Jak działa społeczna inspekcja pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Społeczna inspekcja pracy
Społeczna inspekcja pracy działa na postawie ustawy z dnia 24 czerwca 1983 roku o społecznej inspekcji pracy. Zgodnie z tą ustawą społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy. Inspekcja ta działa pod kierownictwem związków zawodowych, jednak reprezentuje interesy wszystkich pracowników, a nie tylko związkowców.
REKLAMA
Inspekcja działa poprzez inspektorów. Mogą oni przeprowadzać kontrole wypełniając swoje kompetencje kontrolne, nadzorcze, informacyjno – analityczne oraz opiniodawczo – doradcze. Społecznego inspektora pracy wybierają (na 4 lata) i odwołują pracownicy. Regulamin wyborów uchwalają zakładowe organizacje związkowe. Społecznym inspektorem jest jeden z pracowników.
Celem działalności społecznej inspekcji pracy jest zapewnienie w zakładzie pracy bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy oraz ochrona uprawnień pracowniczych.
Inspektorzy mogą bez uprzedzenia przeprowadzić kontrolę u każdego pracodawcy. Mają oni prawo wstąpić w każdym czasie do pomieszczeń i urządzeń zakładu pracy. Mogą zostać przeszukani, jeżeli taki wymóg zawiera regulamin wewnątrzzakładowy.
Zobacz: Jak napisać skargę do PIP na łamanie praw pracowniczych?
Inspektorzy mają prawo:
- kontrolować stan budynków, maszyn,
- kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, układów zbiorowych pracy, regulaminów,
- brać udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy,
- uczestniczyć w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków,
- uczestniczyć w przeglądach warunków pracy,
- opiniować projekty planów poprawy warunków bhp.
W przypadku, gdy w trakcie kontroli zostaną stwierdzone nieprawidłowości, inspektor może wydać zalecenie usunięcia uchybień w określonym terminie. Zalecenie to jest wydawane na piśmie. W razie zaistnienia bezpośredniego zagrożenia wypadkiem przy pracy społeczny inspektor pracy występuje o natychmiastowe usunięcie tego zagrożenia, a w wypadku niepodjęcia odpowiednich działań wydaje w formie pisemnej zalecenie wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót.
Pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu może w terminie 7 dni od daty doręczenia wnieść sprzeciw od zalecenia społecznego inspektora pracy do Państwowego Inspektora Pracy.
Zobacz serwis: Inspekcja pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat