Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację ze względu na płeć

Monika Kurczab-Ligienza
Prawnik
rozwiń więcej
Adwokat Fot. Fotolia
Kwestia ciężaru dowodu w sprawach o dyskryminację ze względu na płeć stanowi istotne zagadnienie z punktu widzenia pracownika zamierzającego sądownie dochodzić roszczeń w związku z naruszeniem przez pracodawcę zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.

Od ustalenia na kim spoczywa obowiązek dowodzenia w trakcie procesu zależy, czy zasada zakazu dyskryminacji będzie skutecznie egzekwowana, a podejmowane przez pracownika działania  przyniosą zamierzony efekt.

  Po raz pierwszy podobną problematyką na gruncie uniijnym zajął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości), który już w latach 80-tych dostrzegł konieczność uregulowania tematyki związanej z rozkładem ciężaru dowodu w sprawach o dyskryminację, a w szczególności zobowiązanie pracodawcy do wykazania, iż zróżnicowane traktowanie pracowników ze względu na płeć np. w zakresie wynagradzania, oparte jest na obiektywnie uzasadnionych przesłankach.1

 Zobacz: Serwis-prawo pracy

Wypracowana wówczas linia orzecznicza została uwzględniona w wydanej przez Radę w dyrektywie 97/80/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. dotyczącej ciężaru dowodu w przypadku dyskryminacji ze względu na płeć.2 W akcie tym przyjęto zasadę wedle której ciężar dowodu, że dyskryminacja bezpośrednia lub pośrednia nie miała miejsca spoczywa na pozwanym, a więc na pracodawcy, który ma wykazać, że nie doszło z jego strony do naruszenia równego traktowania kobiet i mężczyzn w kwestii nawiązania, rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu zawodowego, a także dostępu do szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników. Z kolei osoba pokrzywdzona naruszeniem wyżej wymienionego zakazu powinna jedynie wykazać fakty, na podstawie których można domniemywać istnienie dyskryminacji.

 Zobacz: Kodeks pracy

Podobne rozwiązanie przyjęte zostało również w dyrektywie 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia. 3

Wypracowane w ten sposób reguły postępowania przeniesione zostały na grunt ustawodawstwa krajowego tj. kodeksu pracy, w związku koniecznością dostosowania polskich regulacji do wymogów prawa unijnego.4 Zgodnie z art. 18 3b § 1 k.p. za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu z zastrzeżeniem § 2-4, uważa się zróżnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18 3a  § 1 k.p., którego skutkiem jest w szczególności: odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy, niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą, pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe - chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami. Przepis ten zmienia więc przyjęty w art. 6 k.c. (w zw. z art. 300 k.p.)rozkład ciężaru dowodu, według którego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie wywodzącej skutki prawne z tego faktu.5

Pracodawca winien jest zatem udowodnić, że nie doszło z jego strony do dyskryminacji pracownika, pracownik z kolei zwolniony zostaje z obowiązku dowodzenia, że naruszenie powyższego zakazu miało miejsce.

Zobacz: Kodeks cywilny

Przedstawiona problematyka znalazła swój wyraz również w orzecznictwie Sądu Najwyższego, który stwierdził, że pracownik powinien wykazać fakty uprawdobodoniające zarzut nierównego traktowania w zatrudnieniu, a wówczas na pracodawcę przechodzi ciężar dowodu, że kierował się obiektywnymi powodami.6 Dalej Sąd Najwyższy wskazał, że uzasadnienie zarzutu dyskryminacji nie może być ogólnikowe, twierdzenia powoda powinny nawiązywać do okoliczności wskazanych przez pracodawcę, jako względy którymi kierował się różnicując pracowników (art. 18 3b § 1 in fine k.p.).7

W praktyce więc pracownik powołujący się na naruszenie zasady równości płci na jego niekorzyść obowiązany jest wykazać, że był w zatrudnieniu dyskryminowany w bezpośredni lub pośredni sposób, przy czym określenie obszaru w którym doszło do złamania zakazu dyskryminacji nie może być oderwane od treści art. 18 3b § 1 k.p.

Reasumując, w przypadku kiedy pracownik w toku procesu wykaże okoliczności uzasadniające twierdzenie naruszenia wobec niego zasady równości kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu, to na pracodawcę przeniesiony zostaje ciężar udowodnienia, że powyższa sytuacja nie miała miejsca.

1. Por. orzeczenie C-179/84 170/84, Bilka-Kaufhaus GmbH v. Karin Weber von Harz [1986] ECR 1607; orzeczenie C-127/92, Dr Pamela Mary Enderby v. Frenchay Health Authority, and Secretary of State for Health, [1993] ECR I-5535.

2.  Dz.Urz. WE L 14, 29.01.1998 r.

3. Dz.Urz. WE L 204/23, 26.07.2006 r.

4. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn zm.

5. Jaśkowski Kazimierz, Maniewska Eliza, komentarz bieżący do kodeksu pracy LEX/el. 2011 (art. 183bk.p.)

6. por. wyrok SN z dnia 9 czerwca 2006 r., III PK 30/06, OSNP 2007/11-12/160; wyrok SN z dnia 3 września 2010 r., I PK 72/10, LEX nr 653657

7.por. wyrok SN z 4 stycznia 2008 r., I PK 188/07, LEX nr 442864

Prawo
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem
27 lip 2024

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS
26 lip 2024

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz
26 lip 2024

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?
26 lip 2024

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów
26 lip 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem
26 lip 2024

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich
26 lip 2024

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?
26 lip 2024

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej
25 lip 2024

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku
25 lip 2024

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

pokaż więcej
Proszę czekać...