REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć zasad umiejętnego zarządzania czasem pracy

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja celów biznesowych firmy jest ściśle związana z efektywnością personelu. Kluczem do jej osiągnięcia jest umiejętność zarządzania czasem, czyli samym sobą.

Według danych Eurostatu w I kwartale 2011 roku Polacy poświęcili na wykonywanie obowiązków służbowych średnio 40,8 godzin tygodniowo. Przekracza to normy przewidywane w kodeksie, jednakże nie ma bezpośredniego przełożenia na efektywność. Problem stanowi nieumiejętne zarządzaniem czasem, które wciąż dotyczy wielu zatrudnionych. Na co należy zwracać uwagę, chcąc temu przeciwdziałać?

REKLAMA

Po pierwsze porządek

Jedną z przyczyn niskiej skuteczności jest niewłaściwe przygotowanie się do wykonywania zadań. Podstawą umiejętnego zarządzania czasem jest ład na stanowisku pracy. W przypadku jego braku dotarcie do poszukiwanych informacji znacznie się wydłuża. Chaos w komputerze, różne wersje plików, brak kopii zapasowych,  wszystko to sprawia, że pozornie proste czynności stają się problematyczne. W przypadku dokumentów tradycyjnych rozwiązaniem może być grupowanie ich  według określonego kryterium a następnie składanie w opisanej teczce. Warto przy tym zachować  podział na lata. Wersje elektroniczne wystarczy natomiast segregować we właściwie opisanych folderach.

Po drugie plan

Dzień powinien rozpoczynać się od ustalenia planu działania. Warto przygotowywać go w formie listy, która pozwoli precyzyjnie określić harmonogram. W przypadku każdej czynności należy oszacować czas, który będzie potrzebny na jej realizację. Równie ważna jest przy tym kontrola i weryfikacja na jakim etapie są prace. Jeśli zadań jest dużo, warto je pogrupować np. wg ważności lub daty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Elastyczne gospodarowanie czasem pracy pracowników

Po trzecie kalendarz

Kalendarz wydaje się być drobiazgiem i często zdarza się, że jego zalety nie są doceniane. Notowanie informacji czy to za pomocą tradycyjnych notatników, czy elektronicznych zawsze przynosi wiele korzyści. To stały element pracy osób, które w ramach swoich obowiązków służbowych odbywają wiele spotkań. W tej sytuacji wymaga się od nich zapamiętywania szczegółowych danych. Tradycyjne terminarze są jednak powoli wypierane przez wielozadaniowe systemy CRM, które integrują funkcję kalendarza z innymi niezbędnymi narzędziami usprawniającymi wykonywanie obowiązków służbowych.

 – Do obsługi zadań stworzyliśmy moduł organizer, który w połączeniu z mechanizmem powiązań, centralnym systemem powiadomień oraz monitoringiem dostępu, stanowi skuteczne rozwiązanie pozwalające zarządzać czasem pracy i organizować jej przebieg – mówi Przemysław Zygmunt z firmy AC SOFTWARE, producenta systemu ProfitCRM.

 – Dzięki kalendarzowi dostępnemu w systemie CRM możliwe jest porównanie poszczególnych miesięcy oraz zaplanowanie przebiegu pracy w świetle całego przedsiębiorstwa i personelu. Przydatne jest to zwłaszcza kadrze zarządzającej, która odpowiada za koordynację wielu zadań – dodaje ekspert.

Zobacz: Organizacja czasu pracy a elastyczne formy zatrudnienia

Po czwarte systematyczność

Żadne narzędzie nie będzie jednak przynosić efektów, jeżeli obowiązki nie będą wykonywane konsekwentnie. Po zaplanowaniu działań należy przystąpić do ich realizacji i okresowo rozliczać się z wyników. Samokontrola powinna stać się nawykiem, bo wg specjalistów znacznie poprawia wydajność. Systematyczność jest wskazana zwłaszcza w przypadku kadry zaangażowanej w projekty długofalowe. Tutaj szczególnie należy trzymać się przejrzystego scenariusza i realizować fazy zgodnie z założeniami. Podobnie jest z personelem, który ma zadaniowy czas pracy. Nadrabianie zaległości na ostatnią chwilę nie tylko nie przynosi zadowalających efektów, ale przede wszystkim wymaga od osoby nadmiernego wysiłku.

Po piąte odpoczynek

Na organizację czasu pracy istotny wpływ ma również odpoczynek. Przerwy są niezbędne, ponieważ pozwalają zregenerować siły. Jeśli zadanie jest skomplikowane i składa się z wielu etapów, należy umiejętnie rozplanować odpoczynek. Brak równowagi pomiędzy obowiązkami a czasem wolnym ma niekorzystny wpływ na koncentrację, a przez to zwiększa prawdopodobieństwo popełniania błędów.   

Anna Sergiej

Źródło: InPlus PR

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki?

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki z czasu zimowego na letni w 2025 r.? Kiedy zmiana czasu z letniego na zimowy w 2025 r.? Co ze zmianą czasu w 2026 r.? Kiedy przestaniemy przestawiać zegarki?

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r.

