Wynagrodzenie należy się jednak nie za samo wykonywanie pracy – a za wykonaną pracę zgodnie z treścią zobowiązania, a więc sumiennie i starannie. Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 100 kp jest wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Zobacz: Odprawa emerytalno-rentowa
Zgodnie z art. 82 kodeksu pracy za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.
Pracownik odpowiada jedynie za zawinione wadliwe wykonanie pracy. Pozbawienie wynagrodzenia na podstawie art. 82 § 1 kp może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy zostanie wykazane, że wadliwe wykonanie produktów lub usług nastąpiło z winy konkretnego pracownika. Za niewystarczające uznać należy wskazanie przez pracodawcę, że odpowiedzialność za wadliwie wykonane produkty ponosi cała brygada. Również poza tym zakresem jest to czy pracodawca osiągnie zamierzony cel w związku ze świadczeniem przez pracownika pracy.
Dowód wykazania winy pracownika ciąży na pracodawcy, zgodnie z art. 6 kc w zw. z art. 300 kp Art. 6 kc stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.
Zobacz: Obniżenie wynagrodzenia za wadliwą pracę
Kodeks pracy nie posługuje się definicją prawidłowo lub nieprawidłowo wykonanej pracy. W tym zakresie odnieść się można do art. 357 kodeksu cywilnego (w zw. z art. 300 kp). Prawidłowość wykonanej pracy można więc oceniać bądź w oparciu o wewnętrzne akty prawne obowiązujące u danego pracodawcy, bądź też w oparciu o normy powszechnie stosowane (np. katalog Polskich Norm). Jeśli z przepisów nie wynika nic innego zgodnie z art. 357 kc pracownik powinien wytwarzać rzeczy/przedmioty średniej jakości.
Powołany przepis art. 82 kp rozróżnia dwie sytuacje:
- jeśli praca została wykonana całkowicie wadliwie; Wówczas pracodawca nie ma obowiązku zapłaty za taką pracę
-jeśli z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi; W takim wypadku pracodawca ma prawo odpowiednio zmniejszyć wysokość wynagrodzenia.