Skargę do Państwowej Inspekcji Pracy najczęściej składają:
• obecni pracownicy lub byli pracownicy,
• związki zawodowe,
• osoby anonimowe.
Zgodnie z przepisami prawa skargi do PIP nie zawierające imienia, nazwiska i adresu pozostawia się bez rozpoznania.
Problemy poruszane w skargach dotyczą m.in.
• wynagrodzenia za pracę oraz innych świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku pracy,
• nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy,
• warunków pracy,
• zatrudniania młodocianych,
• urlopów,
• uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem,
• równego traktowania w pracy,
• lobbingu,
• wypadków,
• zatrudniania osób niepełnosprawnych,
• naruszenia zasad legalności zatrudnienia,
• pracy „na czarno”.
Zobacz również serwis: Inspekcja pracy
Termin rozpatrzenia skargi
Każda skarga powinna być załatwiana bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego lub wnioskodawcę.
W razie niemożności załatwienia skargi w terminie miesiąca, zawiadamia się skarżącego lub wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia sprawy, oraz o przewidywanym terminie jej załatwienia.
Zobacz także serwis: Urzędy i inspektoraty pracy
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2007r., Nr 89, poz. 589).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071)