Zatrudnienie w formie telepracy
REKLAMA
REKLAMA
Daje ona możliwość wykonywania obowiązków zawodowych regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i przekazywania jej wyników w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
REKLAMA
Pierwszym i podstawowym kryterium jest zgoda pracownika i pracodawcy na fakt, iż praca będzie wykonywana w warunkach telepracy. Zgoda ta może być wyrażona przy zawieraniu umowy o pracę, albo w trakcie zatrudnienia.
Jeżeli do uzgodnienia dotyczącego wykonywania pracy w formie telepracy dochodzi przy zawieraniu umowy o pracę, w umowie dodatkowo należy określić warunki wykonywania pracy w tej formie.
W trakcie zatrudnienia zmiana warunków wykonywania pracy, na telepracę może nastąpić na mocy porozumienia pracownika i pracodawcy.
Bardzo istotnym elementem jest dobrowolność zatrudnienia w formie telepracy, która ma swój wyraz w dopuszczalności inicjatywy w powyższej kwestii, która może płynąć zarówno od pracownika jak i od pracodawcy.
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca jest obowiązany:
- Dostarczyć pracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy;
- Ubezpieczyć sprzęt, a także pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
- Zapewnić pracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu,
Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez pracownika w miejscu jej wykonywania, przykładowo w domu, jeżeli tam właśnie praca jest wykonywana.
Pracodawca odpowiedzialny jest za zapewnienie ochrony danych wykorzystywanych i przetwarzanych przez telepracownika w toku pracy, a także za informację o przepisach i zasadach dotyczących ochrony danych.
Zmiany
Warto pamiętać, iż w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia przez pracownika pracy w formie telepracy zarówno on jak i pracodawca mogą wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków jej wykonywania.
Uprawnienia pracownika
Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie:
- nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
- warunków zatrudnienia,
- awansowania oraz
- dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.
Odmiany telepracy
W zależności od miejsca wykonywania pracy rozróżnia się: telehomeworking; homebasedworking; normadic teleworking; ad hoc teleworking.
Europejskie Ramowe Porozumienie w Sprawie Telepracy z 16 lipca 2002 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat