Umowa w formie telepracy
REKLAMA
REKLAMA
Umowa o pracę zawarta pomiędzy pracodawcą a telepracownikiem powinna spełniać wszelkie wymogi przewidziane przez kodeks pracy dla każdej standardowej umowy o pracę. Umowa ta powinna przede wszystkim zawierać postanowienia określone w art. 29 kodeksu pracy.
REKLAMA
Umowa taka powinna zatem określać strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
1) rodzaj pracy,
2) miejsce wykonywania pracy,
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
4) wymiar czasu pracy,
5) termin rozpoczęcia pracy
Poza obligatoryjnymi elementami umowy o pracę, taka umowa powinna zawierać wyraźne określenie warunków wykonywania umówionej pracy, charakterystycznych wyłącznie dla telepracy, określonych w art. 675 § 1 kodeksu pracy.
Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca). Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Zobacz: Kodeks Pracy
Warunki zawarte w umowie o telepracę nie mogą dyskryminować telepracownika w stosunku do innych pracowników zatrudnionych u tego pracodawcy przy wykonywaniu tego samego lub podobnego rodzaju pracy.
W szczególności telepracownik nie może być dyskryminowany w zakresie warunków zatrudnienia, w szczególności wynagradzania, awansowania, a także dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Pracownicy świadczący jednakową pracę bądź pracę o jednakowej wartości mają prawo do jednakowego wynagrodzenia.
W wyniku nawiązania stosunku pracy telepracownik zobowiązuje się do osobistego świadczenia pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, natomiast pracodawca zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia - art. 22 kodeksu pracy.
Specyfika umowy o pracę telepracownika jest skutkiem przyjętej definicji telepracy i telepracownika. Telepracownikiem jest pracownik, wykonujący pracę regularnie poza zakładem pracy, który w tym celu wykorzystuje środki komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy rezultaty swojej pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, zwłaszcza za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Zobacz: Zmiana rodzaju umowy o pracę
Cechami odróżniającymi umowę o pracę zawartą z telepracownikiem od innych umów z innymi pracownikami są przede wszystkim miejsce świadczenia pracy oraz inna organizacja procesu pracy, w szczególności sposób przekazywania pracodawcy wyników pracy przez telepracownika.
W przypadku, gdy wykonywanie pracy w formie telepracy rozpoczyna się w trakcie istniejącego już stosunku pracy informacja ta powinna zostać przedstawiona pracownikowi do dnia rozpoczęcia świadczenia pracy w formie telepracy.
Podstawa prawna:
Ustawa kodeks pracy ( Dz. U. z 1998 Nr 21 poz. 94 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat