Jak zostać telepracownikiem?
REKLAMA
REKLAMA
Najczęściej z telepracy korzystają młode matki, pracownicy, którzy ze względu na konieczność opieki nad członkiem rodziny woleliby pracować w domu. Pracodawcy telepraca może natomiast umożliwić zatrudnienie pracowników zamieszkałych w innych częściach kraju.
REKLAMA
Czym jest telepraca?
Telepraca to:
- forma wykonywania pracy przez pracownika przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, telefaks, wideofon, poczta elektroniczna,
- wykonywanie pracy na odległość,
- nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, lecz jedną z form wykonywania pracy – świadczenia pracy na odległość,
- ma takie same cechy jak tradycyjny stosunek pracy: opłatność, osobiste świadczenie, podporządkowanie.
Telepracownik:
- osoba zatrudniona na umowę o pracę przez pracodawcę,
- wykonująca pracę poza siedzibą przedsiębiorstwa pracodawcy,
- kontaktująca się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej: Internet, telefaks, telefon, wideofon,
- przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy za pomocą tych samych środków komunikacji, na których wykonuje pracę.
Zobacz: Co to jest i na czym polega telepraca?
Zatrudnienie telepracownika
Wniosek oświadczenie w formie telepracy może złożyć zarówno pracowni jak i pracodawca. W miarę możliwości pracodawca powinien się przychylić do wniosku pracownika.
Jeśli pracodawca zdecydował się zatrudnić telepracownika, a będzie on pierwszym pracownikiem wykonującym pracę poza siedzibą firmy, musi wydać regulamin określający warunki stosowania pracy w jego firmie lub zawrzeć stosowne porozumienie ze związkami zawodowymi.
Kiedy pracodawca wydaje regulamin a kiedy porozumienie:
Regulamin | Porozumienie |
1. Jeśli u pracodawcy nie działają związki zawodowe 2. Jeśli nie doszedł do porozumienia ze związkami zawodowymi co do projektu porozumienia (w terminie 30 dni) | 1. Jeśli u pracodawcy działają związki zawodowe, a pracodawca uzgodnił z nimi warunki wykonywania telepracy |
Pracodawca musi wydać regulamin nawet jeśli zatrudnia tylko jednego telepracownika.
Zobacz: Bezpłatna porada prawna
Umowa o telepracę
Jeśli strony umowy (pracownik i pracodawca) podejmą zgodę na zawarcie umowy o pracę wykonywaną w formie telepracy mogą uczynić to przy:
Zawieraniu umowy o pracę - umowa o teleprace powinna zawierać wszystkie niezbędne elementy tradycyjnej umowy pracę:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za prace (wraz ze wskazaniem składników wynagrodzenia),
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy,
- warunki wykonywania pracy poza siedzibą przedsiębiorcy oraz sposób korzystania ze środków komunikacji elektronicznej.
Nie ma potrzeby tytułować umowy zawieranej z pracownikiem jako umowy o telepracę.
W trakcie zatrudnienia – do obowiązującej umowy o prace, należy za porozumieniem stron wprowadzić niezbędne zmiany. W umowie musi zostać wprowadzona zmiana, że pracownik wykonuje będzie wykonywał pracę w formie telepracy.
Na każdym pracodawcy ciąży obowiązek przedstawiania pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy warunków zatrudnienia. Obowiązek taki istnieje również wobec telepracownika. Pracodawca musi jednak pamiętać, iż warunki pracy telepracownika muszą również zawierać informacje dodatkowe. Należą do nich:
- określenie jednostki organizacyjnej firmy, w której strukturze znajduje się stanowisko telepracownika: Stanowisko na którym jest Pan/Pani zatrudniony/a znajduje się w dziale....., należącym do departamentu........
- wskazanie osoby lub organu upoważnionego przez pracodawcę do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w jego imieniu, który będzie odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem: Osobą upoważnioną do dokonywania wobec pracowników działu..... czynności z zakresu prawa pracy jest dyrektor departamentu........
- wskazanie osób upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu świadczenia telepracy Osobami upoważnionymi do kontroli pracowników działu............ w ich pracy są: dyrektor departamentu i jego zastępcy.
W przypadku gdy telepracownikiem zostaje wcześniej zatrudniony pracownik, warunki zatrudnienia w formie telepracy muszą mu być przedstawione najpóźniej w dniu rozpoczęcia telepracy.
Zakaz dyskryminacji telepracowników
Telepracownik jest tak samo pracownikiem, jak osoby wykonujące pracę w siedzibie przedsiębiorcy. Jedyna różnica polega na tym, że swoją pracę wykonuje na odległość, a jej wyniki przekazuje pracodawcy za pomocą np. Internetu. Telepracownik ma równy dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Ma prawo do rozwiązania umowy o pracę jak inni pracownicy.
Telepraca nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, ale formą wykonywania pracy.
Teoretycy telepracy używają wielu innych nazw na jej określenie: teledojazdy, praca na odległość, praca elastyczna, praca mobilna czy e-praca.
Zobacz: Zalety i wady telepracy po stronie pracownika
Co daje telepraca?
- sposób walki z bezrobociem
- wzrośnie liczba zatrudnionych matek wychowujących dzieci oraz niepełnosprawnych
- pracodawcy: obniży koszty zatrudnienia pracowników, przyjmuje się że telepraca będzie tańsza o 30 % od zatrudnienia w zwykłej formie
Od strony pracodawcy do korzyści telepracy należą przede wszystkim oszczędność powierzchni biurowej, wyposażenia biura i materiałów, zmniejszenie kosztów zatrudnienia, wynagrodzenie efektów pracy zamiast czasu pracy i ograniczenie zwolnień chorobowych. Pracownik może natomiast zaoszczędzić czas i pieniądze, które zazwyczaj pochłaniają dojazdy do pracy oraz zwiększyć elastyczność swojego czasu poświęconego zajęciom.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat