjonuj informacje wpływające na twoje zadania.
  • Określaj prawdopodobieństwo ich prawdziwości.
  • Pogłębiaj i poszerzaj wiedzę na dany temat.
  • Porządkuj informacje, by móc do nich wrócić.

W zalewie informacji już dziś bardzo trudno nam rozróżnić informację prawdziwą od tzw. fake news, a także informację istotną od nieważnej. Czy w zalewie e-maili nie udaje ci się przeoczyć informacji ważnej z punktu widzenia twojego stanowiska i odpowiedzialności? Dopóki nie wytworzymy nawyków i metod działania z powodzią informacji, będzie to się zdarzać coraz częściej. Na skutek posiadania sprzecznych danych z wielu źródeł może to doprowadzać organizację do paraliżu decyzyjnego. Aby podołać wyzwaniu, konieczne stanie się przetwarzanie dużo większej liczby informacji (big data) oraz głębszego rozumienia wewnętrznych powiązań (dig data) w sposób uporządkowany. Odróżnianie wyjątków od reguły, analizowanie tych wyjątków, które mogą wskazywać na zmianę trendów, będzie pozwalało na szybsze dostosowanie do zmian. Jakość tworzenia wiedzy (podawanie źródeł, wskazywanie własnego wkładu analitycznego i założeń, na których się opiera) będzie miała tak duże znaczenie, jakie dla firm informatycznych już dziś ma sposób pisania kodu. Umiejętność porządkowania wiedzy i jej archiwizowania, by można było z niej skorzystać po raz kolejny, będzie wyzwaniem organizacyjnym i technologicznym.

Współpraca

  • Koncentruj się na celu zespołowym.
  • Wspieraj, by każdy dał z siebie to, co najlepsze.
  • Doceniaj wkład innych we wspólną pracę.
  • Rozwijaj pomysły innych.

Już dziś nie potrafimy rozwiązać wielu problemów ani nawet ich dobrze nazwać. Problemy złożone i zagmatwane stają się naszą rzeczywistością. Już dziś przy problemach złożonych rzadko udaje się stworzyć rozwiązanie satysfakcjonujące na tyle, by przeszło do fazy wdrożenia. Nie dlatego, że brakuje ekspertów, ale dlatego, że eksperci nie potrafią współpracować i dzielić się wiedzą, a także wspólnie podejmować decyzje wobec kolejnych kroków i rozwiązań. Doświadczeni pracownicy przyzwyczaili się do budowania swojego autorytetu oraz jego obrony. Jednak jednostkowa wiedza w obliczu wyzwań społecznych, ekonomicznych i ekologicznych znaczą niewiele.

Odważna dyskusja bez argumentów ad persona, a następnie rozmowa o faktach i wnioskowaniu, tworzeniu idei oraz prototypowaniu będzie odgrywać kluczową rolę. Jakość tej dyskusji musi być wysoka i skoncentrowana na celu z uwagi na to, że wiele tych dyskusji będzie odbywać się w formach zdalnych. Korzystanie z mocnych stron każdego z członków zespołu, dawanie przestrzeni zarówno tym, którzy łatwo i szybko formułują myśli, jak i tym, którzy potrzebują czasu i pytań, by włożyć swój wkład, będą dawały szansę na nowe rozwiązania godzące wiele interesów oraz wyzwań. Opanowanie ego i budowanie szacunku będą bazą w efektywnej pracy zespołowej. Szanowanie potrzeby autonomii i współdziałania staną się wyzwaniem dla zespołów, które da się moderować i inspirować, ale nie da się nimi zarządzać w klasycznie rozumiany sposób.

Odwaga

  • Mów, co myślisz.
  • Rób, co mówisz.
  • Bierz odpowiedzialność za swoje działania.
  • Zwracaj uwagę tym, którzy łamią obowiązujące zasady.

Większość osób deklaruje, że jest odważna w życiu, ale czy tak rzeczywiście jest i o co właściwie chodzi z tą odwagą oraz dlaczego tak powszechna cecha ma być uważana za kompetencję przyszłości? Wszystkie wymienione tu kompetencje nie mają sensu bez odwagi. Odwaga to umiejętność podejmowania ryzykownych przedsięwzięć i demonstrowania zachowań, które nie będą odczytane jako popularne. Odwaga dnia codziennego oznacza wypowiadanie swojego zdania właśnie dlatego, że różni się od sposobu myślenia innych. To również eksperymentowanie, żeby działać sprytniej i mądrzej.

Odwaga wiąże się także z odpowiedzialnością za podjęte ryzyko i stawienie czoła konsekwencjom. Wzmacnianie odwagi wymaga budowania środowiska pracy, które promuje wychodzenie poza schematy i nie stygmatyzuje porażek, które są nieodłączną częścią innowacyjności i zmian. Odwaga to nie tylko pokonywanie strachu, by zmusić się do zrobienia kroku, podjęcia działania, którego się boimy. To także przyjmowanie z otwartością tego, co przychodzi z zewnątrz, np. przyjęcie jakiejś oferty, zmiana miejsca zamieszkania, praca zdalna zamiast biurka w korporacyjnym wieżowcu. Przekonywanie siebie do nowych wyzwań i działanie mimo obaw i lęku to sedno tej kompetencji.

Regeneracja

  • Utrzymuj wysoką efektywność, dbając o czas na przerwy i regenerację.
  • Wybieraj metodę relaksu, która pozwala ci na regenerację.
  • Planuj czas na wykonanie zadań, by móc odpoczywać po pracy.
  • Organizuj pracę, by optymalizować wysiłek.

Kto z nas nie potrafi odpoczywać?! Umiejętność wydaje się dość banalna, tymczasem najprostsze rzeczy są najtrudniejsze. Wiele osób zatraca się w wyzwaniach dnia codziennego i ma poczucie, że czas przecieka im przez palce. Jak nabrać dystansu, skoro czeka na nas jeszcze tyle zadań?

Większość poprzednich kompetencji dotyczy sposobu myślenia, odpoczynek to m.in. umiejętność wyciszenia myśli, rozluźnienia napięcia psychicznego i fizycznego. To dużo więcej niż rozdzielanie pracy i życia prywatnego. W pracy również potrzebujemy relaksu, by zmienić podejście, sprawnie przełączyć się do innego typu zadania. Zachowanie świeżości umysłu zarówno w pracy, jak i po powrocie do domu będzie nam niezbędne z uwagi zarówno na presję czasu, jak i poziom złożoności problemów, które będziemy rozwiązywać. Jest to naturalną koleją rzeczy, że technologie stają się w naszym życiu obecne i poprzez to granica pomiędzy pracą a życiem prywatnym stanie bardziej płynna, bo jesteśmy "pod mejlem", zerkamy na telefon, pracujemy w korporacjach nad projektami z zespołami z różnych stref czasowych etc.

Pojęcie tego balansu, oddzielanego sztywną godziną końca pracy i "zapomnienie" o pracy, będzie zatem wymagało zmiany nastawienia. Kluczowe będzie nauczenie się, jak odpocząć szybko poprzez robienie relaksujących lub energetyzujących przerw, zabawy w pracy tak, by potem z ochotą podejść do kolejnego zadania.

inne kompetencje, które mogą być w cenie

  • Potencjał intuicyjny
  • Wrażliwość kulturowa
  • Krytyczne myślenie
  • e-kompetencja
  • Nadawanie sensu
  • Elastyczność poznawcza
  • Adaptacja technologiczna

Dopóki nie mamy wiarygodnej kuli, z której mamy odczytać przyszłość, powinniśmy się skupić na byciu gotowymi na nowe i nieznane. Ponazywane tu kompetencje służą właśnie temu, by odnaleźć się szybko w świecie globalnym, informacyjnym, automatycznym. Tworzenie środowisk, w których te kompetencje mogą się przejawiać i rozwijać, wymaga przemyślenia kultur organizacyjnych, które tworzymy, oraz warunków pracy zarówno tych fizycznych, jak i prawnych. Jeśli jako HR-owcy zaczniemy edukować swoje organizacje do nowych kompetencji, pewne jest, że damy im większe szanse na dobrą przyszłość, a sobie pracę, która przysłuży się nowej rzeczywistości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister edukacji: To już pewne – nowy przedmiot w szkołach jeszcze w 2025 r. O edukacji seksualnej będą uczyli m.in. katecheci, a rodzice będą musieli zdecydować

