Jakie kompetencje posiada inspektor pracy
REKLAMA
REKLAMA
Kto to jest społeczny inspektor pracy
REKLAMA
Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu. Aby zostać inspektorem konieczne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy oraz co najmniej pięcioletniego staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletniego stażu pracy w danym zakładzie.
Kadencja społecznego inspektora pracy trwa 4 lata.
Zobacz także: Jakie uprawnienia ma społeczny inspektor pracy
Wybór społecznego inspektora pracy
Prawo wyboru i odwołania społecznego inspektora pracy należy do pracowników danego zakładu pracy. W zakładach pracy liczących do 300 pracowników inspektorzy wybierani są przez ogólne zebranie pracowników, pracujących w zakładzie lub oddziale zakładu. Natomiast w zakładach pracy, zatrudniających powyżej 300 pracowników organizacja społecznej inspekcji pracy jest wielostopniowa.
Uprawnienia inspektora
Zgodnie z obowiązującymi przepisami społeczni inspektorzy pracy mają prawo:
- kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
- kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
- uczestniczyć w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
- brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy,
- brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych,
- uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
- opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów,
- podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zobacz także dział: Inspekcja pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat