O ilości członków komisji decydują osoby powołujące komisję. Określają oni nie tylko liczbę członków komisji, ale także długość trwania kadencji komisji. W skład komisji pojednawczej powinni wchodzić przede wszystkim pracownicy zatrudnieni u pracodawcy, którzy znają pracowników i zwyczaje panujące w danym zakładzie pracy. Jednak nie wszyscy pracownicy mogą wejść w skład komisji i tym samym jej przewodniczyć.
Członkiem komisji pojednawczej nie może być:
• osoba zarządzająca, w imieniu pracodawcy, zakładem pracy,
• główny księgowy,
• radca prawny,
• osoba prowadząca sprawy osobowe, zatrudnienia i płac.
Komisja pojednawcza wybiera ze swego grona przewodniczącego komisji oraz jego zastępców i ustala regulamin postępowania pojednawczego.
Sprawowanie obowiązków członka komisji pojednawczej jest funkcją społeczną. Jednakże członek komisji pojednawczej zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w pracach komisji.
Podstawa prawna: Art. 247 Kodeksu pracy