Zapadła decyzja i edukacja zdrowotna ma stać się nowym przedmiotem w szkołach jeszcze w 2025 r., bo począwszy od roku szkolnego 2025/2026. Będą mogli jej nauczać również katecheci i etycy – potwierdziła w rozmowie z RMF FM, minister Barbara Nowacka. Początkowo, nowy przedmiot zostanie wprowadzony do podstawy programowej jako nieobowiązkowy, a w kolejnym roku szkolnym – o zdanie na jego temat (co będzie miało wpływ na jego dalsze „losy”) – zostaną zapytani m.in. rodzice i uczniowie.

Rząd o świadczeniu pielęgnacyjnym. Niepełnosprawność przed 18 rokiem życia, czy także później [MOPS]

Decydował będzie Minister Finansów rozstrzygając spór o zasady wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego. Sopot przyznawał świadczenie pielęgnacyjne osobom niepełnosprawnym kierując się wskazówkami Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wojewoda pomorski w 2018 r. uznał, że tak nie można i nakazał miastu zwrot prawie 2,5 mln zł (zwrot dotacji na świadczenie pielęgnacyjnie zdaniem wojewody wypłacone niesłusznie osobom niepełnosprawnym).

800 plus dla Ukraińców. Ale pod tym jednym warunkiem

800 plus dla Ukraińców powinno należeć wtedy, jeżeli Ukraińcy będą mieszkać w Polsce i płacić w Polsce podatki. Tak powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który spotkał się z mieszkańcami Puńska w województwie podlaskim.

Dziecko wyjeżdża na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców, dziadkami czy ciocią? Nie zapomnij o tym dokumencie, którego brak może przysporzyć sporych problemów

W przypadku wyjazdu dziecka na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców lub bez nich – np. z dziadkami, ciocią, wujkiem lub choćby przyjaciółmi rodziców, który będzie wiązał się z przekroczeniem granicy Polski – nie wystarczy tylko „wyposażenie” dziecka w dowód osobisty lub paszport (i ewentualnie – wizę). Jest jeszcze jeden istotny dokument, o którym należy pamiętać i bez którego – wyjazd może nawet nie dojść do skutku, ponieważ dziecko może nie zostać przepuszczone przez granicę lub wpuszczone na pokład samolotu.

REKLAMA

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy: „Te rozwiązania (…) mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych”. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych [TABELA]

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych. Emeryci i renciści nie muszą składać wniosku, by uzyskać zwaloryzowane świadczenia.

Dzieci powinny uczyć się edukacji zdrowotnej w szkole, czy w domu? Kotowska: To nie jest kwestia zwykłego przedmiotu, to kwestia bezpieczeństwa, zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci.

W czwartek, 16 stycznia 2025 r. ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Zapytaliśmy wiceprzewodniczącą Państwowej Komisji ds. pedofilii Justynę Kotowską o komentarz w tej sprawie

Wybory prezydenckie 2025. Ważne terminy dla osób niepełnosprawnych i starszych

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r. Wyborcy niepełnosprawni oraz seniorzy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat powinni pamiętać o ważnych terminach, związanych z ich uprawnieniami.

REKLAMA

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych – co powinna zawierać?

Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych kojarzą nam się głównie z branżą kreatywną, na przykład z domami produkcyjnymi, studiami graficznymi czy też filmowymi. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy zajmujący się np. handlem czy produkcją nigdy z takich umów nie skorzystają. Wręcz przeciwnie – planując rozwój swojej działalności, prędzej czy później staną oni przed koniecznością wdrożenia odpowiednich systemów informatycznych, zaprojektowania swojej marki czy stworzenia logo. We wszystkich tych sytuacjach może pojawić się właśnie umowa zawierająca elementy odnoszące się do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów. Dlatego też w poniższym artykule przedstawione zostaną najważniejsze, z punktu widzenia nabywcy, elementy takiej umowy. Ich uwzględnienie pozwoli na możliwie jak najszersze korzystanie z zakupionych utworów, jednocześnie niwelując ryzyko wystąpienia roszczeń o naruszenie praw.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

REKLAMA