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r. Ile wynosi zasiłek pielęgnacyjny w 2025 r.? Ile wyniesie zasiłek pielęgnacyjny w 2026 r.? Kto może wystąpić o zasiłek pielęgnacyjny? Komu przysługuje? Kiedy złożyć wniosek o zasiłek pielęgnacyjny? Czy można pobierać równolegle zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny?

Kobiety mogą kończyć pracę godzinę wcześniej lub zaczynać godzinę później. Wystarczy złożenie pracodawcy oświadczenia [WZÓR]. Za odmowę – nawet 30 tys. zł grzywny dla pracodawcy

Kobiety karmiące swoje dziecko piersią – mają prawo do dwóch dodatkowych półgodzinnych (lub odpowiednio - 45-minutowych) przerw w pracy. Na wniosek pracownicy – przerwy te mogą być wykorzystywane łącznie, co w praktyce oznacza, że kobieta może kończyć pracę godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) wcześniej lub zaczynać ją godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) później. Pracodawca nie ma przy tym prawa wymagać od pracownicy przedstawienia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego fakt karmienia piersią, a za odmowę udzielania jej ww. przerw – grozi mu nawet 30 tys. zł grzywny.

KE: prawo nie pozwala na zwolnienie Polski z wdrażania paktu migracyjnego UE. Duża liczba uchodźców z Ukrainy może zmniejszyć składki solidarnościowe

Po przyjęciu w maju 2024 r. przepisów składających się na pakt o migracji i azylu premier Polski Donald Tusk i Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Wewnętrznych Ylva Johansson zapowiedzieli, że biorąc pod uwagę, że Polska przyjęła miliony Ukraińców w związku z wojną na Ukrainie, będzie zwolniona częściowo lub całkowicie z udziału w pakcie. W dniu 17 stycznia 2025 r. komisarz Magnusa Brunnera w imieniu Komisji Europejskiej odpowiedział polskiemu europosłowi, że zgodnie z prawem UE nie ma prawnych możliwości zwolnienia Polski z wdrażania jakichkolwiek części paktu. Jednak wskazał też, że jednym z czynników decydujących o tym, czy państwo członkowskie znajduje się pod presją migracyjną, czy też zmaga się z trudną sytuacją migracyjną, jest liczba osób korzystających z tymczasowej ochrony w danym państwie członkowskim. Pozwala to na całkowite lub częściowe zmniejszenie składek solidarnościowych.

REKLAMA

Czym jest pakt migracyjny UE? Jakie nowe przepisy uchwalono i od kiedy będą stosowane? Na czym polega obowiązkowy mechanizm solidarności?

Pakt o migracji i azylu to nowe przepisy unijne dotyczące migracji i ustanawiające wspólny system azylowy na szczeblu Unii Europejskiej. Przepisy te zostały uchwalone w maju 2024 r., będą stosowane od czerwca i lipca 2026 r. i znajdują się w poniżej wskazanych i omówionych unijnych aktach prawnych.

Koniec ferii. Uczniowie wracają do szkół. Kiedy następna przerwa w nauce?

Kończy się pierwsza tura ferii i od 3 lutego część uczniów wraca do szkół. Pozostali uczniowie z niecierpliwością czekają na czas wolny od nauki. Szczęśliwcy zaczynają ferie już 2 lutego. Po feriach młodzież najbliższą przerwę w nauce będzie miała dopiero w kwietniu.

Segregacja odpadów tekstylnych to za mało! Branża mody wciąż niszczy planetę

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązkowa segregacja odpadów tekstylnych nie rozwiąże kluczowych problemów branży mody. Mimo rosnącej świadomości, nadal tylko 0,3% odzieży poddaje się recyklingowi. Branża nie nadąża z transformacją, a nasze wybory konsumenckie oraz niewystarczające działania producentów przyczyniają się do ekologicznej katastrofy. Czy na pewno rozumiemy, jak nasze ubrania szkodzą środowisku? Czas na prawdziwą zmianę.

Jaki dostanę zasiłek z MOPS w 2025 r.? [Przykładowe kwoty]

Sposób wyliczania zasiłków z pomocy społecznej rodzi szereg wątpliwości. Ile aktualnie wynoszą świadczenia? Prezentujemy proste przykłady i kwoty na 2025 rok.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ostrzega: Fałszywe maile o konieczności dokonania korekty PIT-17

Ministerstwo Finansów ostrzega o fałszywych mailach zawierających informację o konieczności korekty PIT-17. Maile nie zostały wysłane ani przez Krajową Administrację Skarbową, ani przez Ministerstwo Finansów.

Tego dokumentu pracodawca nie może od ciebie żądać. Pracodawcy często popełniają ten błąd i nie wiedzą, że ich prawa są ograniczone

Pracodawca jest silniejszą, bo profesjonalną stroną stosunku pracy. Jednak nie oznacza to, że pracownik musi zgadzać się na wszystkie przedstawiane mu przez niego żądania. W praktyce pracodawcy pełniący funkcję płatnika, często popełniają ten błąd i żądają złożenia dokumentów, choć nie mają do tego prawa.

REKLAMA