Czas pracy kierowcy - dyżur, godziny nadliczbowe, przechowywanie ewidencji czasu pracy, kary

Czas pracy kierowcy - dyżur, godziny nadliczbowe, przechowywanie ewidencji czasu pracy, kary. / ShutterStock
Przedsiębiorcy zatrudniający kierowców spotykają się z licznymi problemami dotyczącymi czasu pracy. Jak rekompensować dyżur i godziny nadliczbowe? Jak długo należy przechowywać ewidencję czasu pracy? Jaka jest maksymalna wysokość kar, które przedsiębiorcy mogą zapłacić w razie kontroli?

Problemy z czasem pracy kierowców

Przedsiębiorco, czy wiesz, że rekompensatę za pracę w nocy najlepiej rozliczysz w ryczałcie? Nie stosuj jednak tego rozwiązania w przypadku dyżurów, bo nie zgodzi się na to Państwowa Inspekcja Pracy. Nie musisz zaś płacić za godziny nadliczbowe, wystarczy, że dasz pracownikowi dzień wolny. Radzimy też, byś ewidencję czasu pracy przechowywał w firmie nawet trzy lata. Inspekcja służb kontrolnych może być i stresująca, i kosztowna, gdyż kary za naruszenia ujawnione w podczas kontroli w przedsiębiorstwie mogą sięgać nawet 40 tysięcy złotych.

Rekompensowanie dyżuru

Zgodnie z art. 9 ustawy o czasie pracy kierowców, dyżur może wynikać z trzech sytuacji:

  1. dyspozycji po normalnych godzinach pracy w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę,
  2. czasu oczekiwania na prowadzenie pojazdu w załodze, gdy pracownik siedzi obok kierowcy, który prowadzi pojazd,
  3. wymaganych przerw wynikających z ustawy lub stosownych rozporządzeń oraz umów międzynarodowych.

- W zależności od rodzaju dyżuru przepisy określają różne formy jego rekompensaty. Za dyżur wskazany w punkcie a) kierowcy przysługuje wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika, najczęściej określone stawką miesięczną lub godzinową. Pracodawca ma również możliwość rekompensaty poprzez udzielenie czasu wolnego w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, jednak ustawodawca nie określił terminu, do końca którego ten czas wolny powinien zostać oddany mówi Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Czasu Kierowców.

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Prowadzenie i przechowywanie po zmianach od 1 stycznia 2019 r.

Nieco inne zasady dotyczą rekompensaty za okresy dyżuru wskazane w punktach b) oraz c), za które przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu obowiązujących
u danego pracodawcy, nie niższe jednak niż w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistej stawki zaszeregowania pracownika. To 50 proc. kwoty określonej dla dyżuru wynikającego z dyspozycji pracownika po normalnych godzinach pracy.

- W przypadku tzw. dyżuru 50 proc. ustawodawca nie przewidział możliwości rekompensaty czasem wolnym. Jednak w sytuacji niewypracowania wymiaru czasu pracy dyżur ten może zostać zaliczony do godzin przestoju po to, aby pracodawca nie ponosił podwójnego kosztu zarówno za czas godzin zaplanowanej, a niewykonanej pracy, jak i dyżur wynikający z przerw oraz jazdy w zespoledodaje ekspert OCRK.

Wskazane rozwiązanie potwierdził Sąd Najwyższy wyrokiem z 18 stycznia 2012 r. sygn. akt II PK 116/11 (OSNP 2012/23–24/285) tłumacząc, że dyżury przypadające w normalnych godzinach pracy, podlegają zaliczeniu do czasu pracy, uzupełniając jego niewypracowany wymiar. Rozliczanie wykonane w ten sposób pozwala uniknąć sytuacji, w której kierowca będący głównie w dyspozycji na fotelu pasażera, zarabia lepiej niż jego zmiennik, który prowadzi w tym samym czasie pojazd.

- Wielu pracodawców, chcąc uniknąć comiesięcznego dokładnego określania liczby godzin do wypłaty, wprowadza ryczałt, który odpowiada przewidywanej liczbie godzin dyżurów. Rozwiązanie to jest z powodzeniem stosowane w przypadku wynagrodzenia za pracę w nocy oraz w godzinach nadliczbowych. Jednak w przypadku dyżurów jest kwestionowane przez Państwową Inspekcję Pracy, gdyż kodeks nie przewiduje zryczałtowanego wynagrodzenia za ten składnik. W takim wypadku, jeśli w praktyce nie jest możliwe określenie dokładnej liczby godzin dyżuru w ciągu maksymalnie 10 dni po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie (np. w wyniku dłuższej podróży służbowej kierowcy i braku możliwości odczytania danych z wykresówki lub karty kierowcy), przedsiębiorstwa stosują wypłatę zaliczki na poczet dyżurów w późniejszym czasie, weryfikowaną później z faktycznie powstałymi godzinami – wyjaśnia Wolański.

Sposób rekompensaty godzin nadliczbowych

Godziny nadliczbowe to pojęcie ściśle związane z pracą kierowcy, szczególnie gdy chodzi o przewozy międzynarodowe. Fakt ten wynika z połączenia europejskich przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, odbierania odpoczynków i przerw, z polskimi przepisami regulującymi sposób naliczania wynagrodzenia za czas przepracowany.

Rozporządzenie nr 561/2006 zezwala na prowadzenie pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni przez maksymalnie 90 godzin. Przyjmując okres 4 tygodni, jako miesiąc pracy pracownika, sama czynność jazdy, przy jej maksymalnym wykorzystaniu, daje 180 godzin pracy kierowcy w miesiącu.

- Do tej sumy należy doliczyć zdarzenia innych prac wynikających najczęściej z okresów obsługi załadunku i rozładunku, przeciętnie wynoszących około 20 godzin w miesiącu oraz codziennej 15-minutowej przerwy tzw. śniadaniowej, zaliczanej do czasu pracy wynoszącej w miesięcznym wymiarze około 5 godzin. Zatem miesięczna suma godzin pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, wykonywana zgodnie z obowiązującymi regulacjami, nierzadko wynosi nawet 205 godzin. To w porównaniu z największą możliwą liczbą godzin do zaplanowania w miesiącach 2018 r., wynoszącą 184 godziny, daje co najmniej 21 godzin nadliczbowychkomentuje ekspert ds. rozliczania czasu pracy kierowców zawodowych.

Ważne jest, aby prawidłowo rekompensować ponadnormatywną pracę.

Podstawowy podział, który należy zastosować, opisując godziny nadliczbowe to:

  1. dobowe godziny nadliczbowe,
  2. średniotygodniowe godziny nadliczbowe.

Dobowe godziny nadliczbowe wynikają z pracy ponad 8 godzin lub w przypadku zastosowania systemu równoważnego, z pracy ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy (czyli praca ponad plan większy niż 8 do 12 godzin). Z kolei średniotygodniowe godziny nadliczbowe wynikają z przekroczenia przeciętnego tygodniowego czasu pracy, wynoszącego 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym.

- Oczywiście należy pamiętać o zasadzie, że dobowe godziny nadliczbowe nie wchodzą w skład nadgodzin średniotygodniowych. Upraszczając nieco wzór na ich wyliczenie - należy od liczby godzin faktycznej pracy w okresie rozliczeniowym odjąć wymiar czasu pracy, pomniejszony o nieobecności usprawiedliwione (jak urlop czy chorobowe) oraz wyliczone wcześniej dobowe godziny nadliczboweKamil Wolański, OCRK.

W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych, zamiast wypłaty (oprócz podstawy) dodatkowego wynagrodzenia, pracodawca, na pisemny wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze czasu wolne od pracy (1:1). Udzielenie czasu wolnego może nastąpić także bez wniosku pracownika. W takim przypadku pracodawca udziela czas wolny od pracy, najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego, w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych (1:1,5). Nie może to jednak spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi za pełny miesięczny wymiar czasu pracy.

Z uwagi na trudności z terminowym rozliczeniem faktycznej liczby godzin nadliczbowych kierowcy oraz tym, że jest to grupa pracowników, którzy z uwagi na charakter pracy wykonują ją stale poza zakładem pracy, pracodawcy nierzadko zastępują wynagrodzenia z dodatkiem za faktycznie przepracowane nadgodziny – ryczałtem. Jest to jedyne świadczenie, które zastępuje ściśle wyliczone wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, przewidziane przez art. 1511 par. 4 kodeksu pracy.

- Należy mieć na uwadze, że wysokość ustalonego ryczałtu powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi ponadplanowej pracy. Taka regulacja (ryczałt) nie pozbawia pracownika prawa roszczeń o wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, nieobjętych ryczałtemmówi ekspert.

Okres przechowywania ewidencji czasu pracy

Zgodnie z art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców, pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy kierowców w formie:

  1. zapisów na wykresówkach,
  2. wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
  3. plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
  4. innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności lub
  5. rejestrów opracowanych na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1–4.

Przedsiębiorca jest zobowiązany przechowywać ewidencję:

  • 3 lata dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
  • 2 lata dla pracowników zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej/samozatrudnionych.

Jeśli ewidencja jest prowadzona w formie danych źródłowych (punkty 1–4), pracodawca zobowiązany jest dodatkowo do prowadzenia indywidualnych kart ewidencji nieobecności pracownika w pracy
z podziałem na rodzaj i wymiar (urlopy, chorobowe).

Wysokość maksymalnej kary 

Zgodnie z art. 92a ust. ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371 ze zm.) podczas kontroli w przedsiębiorstwie kary mogą wynieść:

  1. 15 000 zł – dla podmiotu zatrudniającego kierowców (za kierowców uważa się również osoby niezatrudnione przez podmiot wykonujący przewóz drogowy, wykonujące osobiście przewozy drogowe na jego rzecz) w liczbie średnio do 10 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli,
  2. 20 000 zł – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 11 do 50 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli,
  3. 25 000 zł – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 51 do 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli,
  4. 30 000 zł – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli,
  5. 40 000 zł – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym.
Prawo
Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach
18 wrz 2024

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

15 tys. zł kary za unikanie opłat. Wyższa stawka za marnowanie żywności
18 wrz 2024

Do 15 tys. zł ma wzrosnąć kara za niewniesienie opłaty za marnowanie żywności. Natomiast sama opłata wzrośnie do 50 groszy za kilogram. Będzie także nowa definicja "marnowania żywności". Tak wynika z złożeń projektu przygotowanego przez ministerstwo rolnictwa.

Przepisy korzystne dla ojców. Mogą opiekować się dzieckiem i zarabiać. Ich uprawnienia są szerokie, ale czy chcą z nich korzystać?
18 wrz 2024

Z uprawnień związanych z rodzicielstwem nadal korzystają w Polsce głównie matki. Jednak prawo do urlopu rodzicielskiego przysługuje również ojcom. Dodatkowo opiekę nad dzieckiem mogą oni łączyć z częściowym wykonywaniem pracy.

Pomoc dla powodzian 2024: działania Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej
18 wrz 2024

Ministerstwo Finansów poinformowało 18 września 2024 r., że na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczyło środki w wysokości 2 mld zł. Trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych dla powodziań. Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy. Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź, będą mogli odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. Wprowadzona została stawka 0% VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi. Działa specjalna infolinia Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasiłki dla bezrobotnych w górę? Ile? Kiedy?
18 wrz 2024

Zasiłki dla bezrobotnych w górę? Ile? Kiedy? Ile wynosi zasiłek dla bezrobotnych od 1 czerwca 2024 roku? Komu i w jakiej wysokości przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Czy zasiłek dla bezrobotnych ulegnie zmianie w 2025 roku?

Zasiłki przedemerytalne 2024 i 2025 r.
18 wrz 2024

Zasiłki przedemerytalne 2024 i 2025 r. Komu przysługuje prawo do świadczenia przedemerytalnego? Jakie warunki należy spełniać, by uzyskać świadczenie przedemerytalne? Ile wynosi świadczenie przedemerytalne w 2024 r. Czy świadczenie przedemerytalne wzrośnie w 2025 r.?

Przedsiębiorcy zawyżają ceny produktów pierwszej potrzeby na terenach dotkniętych powodzią? UOKiK sprawdza
18 wrz 2024

W południowej Polsce trwa powódź. Mnóstwo ludzi ruszyło z pomocą - czy to własnymi rękami, czy zasilając internetowe zbiórki. Ale są i tacy, którzy żerują na ludzkim nieszczęściu. UOKiK monitoruje, czy na terenach dotkniętych powodzią może dochodzić do zmów cenowych lub nadużywania pozycji dominującej, których efektem byłby np. wzrost cen produktów pierwszej potrzeby. Urząd apeluje o zgłaszanie nieprawidłowości. 

Czy niższa składka zdrowotna i uproszczenie jej opłacania zwiększy konkurencyjność firm
18 wrz 2024

Niższa składka zdrowotna dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek to postulat Konfederacji Lewiatan. Przedsiębiorcy przypominają, że wyższe oskładkowanie to mniej pieniędzy na inwestycje i rozwój.

Emerytury przed powodzią. Poczta Polska szybciej dostarczy świadczenia w okolicach Wrocławia
18 wrz 2024

Poczta Polska przekazała, że emerytury, których wypłata jest przewidziana na 20 września, we Wrocławiu i na okolicznych terenach powodziowych będą doręczane od 18 września, przed pojawieniem się w tym regionie fali wezbraniowej na Odrze. Poczta Polska będzie też kontaktować się ze sztabami kryzysowymi w razie problemów ze świadczeniami.

Standardy z USA w polskich DPS-ach. Samorządy już wdrażają nową jakość opieki nad seniorami
18 wrz 2024

Zwiększenie kompetencji farmaceutów i dołączenie ich do zespołów terapeutycznych, dokładniejsza kontrola jakości oraz ilości przyjmowanych leków, prowadzące między innymi do zmniejszenia liczby hospitalizacji, a zatem kosztów dla systemu powszechnej opieki zdrowotnej. Takie zmiany w systemie opieki senioralnej, wzorowane na rozwiązaniach ze Stanów Zjednoczonych, wdrażają już teraz wybrane samorządy w Polsce. 

pokaż więcej
Proszę czekać...