Zatrudnienie pracownika w formie telepracy
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnienie pracownika w formie telepracy określa art. 675 kodeksu pracy. Telepraca jest elastyczną formą wykonywania pracy posiadającą znamiona odpowiadające stosunkowi pracy. W takiej formie trudno jest określić precyzyjnie stopień podporządkowania pracownika, bowiem telepraca zbliżona jest bardziej do systemu wykonywania zadań w określonych odstępach czasu.
REKLAMA
Cechy charakterystyczne dla telepracy
Generalną regułą wykonywania telepracy jest świadczenie jej poza zakładem pracy oraz przekazywanie efektów wykonanej pracy przez odpowiednie środki telekomunikacyjne. Do cech charakterystycznych takiego stosunku jest regularność wykonywanej pracy, co oznacza systematyczne jej świadczenie według zasad ustalonych przez pracodawcę. Ponadto istotnym elementem jest korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej. Obecnie praca nie musi być wykonywana koniecznie w domu pracownika, dla pracodawcy liczy się głównie efekt końcowy. Kodeks pracy nie zawiera regulacji dotyczącej sposobu korzystania ze środków komunikacji elektronicznej, jednakże za podstawę prawną podaje się przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wszystkie elementy dotyczące telepracy muszą zostać spełnione łącznie, w innym wypadku nie będzie możliwe zastosowanie przepisów o telepracy.
Zobacz także: Czym jest i na czym polega telepraca?
Wymóg zawarcia porozumienia z zakładową organizacją związkową
Jeżeli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa bądź wiele organizacji, pracodawca zobowiązany jest do zawarcia porozumienia ze wszystkimi organizacjami. Termin do zawarcia porozumienia wynosi 30 dni, jeżeli po upływie tego terminu strony nie dojdą do porozumienia, pracodawca zobowiązany jest do umieszczenia w regulaminie stosownego zapisu dotyczącego przedmiotu porozumienia. Minister Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 13 listopada 2007r. określił, iż warunki telepracy powinny zostać ustalone dopiero po konsultacji z przedstawicielami pracowników a regulamin powinien zawierać stanowiska i rodzaje prac, które mogą być wykonywane u pracodawcy w formie telepracy.
Wykonywanie pracy w warunkach telepracy wymaga od pracodawcy i pracownika zawarcia odpowiedniego porozumienia. Uzgodnienie między stronami dotyczące telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia.
Obowiązki pracodawcy
Art. 6710 k.p. nakłada na pracodawcę spełnienie dodatkowych obowiązków w stosunku do pracownika wykonującego pracę w formie telepracy. Konieczne jest dostarczenie pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w takiej formie, ubezpieczenie tego sprzętu oraz pokrycie kosztów związanych z użytkowaniem go. Ważne jest, aby pracodawca zapewnił telepracownikowi odpowiednie szkolenie i pomoc techniczną. Sprzęt powierzony pracownikowi nie staje się jego własnością, wobec czego za jego zniszczenie pracownik może odpowiadać na podstawie przepisów o odpowiedzialności pracowniczej za mienie powierzone. Pracodawca ma ponadto obowiązek określenia ochrony danych pracownika oraz poinformowania go o tych zasadach.
Zasady traktowania telepracownika
Art. 6715 k.p. stanowi, iż telepracownik powinien być traktowany na równi z innymi pracownikami i nie powinien być dyskryminowany ze względu na charakter wykonywanej pracy. Zasada równego traktowania obejmuje zakres nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, awans, warunki zatrudnienia oraz dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Pracownik nie powinien być dyskryminowany w trakcie wykonywania pracy jak również po ustaniu stosunku pracy.
Zatrudnienie przedstawiciela handlowego w warunkach telepracy
Główny Inspektorat Pracy w piśmie z dnia 1 listopada 2007r. zaznaczył, że można zatrudnić przedstawiciela handlowego w warunkach telepracy, który regularnie będzie świadczył pracę poza zakładem pracy, ale jej wykonywanie będzie uzależnione od wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przedstawiciel ma za zadanie pozyskanie klientów przez Internet lub z wykorzystaniem telefonu komórkowego to forma telepracy jest dozwolona. Jednakże w sytuacji, kiedy uzyskiwanie klientów uzależnione jest od osobistych spotkań na wyjazdach służbowych to taka forma nie może być uznana za pracę z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznych.
Zobacz także: Jak zostać telepracownikiem?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat