Obowiązek informacyjny dotyczący zatrudnienia pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Rozpoczynając działalność pracodawca, stosownie do art. 209 kodeksu pracy ma obowiązek powiadomienia, w formie pisemnej, właściwego okręgowego inspektora pracy oraz właściwego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.
REKLAMA
Zobacz: Dział IV- Obowiązki pracodawcy i pracownika (art. 94 – 113)
Zawiadomienie powinno nastąpić w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności, przy czym mając na uwadze, iż obowiązek dotyczy pracodawcy, termin powiadomienia wspomnianych organów należy liczyć od momentu zatrudnienia pierwszego pracownika.
W przypadku, gdy pracodawca zatrudnia osobę niepełnosprawną w stopniu znacznym lub umiarkowanym jest obowiązany uzyskać pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy dla potrzeb tej osoby.
Wymóg ten nie ma zastosowania do osób, które uzyskały orzeczenie o niepełnosprawności przed dniem 1 lutego 2003 r. i w dniu tym były zatrudnione oraz w stosunku do osób zatrudnionych w warunkach pracy chronionej.
Zobacz: Komu przysługuje wcześniejsza emerytura z tytułu pracy o szczególnym charakterze
Ponadto pracodawcy są obowiązani zawiadomić, nie później niż przed upływem 14 dni, wojskowych komendantów uzupełnień, właściwych ze względu na miejsce pobytu stałego (zamieszkania) lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące pracownika, o jego zatrudnieniu i zwolnieniu oraz o kwalifikacjach i zajmowanym stanowisku.
W związku z zatrudnieniem nowego pracownika na pracodawcy może również ciążyć obowiązek powiadomienia organów egzekucyjnych o zajęciu jego wynagrodzenia za pracę - o ile świadectwo pracy dostarczone pracodawcy przez nowozatrudnionego pracownika zawiera stosowną wzmiankę.
W takim przypadku pracodawca ma obowiązek powiadomić o zatrudnieniu takiego pracownika, komornika prowadzącego postępowanie egzekucyjne oraz dotychczasowego pracodawcę, który wydał świadectwo pracy. Ponadto, jeżeli nowozatrudniony pracownik nie dostarczył świadectwa pracy, a pracodawca dowie się o miejscu jego poprzedniego zatrudnienia jest obowiązany do zawiadomienia poprzedniego zakładu pracy o jego zatrudnieniu.
Z obowiązku tego nowy pracodawca jest zwolniony, jedynie w przypadku przedstawienia przez nowozatrudnionego pracownika zaświadczenia stwierdzającego, że jego wynagrodzenie nie było zajęte.
Zatrudnienie pracownika powoduje również powstanie obowiązków pracodawcy wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.
Pracodawca ma obowiązek zgłoszenia nowozatrudnionego pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Pracownicy podlegają obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom tj. emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu i wypadkowemu oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Podstawa prawna:
Kodeks pracy ( Dz. U. z 1998 Nr 21 poz. 94 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat