Pracodawca nie ma obowiązku powoływania komisji. Aczkolwiek ugodowe zakończenie sporów ze stosunku pracy jest dla niego mniej czasochłonne i mniej kosztowne.
Powołanie komisji
Prawo do powoływania komisji posiada pracodawca. Powoływanie komisji uzgadnia z zakładową organizacją związkową. W przypadku, kiedy u pracodawcy pracy nie działa zakładowa organizacja związkowa, o powołaniu komisji rozstrzyga sam pracodawca. Musi jednak uzyskać od swoich pracowników pozytywną opinii. Opinia pracowników nie wymaga jakieś szczególnej formy. Oznacza to, że opinia pracowników w kwestii powołania komisji pojednawczej może być wyrażona w dowolnej formie przyjętej u danego pracodawcy. Najważniejsze jest, aby chęć powołania komisji spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony pracowników.
O zasadach, trybie powoływania komisji pojednawczej, czasie trwania jej kadencji oraz o liczbie członków komisji decyduje pracodawca oraz pracownicy.
Skład komisji
W skład komisji pojednawczej nie mogą wchodzić:
• osoba zarządzająca w imieniu pracodawcy zakładem pracy,
• główny księgowy,
• radca prawny,
• osoba prowadząca sprawy osobowe, zatrudnienia i płac.
Wyłącznie tej grupy osób, spośród kandydatów do komisji pojednawczej nie powinno dziwić. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji, w których poddawana byłaby w wątpliwość obiektywna ocena danej sprawy i sposób rozstrzygnięcia sporu z uwzględnieniem interesów obu stron.
Obowiązki członka komisji
Sprawowanie obowiązków członka komisji pojednawczej jest funkcją społeczną. Członek komisji pojednawczej zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w pracach komisji.
Komisja pojednawcza wybiera ze swego grona przewodniczącego komisji oraz jego zastępców i ustala regulamin postępowania pojednawczego.
Regulamin komisji pojednawczej powinien określać uprawnienia i obowiązki członków komisji, tryb zwoływania posiedzeń komisji i procedurę prowadzonego postępowania oraz zasady zawierania ugody.
Podstawa prawna: Art. 245 Kodeksu pracy