Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami
REKLAMA
REKLAMA
Wielopokoleniowe wyzwania przyszłości – jak im sprostać?
Choć w przedsiębiorstwach od zawsze funkcjonowali przedstawiciele różnych generacji, transformacja cyfrowa uwypukliła dzielące poszczególne pokolenia różnice. Odmienne nastawienie do nowych technologii, inne oczekiwania względem pracodawcy czy też różne wizje ścieżek rozwoju zawodowego to tylko niektóre z kwestii dzielących młodych i starszych pracowników. Nad wszystkim tym musi zapanować pracodawca, łącząc niekiedy sprzeczne interesy swojego personelu. Jakie wyzwania odnośnie wielopokoleniowości w firmie niesie za sobą przyszłość?
REKLAMA
Co różni młodych i starszych pracowników?
Odmienności międzypokoleniowe przejawiają się nie tylko w tak istotnych aspektach jak wspomniane inne wizje ścieżek rozwoju zawodowego, ale i dotyczą bardziej błahych kwestii – różne są np. oczekiwania personelu względem samej przestrzeni biurowej. Przedstawiciele starszych generacji preferują pracę przy biurku, co stanowi odzwierciedlenie ich dążenia do stabilizacji. Młodzi pracownicy zaś chętnie decydują się pracę zdalną lub w zespołach rozproszonych. Z entuzjazmem podchodzą także do wszelkich nowoczesnych rozwiązań usprawniających zarządzanie projektami (np. CRM-y, które umożliwiają profesjonalną obsługę klienta), zwłaszcza jeśli można je wykorzystać na odległość.
Co więcej, młodzi pracownicy bez problemu mogą komunikować się z pracodawcą i innymi członkami zespołu za pomocą wideorozmów, kiedy to starsi preferują klasyczny kontakt twarzą w twarz. Młodsze i starsze pokolenie różni się między sobą nawet pod względem preferowanych godzin pracy. Młodzi pracownicy cenią wszelkie próby ich uelastycznienia. Nie stanowi dla nich problemu to, by jednego dnia pracować dłużej, a następnego wyjść z pracy wcześniej. Starsi pracownicy zaś preferują sztywne godziny pracy.
Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa! Nr 1
Młodszy personel z entuzjazmem podchodzi również do prób uatrakcyjnienia przestrzeni biurowej. W przedsiębiorstwach coraz częściej pojawiają się zatem piłkarzyki, automaty do gier czy też konsole. Ma to służyć nie tylko rozrywce, ale i pobudzeniu kreatywności. Starszemu pokoleniu takie rozwiązania nie zawsze przypadają do gustu, zwłaszcza jeśli opierają się na nowoczesnych technologiach, co może pogłębiać cyfrowe wyobcowanie tej grupy pracowników.
Wszystko to sprawia, że pracodawcy stoją przed trudnym wyzwaniem zaprojektowania na nowo środowiska pracy, tak aby w sposób elastyczny odpowiadało ono zróżnicowanym oczekiwaniom poszczególnych generacji personelu, ich odmiennym stylom pracy i motywacji do działania. Jak temu sprostać?
Jak stworzyć miejsce pracy przyjazne każdemu?
Tym, co łączy młodsze i starsze pokolenie, jest chęć rozwoju. Oczywiście wynika ona z odmiennych pobudek. Również i sposoby jej realizacji są inne. Starszy personel preferuje przede wszystkim warsztaty, choć i młodsi pracownicy także się w nie angażują, dzięki czemu zespół się rozwija. Żeby jednak zachęcić wszystkich do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu, warto wprowadzić elementy pracy humorystycznej. Nie tylko pobudza to kreatywność, ale również integruje personel, czyni komunikację w zespole spójniejszą i jest źródłem pozytywnych wspomnień.
Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę pracodawca/menager? Na atmosferę panującą w miejscu pracy. Tę również należy dostosować do wieku pracownika. Starszy personel ceni sobie przede wszystkim spokój, zaś młody preferuje pracę w dynamicznie zmieniającym się środowisku, stąd też chętnie współpracuje ze startupami, które to oferują.
Warto także przyjrzeć się sposobowi rozdzielania zadań. To kolejny aspekt, który powinien być uzależniony od wieku pracownika. Młodemu pokoleniu nie przeszkadza rotacja między stanowiskami, współpraca z kilkoma działami w przedsiębiorstwie i zadania wymagające kreatywności. Starsza generacja preferuje stabilizację i zadania wymagające analitycznego podejścia.
Jednym z rozwiązań, które pozwoli zmniejszyć różnice między poszczególnymi generacjami pracowników, jest tworzenie wielopokoleniowych zespołów. Współpraca w ramach jednego projektu nie tylko pozwala na wzajemne przekazywanie wiedzy i kompetencji, ale również:
- zmniejsza występującą między młodszym a starszym personelem lukę kompetencyjną związaną z technologiami,
- uczy tolerancji i wzajemnego szacunku,
- nie dopuszcza do dołującej personel kategoryzacji pomysłów na dobre i złe pomysły,
- służy budowaniu trwałych relacji pracowniczych pomiędzy przedstawicielami różnych pokoleń.
Co ważne, nie tylko starsi mogą być przykładem dla młodszych, ale i odwrotnie. Coraz częściej to właśnie młodsze pokolenia wskazują starszyźnie drogę, podkreślając, że perfekcjonizm nie zawsze jest dobry, a zmiany, choć wymuszają wysiłek, są wskazane. Starszy personel za namową młodszego coraz częściej zwraca uwagę na swoje tu i teraz oraz zastanawia się nad własnymi oczekiwaniami wobec organizacji. Nie oznacza to jednak, że relacja mistrz-uczeń odchodzi do lamusa, ale mistrzem nie musi być już wyłącznie ten starszy. Pracownicy wciąż łakną wiedzy bardziej doświadczonych kolegów i chętnie się od nich uczą. Ci zaś mają im wiele do zaoferowania.
Jaka jest rola osoby zarządzającej zespołem?
Na osobie zarządzającej zespołem spoczywa duża odpowiedzialność. To właśnie ona jest łącznikiem pomiędzy młodszym a starszym pokoleniem. Żeby umiejętnie sprawować tę rolę należy wypracować partnerskie stosunki w relacji pracodawca/manager-pracownicy, a tego nie da się osiągnąć bez zadbania o dobrą komunikację w firmie. Nawet jeśli w zespole pojawiają się konflikty, warto do nich podejść jak do lekcji, zastanawiając się wspólnie z teamem, w jaki sposób zmieniają one codzienną pracę.
Pracodawca/manager powinien dążyć do tego, aby w przedsiębiorstwie każdy pracownik czuł się dobrze – bez względu na to, ile ma lat, i jakim doświadczeniem dysponuje. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest właśnie współpraca międzypokoleniowa.
Postęp technologiczny sprawił, że warunki, w których przyszło funkcjonować współczesnym przedsiębiorstwom, dynamicznie się zmieniają. Przed pracodawcami i menagerami zarządzającymi wielopokoleniowymi zespołami stawia to konieczność sprostania wielu wyzwaniom. Elastyczność w tym przypadku to podstawa. Warto również zadbać o dobrą komunikację w firmie, co przełoży się na wzajemne zrozumienie odmiennych motywacji, stylów pracy czy też sposobów komunikacji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat